به گزارش 598 به نقل از فارس، وزارت راه آهن ترکمنستان ضمن تاکید بر ضرورت
راه اندازی هرچه سریعتر خط آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران تاکید کرد، طرح
تکمیلی این مسیر، شامل پایان عملیات ساخت و ساز خط آهن مذکور از منطقه
«برکت» به «اترک» (نزدیک مرزهای ایران) و نیز ساخت پایانه لوکوموتیو
میباشد.
در این اطلاعیه از کلیه شرکتهای متقاضی خارجی علاقهمند
دعوت شده است تا پیشنهادات مربوطه خود را تا ۲۱ نوامبر سال جاری میلادی به
دبیرخانه وزارت حمل و نقل ریلی ترکمنستان ارائه دهند.
در بخش دیگر این بیانیه، آمده است که کلیه عملیات ساخت و ساز طرح مذکور باید تا اواخر سال آینده میلادی(۲۰۱۴) به پایان برسد.
در
پایان این اطلاعیه وزارت حمل و نقل ریلی ترکمنستان تاکید شده است که برای
تامین مالی طرح مذکور، وامهایی از بانک توسعه اسلامی دریافت شده است.
اعلام
مناقصه بینالمللی برای مشارکت در خط آهن مذکور در حالی است که در سپتامبر
سال گذشته میلادی بزرگترین قرارداد میان دولت ترکمنستان و شرکت «پارس
انرژی» ایران که گفته میشود ارزش آن حدود ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شده
بود، به دستور رئیس جمهور ترکمنستان به دلیل ناتوانایی و مشکلات اقتصادی
این شرکت ایرانی، لغو شد.
هدف از اجرای این طرح اتصال کشورهای آسیای مرکزی به خلیج فارس از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران و حملو نقل بار و مسافر است.
کل
مسیر این راهآهن در ۳ کشور یادشده ۹۶۰ کیلومتر است که از منطقه ژاناوزن
در کشور قزاقستان آغاز میشود و پس از عبور از کشور ترکمنستان و رسیدن به
محدوده اترک در خاک ایران از اینچه برون به ایستگاه گرگان متصل خواهد شد.