کد خبر: ۱۶۶۶۱
زمان انتشار: ۱۵:۳۱     ۰۹ مرداد ۱۳۹۰
فرهنگ‌سازي در زمينه حجاب و عفاف، راه‌حل شعار گونه مسئولان است كه متأسفانه در ابتدايي‌ترين سطوح حضور اجتماعي كودكان، متزلزل شده است.
به گزارش خبرنگار جامعه فارس، «مهد كودك» كه روزگاري «كودكستان» ناميده مي‌شد و مادراني كه شاغل بودند فرزندان خود را براي ساعاتي به مربيان آن مي‌سپردند اين روزها به توصيه روانشناسان براي تمام كودكان، گويي الزامي شده است چون قرار است قبل از اينكه آن‌ها راهي مدرسه شوند، اجتماعي شوند.

چه مادر شاغل باشد و چه نباشد بچه جايش در مهد كودك است. اما در مهد كودك كه محل پرورش كودك است چه مي‌گذرد؟

جداي از هزينه‌هاي سرسام‌آور مهدهاي كودك كه تحت عناوين مختلف «فوق برنامه» به راحتي از جلوي چشم ناظران سازمان بهزيستي مي‌گذرد و گاهي به اندازه هزينه يك دبستان غيرانتفاعي است، برنامه روزانه مهدهاي كودك در يك جامعه اسلامي بسيار قابل تأمل است.

تنها نشان اينكه اين مهدهاي كودك در كشوري اسلامي فعال هستند اين است كه براي خالي نبودن عريضه 2 تا 3 سوره از قرآن كريم را ياد كودكان مي‌دهند. كودكان پاك و معصومي كه لوح دل و مغزشان آماده پذيرفتن هر چيزي است. خواه، خوبي باشد و خواه، پستي.

كودكاني كه در طي روز در فضاي به ظاهر امني به نام مهد كودك؛‌ مغزشان در حال مسموم شدن است. از صبح تا غروب، چشمان پاكشان شاهد كارتون‌هاي خارجي است كه بدون هيچ فيلتري، صحنه‌‌هاي معاشقه آدم‌ها و حيوانات را به نمايش مي‌گذارند.

رفتارهايي كه كودك حتي تحليل درستي از آن‌ها براي خود ندارد و تك تك آن‌ها را در اولين برخورد در خانواده تكرار مي‌كند، حركاتي كه حتي پدر و مادر در مقابل فرزندشان انجام نداده‌اند، اما او آموخته است.

آموختن در دوران كودكي تا ابد در ذهن باقي مي‌ماند آموختني كه اگر «ناپاك» باشد نسلي را «ناپاك» خواهد كرد.

يكي از فوق برنامه‌هاي مهدهاي كودك در حال حاضر برنامه «رقص» است كه بعضي از مهدهاي كودك گران قيمت‌تر از رقص ايراني گذشته‌اند و «رقص عربي» آموزش مي‌دهند.

مربي مهد كه بچه‌ها آن را «خاله» مي‌نامند براي بچه‌ها مي‌رقصد و از آنها مي‌خواهد كه اداي او را در بياورند تا به قول خودشان فضاي مهد كودك تبديل به يك فضاي «شاد» شود، شادي كه بچه‌ها بيشتر از آنكه در رقص به دنبال آن باشند در بازي‌هاي كودكي خود جستجو مي‌كنند.

نكته قابل تأمل در وضعيت مهدهاي كودك فعلي در جامعه، شرايط دست نخورده آن‌ها با كودكستان‌هاي زمان رضاخان مقبور است.

روزگاري كه قرار بود در اين سرزمين، رضاخان ملعون، سياست‌هاي كشف حجاب را پياده كند، پيش از هر كاري به سراغ كودكستان‌ها رفت، يعني پايه‌هاي تربيتي يك مملكت و آن‌ها را مختلط كرد. وضعيتي كه پس از اسلامي‌شدن جامعه متأسفانه هنوز هيچ دستي نخورده است.

نيم‌نگاهي به وضعيت مهدهاي كودك ساير كشورها در مقايسه با كشور ايران، جالب توجه است، در حالي‌كه اشكال حيوانات و شخصيت‌هاي كارتوني خارجي، ديوارهاي مهدهاي كودك در ايران را شكل مي‌دهد شعري از حافظ روي ديوار مهد كودك يك كشور اروپايي حك شده است.

اما متأسفانه در حال حاضر عليرغم آنكه تمام مسئولان «فرهنگ سازي» براي از بين بردن هر نابهنجاري لقلقه زبانشان شده است از ابتدايي‌ترين نهاد اجتماعي كه شخصيت افراد در آن شكل مي‌گيرد و بخش اعظم نسل آينده در آن در حال تربيت شدن هستند، غافل شده‌اند.

غفلتي كه قابل جبران نيست. كودكي كه از يك سالگي با رقص و آواز و صحنه‌هاي نابهنجار رشد مي‌كند در سن نوجواني به يك باره تغيير شخصيت نمي‌دهد و سر به راه نمي‌شود. او همان جوان سركشي مي‌شود كه «عفاف» برايش مفهومي ندارد و طرح چنين موضوعاتي را به حساب «دگم بودن» و «امل بودن» مي‌گذارد.

بهتر است مسئولان 26 دستگاه مرتبط با حجاب و عفاف يك سري به مهد كودك‌ها در جامعه بزنند و فرهنگ سازي براي عفاف را در آنجا معنا كنند.

دستگاه‌هايي چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت بازرگاني، سازمان صدا و سيما، نيروي انتظامي، سازمان ملي جوانان، سازمان تبليغات اسلامي، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت علوم، مركز امور زنان و خانواده، وزارت ارتباطات، سازمان تربيت بدني، شهرداري، وزارت بهداشت، ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر، سازمان بهزيستي، وزارت امور خارجه، وزارت كار و امور اجتماعي، مجلس شوراي اسلامي، وزارت كشور، سازمان مديريت و برنامه ريزي، قوه قضاييه، وزارت مسكن و شهرسازي، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، نيروي مقاومت بسيج و وزارت راه و ترابري در ارتباط مستقيم با موضوع "حجاب و عفاف " هستند.

انتظار مي‌رود، حداقل مسئولان سازمان بهزيستي نيز تنها به ارائه مجوز براي راه‌اندازي مهد كودك اكتفا نكنند و عناوين برنامه‌هاي مهد كودك‌ها را كمي مورد ارزيابي قرار دهند.

آيا بايد در يك جامعه اسلامي «رقص» جزء لاينفك برنامه‌هاي يك مهد كودك باشد؟ آيا مهدهاي كودك‌ نبايد بين موسيقي كودك و بزرگسال فرقي قائل باشند كه كودك از 4 سالگي به دنبال پيدا كردن همسر براي خود نباشد؟ آيا هر كارتوني كه در بازار فروخته مي‌شود مجوز ورود به مهد كودك را دارد تا جملات و حركات معاشقه شخصيت‌هاي كارتوني جزئي از رفتار كودك شود؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۸ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۰
۰
۰
http://1175.blogfa.com/post-936.aspx
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها