کد خبر: ۱۶۵۲۳
زمان انتشار: ۱۷:۵۹     ۰۷ مرداد ۱۳۹۰

به گزارش 598 به نقل از فارس، سيد‌محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سخنان پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه امروز تهران با اشاره به فرا رسيدن ماه مبارك رمضان اظهار داشت: فعاليت‌ها و برنامه‌هاي متعددي به خصوص در حوزه قرآني تدارك شده است كه اميدواريم همگان از آن استفاده كنند.

وي با اشاره به برپايي نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم به مناسب ماه مبارك رمضان گفت: امسال در نمايشگاه براي اولين بار كرسي‌هاي نظريه‌پردازي‌ پيرامون آموزه‌هاي قرآن مطرح مي‌شود و همچنين براي خانواده‌ها درباره سبك زندگي قرآني در خصوص ارتباط اعضا خانواده و آداب و سنن محصولات فرهنگي آماده شده است، همچنين هر روز ۶ عنوان برنامه، در قالب نمايش‌هاي قرآني آماده شده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي عنوان نمايشگاه امسال "قرآن و بيداري اسلامي " عنوان كرد و گفت: هر مقدار ملت‌هاي منطقه با قرآن‌ آشنا شوند، از ظلم و ستم مستكبران زودتر خلاص شده و به وضع بهتري خواهند رسيد. تحولات اخير نتيجه آشنايي اين ملت‌ها با مفاهيم قرآني است.

حسيني افزود: چشم اميد مسلمانان جهان به انقلاب اسلامي است كه به رغم تهديدات و تحريم‌ها دشمن، نظام ‌مستقلي را درعرصه‌هاي علمي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي پديد آورده و به پيشرفت‌هاي گسترده‌اي دست يافته است و اين در حاليست كه بنگاه‌هاي تبليغاتي رسانه‌هاي دنيا چهره‌هاي غلطي را از ايران به دنيا ارائه مي‌دهند. جهان امروز تشنه آموزه‌هاي انقلاب اسلامي است و بايد بيش از گذشته كار شود.

وي اعلام كرد: ما هفته‌هاي فرهنگي متعددي را در كشورهاي متعدد اسلامي و حتي در اروپا برپا مي‌كنيم كه با پيشرفت‌ها و دستاورد‌هاي ايران اسلامي آشنا شوند كه بسيار لازم است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر اهميت پرداختن به موضوع دشمن شناسي و بيان اينكه "يك مسلمان بايد بيدار باشد "، به حضور فتنه‌گران در نماز جمعه دو سال قبل اشاره كرد و گفت: نبايد اين مسائل فراموش شود، زيرا دشمن در هر زمان به‌گونه‌اي و شكلي وارد مي‌شود و گاهي اوقات از چهره‌هاي موجه كه هنوز در نزد مردم وجهه‌اي دارند، استفاده ‌مي‌كند.

حسيني بر همين اساس افزود: در نمايشگاه قرآن امسال بخشي را به عنوان "دشمن‌شناسي " داير كرده‌ايم تا بصيرت مردم هر‌چه بيشتر افزايش يابد، حتي يك فيلم سينمايي نيز در اين زمينه ساخته شد و با جوسازي خواستند كاري كنند تا هنرمندان وارد اين عرصه نشوند.

وي تأكيد كرد: همه اهل تعهد و هنر، شعرا، فيلمسازان بايد ماهيت دشمني را براي نسل جوان روشن كنند و اين در حالي است كه دشمن با راه‌اندازي سايت‌ها و شبكه‌هاي فارسي زبان سعي در تأثيرگذاري فرهنگي بر جوانان ايران اسلامي هستند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي حركت‌ها و تلاش‌هاي دشمني را سازماندهي شده و دقيق خواند و افزود: به‌عنوان مثال با ترويج برخي فرقه‌هاي ساختگي و منحرف سعي دارند، جوانان را از اسلام ناب محمدي به مسيرهاي غلط بكشانند، لذا بايد فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري بيش از سابق باشند و در مسير قرآني محصولات اسلامي را توليد كنيم تا با دشمن مقابله كنيم.

حسيني تاكيد كرد: فضاي كشور اسلامي بايد آنقدر پرشور و نشاط باشد تا نسل جوان به سمت الگوهاي كاذب پوچ بيگانه نروند. لذا بايد بزرگاني ادبي، فرهنگي و علمي معاصر و قبل از آن را به عنوان الگو به نسل جوان شناساند و اين مراسم‌ها در استان‌ها در حال برگزاري است.

طالب آملي، استاد احمدي نيريزي، مصطفي مردان، سپيده كاشاني، محمدعلي معزي سعيدالعلما و.. ازجمله كساني بودند كه حسيني از آنها نام برد و ‌معرفي زندگينامه و دستاوردهاي اين بزرگان را ‌براي جوانان راهگشا دانست.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: رهبر انقلاب مطالبات جدي در عرصه قرآن از ما دارند، لذا ما بايد سعي كنيم از ابزارهاي مختلف براي جذب جوانان به عرصه قرآن استفاده كنيم و اگر جوان لذت قرآن را درك كند، به سراغ لذت‌هاي پوچ ديگر نخواهند رفت.

حسيني ادامه داد: امسال براي اولين بار در كشور اسلامي نيم درصد از اعتبارات وزارتخانه‌هاي و نهاد به فعاليت‌هاي قرآني اختصاص داده شد كه اميدواريم نتايج خوبي داشته باشد البته اين علاوه بر اعتبارات نهادها است. ما در نمايشگاه امسال از همكاري ۶۰۰ هيئت علمي دانشگاه و حوزه بهره‌مند هستيم و آنها آماده پاسخگويي مسائل فردي، اجتماعي و اعتقادي خواهد بود.

وي با بيان اينكه ۳۰ بخش در نمايشگاه تعبيه شده و اميدواريم از همه ظرفيت‌ها دستگاه‌هاي بهره‌مند شويم، اظهار داشت: مؤسسات زيادي در بخش خصوصي فعال شده‌اند، چرا‌كه نمي‌شود فقط كارهاي فرهنگي توسط دولت صورت بگيرد بلكه در كار فرهنگي همه بايد احساس مسئوليت كنند و نياز به تحرك عمومي هست.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه برنامه‌هاي متنوعي در نمايشگاه قرآن امسال آماده شده است،‌ گفت: نمايشگاه قرآن امسال يك تفرجگاه معنوي است.

حسيني گفت: قرار ما در وزارت فرهنگ اين است كه همه فعاليت‌ها مبتني بر فرهنگ اسلامي باشد لذا كساني در اين كشور بودند كه كارها را به سمت ابتذال و سستي و فرهنگ بودند‌.

وي گفت: با توجه به رئيس جمهور به مسائلي فرهنگي و مساجد امسال از مرز ۱۰ هزار كانون فرهنگي و هنر تا مساجد گذشته‌ايم‌ و اين در حالي بود كه قبلا حدود ۲۰۰۰ هزار كانون داشتيم لذا ۸۰ درصد پيشرفت در اين حوزه داشتيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به ديدار نويسندگان، ناشران و فعالان با رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و با بيان اينكه اين روز به عنوان روز كتاب در نام نهاده شد،‌ گفت: همه دستگاه‌ها بايد در حوزه كتاب و كتابخواني دخيل شوند. تنبلي مطالعه زيبنده نظام اسلامي نيست لذا وظيفه ما مهيا كردن زمينه در دسترس بودن كتاب براي همگان است كه كارها در حال انجام است ولي مطلوب نيست و كار بيشتري لازم است. همچنين در اين رابطه سند مطالعه مفيد آماده شده است ولي اين كار تنها كار وزارت فرهنگ نيست. لذا ما از همه دعوت كرده‌ايم كه بحث كتابخواني در كشور فعال شود.

حسيني گفت: جوانان ما اگر اهل مطالعه كتاب شوند، قطعا تحت‌تأ‌ثير القائات نادرست دشمن قرار نخواهند گرفت و مي‌توانند در مقابل هجمه دشمنان به راحتي بايستند و از مباني اعتقادات خود صيانت كنند كه برنامه‌هاي زيادي را در اين‌باره مهيا كرده‌ايم و از كتاب‌هاي مفيد و ارزشمند به خصوص در حوزه دفاع مقدس حجاب و عفاف حمايت مي‌كنيم.

وي در ادامه گفت: بحث حجاب و عفاف بسيار داراي اهميت است كه بايد در جامعه ترويج شود، اين نوع كتاب‌ها بايد براي اقشار مختلف نوشته شود. در همين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم بخشي را به موضوع عفاف و حجاب كه موضوع روز جامعه ما است، اختصاص داده‌ايم و در اين بخش پوشاك مناسب را با قيمت مناسب عرضه خواهند كرد تا افراد بتوانند آنها را تهيه كنند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به شوراي عمومي فرهنگي ادامه داد: متاسفانه در گذشته گزارشاتي كه ما داشتيم جلسات اين شورا سالي يك بار برگزار مي‌شد اما اخيرا ائمه محترم جمعه در استان‌ها كه ريئس اين شورا هستند اين روند بهبود يافته است. ائمه جمعه بايد با همكاري استانداران و فرمانداران بايد مسائل فرهنگي منطقه خود را رصد كنند. و آسيب‌هاي آنها را شناسايي و در جهت رفع آن بكوشند.

حسيني به افتتاح پروژه‌هاي عظيم و زياد توسط رئيس جمهور اشاره كرد و گفت: در كنار افتتاح اين پروژه‌ها بايد به پيوست فرهنگي آن توجه جدي شود و در كنار اين مراكز محيط فرهنگي را براي رفع نيازهاي عبادي و فرهنگي مردم مهيا كرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها