کد خبر: ۱۶۶۰۴۳
زمان انتشار: ۱۳:۲۱     ۲۶ شهريور ۱۳۹۲
به دنبال ارائه گزارش کارشناسان سازمان ملل در خصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه، مقامات آمریکا، انگلیس و فرانسه مدعی شدند که این گزارش نشان می‌دهد بدون شک دولت سوریه مسئول حملات شیمیایی 21 اوت به دمشق است.
به گزارش 598، ایسنا به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز نوشت: سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل در گفتگویی مطبوعاتی در پایان نشست پشت درهای بسته شورای امنیت در خصوص گزارش محققان سازمان ملل مدعی شد: گزارش محققان تاکید دارد بر اینکه نظام سوریه مسئول حملات شیمیایی ماه اوت در دمشق است.

وی گفت: جزئیات این گزارش نشان می‌دهد ارتش سوریه تنها طرفی است که می‌تواند چنین حملاتی را در سطح گسترده انجام دهد.

کمیته سازمان ملل در گزارش روز دوشنبه خود به شورای امنیت تاکید کرد که سلاح‌های شیمیایی در سوریه استفاده شده و اسناد موجود به وضوح نشان می‌دهد در حمله 21 اوت به دمشق از موشک‌های زمین به زمین حامل گاز اعصاب سارین در حجم گسترده استفاده شده است.

پاور به نقل از رئیس تیم محققان سازمان ملل گفت: سلاح‌های شیمیایی استفاده شده در حمله "غوطه" دمشق به شکلی کاملا حرفه‌ای ساخته شده بودند و هیچ یک از این سلاح‌ها از نوع سلاح‌های بدوی و ابتدایی به شمار نمی‌روند.

وی افزود: کیفیت و تکنولوژی ساخت گاز سارین استفاده شده در حمله 21 اوت از گازی که در برنامه‌های سلاح‌های شیمیایی صدام استفاده می‌شد بسیار بهتر بوده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه افزود: روسیه و آمریکا در حال تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای ارائه به سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی هستند که در آن اجرای تدابیری ویژه برای انجام تحقیقاتی جدی و تنظیم جدول زمانی مشخص جهت از بین بردن سلاح‌های شیمیایی خواسته شده است.

پاور گفت: آمریکا با سوریه توافق نظر دارد که شورای امنیت باید قطعنامه‌ای را برای تقویت تصمیمات احتمالی شورای اجرایی سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی تصویب کند. چنانکه آمریکا و روسیه در این خصوص توافق نظر دارند که از دبیرکل سازمان ملل خواسته شود به شورای امنیت پیشنهاد دهد که برنامه‌های سلاح‌های شیمیایی در سوریه را به طور کامل متوقف و نابود کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: روسیه و ‌آمریکا بر اتخاذ تدابیری بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل در صورت عدم پایبندی سوریه به هرگونه اقدام احتمالی در شورای امنیت توافق نظر دارند.

پیش از این سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده بود هرگونه درخواست برای صدور قطعنامه‌ای فوری از سوی سازمان ملل بر اساس فصل هفتم منشور این سازمان نشان می‌دهد که درک خوبی از توافق روسیه و آمریکا درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه نشده است.

همچنین ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: ما از این گزارش حرفه‌ای و کارشناسی شده که بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در حمله 21 اوت به دمشق تاکید دارد استقبال می‌کنیم.

وی گفت: با استناد به جزئیات فنی گزارش سازمان ملل کاملا مشخص است که نظام سوریه تنها گروهی است که مسئول حمله 21 اوت است.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین از همه طرف‌های ذی‌ربط خواست تا ضمن تلاش برای کسب اطمینان از امنیت سلاح‌های شیمیایی سوریه برای از بین بردن بدون تاخیر این سلاح‌ها تلاش کنند.

هیگ ادامه داد: بعد از توافق روسیه و آمریکا درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه باید شورای امنیت قطعنامه‌ای الزام‌آور صادر کند که بر اساس آن نظام سوریه از سلاح‌های شیمیایی بر اساس برنامه زمانی مشخص و فوری دست بکشد.

وزیر امور خارجه انگلیس در پایان تاکید کرد: کشورش با هم‌پیمانان خود از جمله روسیه برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 با هدف حل سیاسی بحران سوریه تلاش می‌کند.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه در واکنش به گزارش محققان سازمان ملل مدعی شد: گزارشی که ارائه شد نشان می‌دهد "بدون شک" دولت سوریه پشت این حمله است.

فابیوس در گفتگو با رادیو آر تی ال گفت: فرانسه اطمینان دارد که می‌تواند با روسیه درباره قطعنامه سازمان ملل در خصوص برنامه سلاح‌های شیمیایی سوریه به توافق برسد.

پیش از این نمایندگان ‌آمریکا، فرانسه و انگلیس در نشست روز دوشنبه خود بر لزوم صدور قطعنامه‌ای الزام‌آور و قابل اجرا از سوی شورای امنیت برای تضمین پایبندی دمشق بر خلع سلاح‌های شیمیایی تاکید کردند.

فابیوس همچنین اعلام کرد که قرار است نشستی بین‌المللی و گسترده با مشارکت مخالفان سوریه به زودی در نیویورک برگزار شود.

وی تاکید کرد: بحران سوریه تنها از طریق سیاسی و در چارچوب ژنو 2 قابل حل و فصل است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها