کد خبر: ۱۶۶۴۱
زمان انتشار: ۱۳:۳۳     ۰۹ مرداد ۱۳۹۰
با گذشت چند هفته از اعلام موضع صریح رهبر معظم انقلاب در مورد حوادث سوریه، به نظر می رسد از سرعت اتهام زنی غربی ها علیه ایران مبنی بر همکاری با رژیم سوریه در سرکوب معترضین به شدت کاسته شده است.

به گزارش رجانيوز، با وجود حمایت قاطع رهبر معظم انقلاب از آغاز بیداری اسلامی در مصر و تونس و پس از آن تداوم این حمایت ها از جنبش های مردمی در لیبی، یمن و بحرین، ایشان تا قریب به یک ماه و نیم پیش اشاره ای به ناآرامی های سوریه نداشته و اين اعتراض‌ها را در کنار سایر جنبش های اعتراضی منطقه عربی تحلیل نكرددند.

اما به نظر می رسد تلاش همه جانبه غرب برای اخلال در محور مقاومت موجب شد تا ایشان برای اولین بار همزمان با سالگرد ارتحال امام(ره) ضمن توصیف جنبش های اعتراضی منطقه عربی به سه شاخص "مردمی"، " ضد آمریکایی" و اسلامی"، عدم حمایت ایران از تحرکاتی که در چارچوب منافع غرب و رژیم صهیونیستی باشد را اعلام كنند. رهبر انقلاب در سخنرانی چهاردهم خرداد اگر چه نامی از سوریه نبردند اما رسانه های غربی یک روز بعد نشان دادند که موضع ایران در قبال سوریه را به خوبی دریافته اند.

چند هفته بعد نيز ایشان در دیدار سالروز بعثت پیامبر اسلام(ص) با مسئولان نظام، حوادث سوریه و موضع ایران را به طور کامل تشریح و خاطر نشان کردند كه "امروز آمريكا براى شبيه‌سازى كارى كه در مصر و در تونس و در يمن و در ليبى و امثال اينها انجام گرفته است، متوجه شده است كه سوريه را - كه در خط مقاومت است - دچار مشكل كند." ایشان در ادامه موضع قطعی جمهوری اسلامی در قبال هر گونه ناآرامی در منطقه را تبیین کردند "آنجائى كه حركت ضد آمريكا و ضد صهيونيسم است، آن حركت، حركت اصيل و مردمى است؛ آنجائى كه شعارها به نفع آمريكا و صهيونيسم است، آنجا حركت انحرافى است. ما اين منطق را، اين بيان را، اين روشنگرى را حفظ خواهيم كرد."

موضع قطعی رهبر انقلاب در قبال سوریه پس از آن عنوان شد که غرب تلاش ها برای ایجاد گسست در محور ایران-سوریه را تشدید کرد.

 در اين زمينه، امریکایی ها وقتی هنوز یک ماه از ناآرامی های سوریه نگذشته بود، انگشت اتهام خود را به سوی ایران چرخاندند. نخستین بار مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا مدعی شد كه ایران در سرکوب‌هاي سوریه دخالت دارد. او گفت كه "نشانه‌های معتبری وجود دارد که تهران به نزدیک‌ترین متحد عرب خود در سرکوب تظاهرکنندگان این کشور کمک می‌کند." پس از این سخنان بود که سریال اتهام زنی مقامات امریکایی و کمی بعدتر انگلیس ادامه یافت.

این در حالی بود که علاوه بر سوریه، ایران هربار اتهامات وارده را رد می کرد و حتی پس از متهم ساختن ایران از سوی ویلیام هیگ، کاردار انگلیس در تهران به وزارت خارجه احضار شد با این وجود هیگ و وزارت خارجه انگلیس در موضعی عجیب یک هفته بعد بار دیگر اتهامات قبلی را تکرار کردند.

تداوم این مواضع خصمانه تا جایی ادامه یافت که اتحادیه اروپا رسما سه عضو ارشد سپاه پاسداران را در لیست تحریم های مربوط به سوریه گنجاند و کمی بعد نيز امریکا برخی مقامات نظامي ایران را در لیست تحریم قرار داد.

رمز گشایی از این تمایل شدید برای متهم ساختن ایران در پرونده سوریه، مشخص می کند که غرب به دنبال است تا ایران را در حمایت از نظام ضد اسرائيلي سوریه و همچنین حمایت از جنبش های مردمی جهان عرب منفعل كند، از این رو اعلام موضع صریح و پيش‌روانه رهبر انقلاب در قبال سوریه، امریکا و انگلیس را به شدت ناکام گذاشت.

شواهد زيادي نشان می دهد كه امریکا و سران اروپا بیش از آنکه به دنبال سرنگونی نظام سوریه باشند، قصد دارند تا بشار اسد را چنان تضعیف كنند تا از هم‌پیمانی با محور مقاومت منطقه ای یعنی ایران و حزب الله صرف نظر کند. برخي از اين افراد معتقدند كه سرنگونی نظام سوریه، در درجه اول، همه ثبات و تعادل را در منطقه بر هم خواهد زد كه ضرر بزرگ‌تري براي رژیم صهیونیستی است.

آخرين گزارش‌ها از سوريه نيز حكايت از اين دارد كه با شناسايي شبكه‌هاي متصل به غرب، از تعداد تظاهرات‌هاي اعتراض‌آميز كاسته شده و همچنين حجم خشونت‌ها و رفتارهاي تحريك آميز نيز كاهش داشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها