کد خبر: ۱۶۶۰۳۶
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۲۶ شهريور ۱۳۹۲
بی باک نیوز: سال89به طور متوسط روزانه حدود ٦٠ میلیون لیتر بنزین موتور (به همراه افزاینده اکتان و اختلاط در انبار) در کشور تولید و حدود ٦٠ میلیون لیتر نیز مصرف شد که نشان می دهد صنعت نفت ایران در سال ١٣٩٠ توانسته است واردات بنزین کشور را به صفر برساند؛ وابستگی ای که شروع آن به واردات ١١٠٠٠ لیتر بنزین در سال ١٣٠٦ و همزمان با ورود اولین خودروهای بنزین سوز به کشور باز می گردد و قدمتی ٨٥ ساله دارد.

تولید بنزین در ایران تقریبا با ملی شدن صنعت نفت مصادف است. ساخت قدیمی‌ترین واحد بنزین سازی دنیا در آبادان در سال ١٩٤٥ میلادی (١٣٢٤ خورشیدی) از سوی شرکت‌های انگلیسی آغاز شد و در سال ١٩٥١ (١٣٣٠ خورشیدی) به بهره برداری رسید، اما به دلیل منفی بودن تراز تولید و مصرف، ایران در سال های بعدی همواره واردکننده بنزین باقی ماند.

اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و سپس اصلاح قیمت بنزین، عوامل موثر دیگری بودند که سبب شدند میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در سال ١٣٩٠ به کمتر از ٦٠ میلیون لیتر کاهش یابد.

افزایش مصرف بنزین و جوابگو نبودن تولید داخلی سبب شد تحریم صادرات بنزین، به ابزاری برای تحمیل خواسته های غرب به ایران تبدیل شود که البته با کنترل مصرف و اجرای طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه های کشور با شکست روبه رو شد و امروز شاهد صفر شدن واردات بنزین هستیم.

اما در اين چند روز زمزمه واردات مجدد بنزين به گوش مي رسد ، بیژن زنگنه وزیر نفت هفته جاری در جمع خبرنگاران از آغاز واردات اندک بنزین خبر داده و گفت نیاز است مقدار اندکی بنزین وارد کنیم و با توجه به اینکه ذخیره بنزین نیز موجود است می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم.

در حالي كه با بهره گيري از اقتصاد مقاومتي ايران توانست تحريم ها ي واردات بنزين را پشت سر گذارد، مطمئنا براي كمبود اندك بنزين هم مي توانيم راه حل داخلي پيدا كنيم و سراغ راحت ترين گزينه كه همان واردات است نرويم تا در اين شرايط گزينه تحريمي جديد را روي ميز دشمنان قرار ندهيم.

اقتصاد مقاومتي كه مقام معظم رهبري به آن اشاره فرمودند كاهش وابستگي اقتصادي به خارج و تكيه به توليد داخلي است،شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا با تاکید بر اینکه تا پایان سالجاری ظرفیت تولید روزانه بنزین ایران به 70 میلیون لیتر افزایش می یابد از رشد تولید این فرآورده استراتژیک نفتی به بیش از 100 میلیون لیتر تا پایان افق چشم انداز خبر داده است.
 
امسال هم كه به سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي نامگذاري شده است كه مردم حماسه سياسي را رغم زدند اما حماسه اقتصادي كه از مسئولين انتظار مي رود واردات محصولي كه در آن خود كفا شده ايم نيست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها