کد خبر: ۱۶۵۹۹۷
زمان انتشار: ۱۱:۴۲     ۲۶ شهريور ۱۳۹۲
این برای اولین بار بود که مقامات آمریکا ارتباط مستقیم با دولت جدید ایران را تایید می کردند. اوباما در این گفتگوی تلویزیونی صراحتا ایران را نیز تهدید به حمله نظامی کرد. موضوعی که با واکنش صریح وزیر امور خارجه کشورمان مواجه شد
وزیر امور خارجه ایران ادعای اوباما مبنی بر نامه‌نگاری با حسن روحانی درباره موضوع سوریه را تکذیب کرد.

به گزارش 598 به نقل از "رجانیوز"، محمد جواد ظریف در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین درپاسخ به سئوالی درباره اظهارات اخیر اوباما گفت: رئیس جمهور آمریکا هیچ نامه ای برای دکتر روحانی درباره سوریه ارسال نکرده است.

پیش از این اوباما در گفتگویی تلویزیونی اظهار کرد که در مورد بحران سوریه به رئیس جمهور ایران نامه نوشته و از او جواب هم گرفته است.

این برای اولین بار بود که مقامات آمریکا ارتباط مستقیم با دولت جدید ایران را تایید می کردند. اوباما در این گفتگوی تلویزیونی صراحتا ایران را نیز تهدید به حمله نظامی کرد. موضوعی که با واکنش صریح وزیر امور خارجه کشورمان مواجه شد.

ظریف در گفتگو با المیادین درباره اظهارات تهدید آمیز رئیس جمهور آمریکا اظهار کرد: آمریکا باید حسن نیت خود را نشان دهد و از سخن گفتن به زبان زور خودداری کند؛ آمریکا هنوز واقعیت کنونی در ایران را درک نکرده است و رفتار خود با ایران را بر اساس اطلاعات نادرست پایه ریزی می‌کند.

وزیر امور خارجه افزود: دولتی که از در اختیار داشتن سلاح شیمیایی توسط اسرائیل حمایت می‌کند، نمی‌توان اعتماد کرد، ایران به امریکا اعتماد ندارد؛ اعتقاد بسیاری از مردم منطقه این است که سیاست‌های آمریکا به صلح کمک نخواهد کرد زیرا ما شاهد پشتیبانی واشنگتن از تجاوزها علیه فلسطینیان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه متأسفانه تاکنون رغبتی در رئیس‌جمهور آمریکا درباره تغییر نوع روابط با ایران ندیدم، گفت: ما تنها درباره ایران نگران نیستیم و آمریکا باید از تهدید همه ملت‌ها دست بردارد،  آمریکا باید به تحولات منطقه بر اساس واقعیت‌ها نگاه کند؛ پس از حملات 11 سپتامبر من در آمریکا ترس را در چشمان همه مردم دیدم آیا این امنیتی است که آمریکا برای مردم خود فراهم کرده است. 

ظریف همچنین گفت که وضعیت کنونی ایران با دو دهه پیش تفاوت دارد و آمریکا دیگر نمی‌تواند با زبان آن زمان‌ها با ایران سخن گوید.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به اظهارات اوباما گفت استفاده از ادبیات تهدیدآمیز علیه جمهوری اسلامی ایران کمترین تأثیری در اراده دولت و ملت ایران برای احقاق حقوق مسلم هسته‌ای خود از جمله غنی‌سازی در داخل ایران نخواهد داشت و تنها با زبان تکریم و احترام است که می‌توان با ایران وارد تعامل شد.

مرضیه افخم همچنین گفت: گروگان‌گیری سیاست خارجی آمریکا توسط لابی‌های بانفوذ یک باور تثبیت‌شده در کانون‌های فکری آمریکاست اما توسل به گزینه نظامی صرفاً به‌منظور تأمین منافع این لابی‌ها به‌بهای نقض اصول حقوق بین الملل، منشور ملل متحد و مقابله با افکار عمومی امر قابل توجیهی نخواهد بود

انتظار می رود مقامات کشورمان به ویژه مسئولان دستگاه دیپلماسی پس از عیان شدن سیاست آمریکا در مواجهه با دولت جدید ایران که با اظهارات جنگ طلبانه آمریکا به وضوخ به نمایش درآمد، رویکرد "عدم اعتماد" به مقامات آمریکایی را ادامه  دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها