به گزارش 598 به نقل از رجانیوز، گزارش تصویری خبرگزاری مهر از
افتتاحیه بازیهای ورزشی ارامنه کشور
در باشگاه آرارات تهران، تنها یک نمونه و از جمله موارد زیادی است که مشخص
نیست اولاً اینگونه موارد چه ارتباطی به سازمان تبلیغات اسلامی دارد، یعنی
با کدام مجوز و منطق بودجه سازمان تبلیغات اسلامی در جایی غیر از محل
مرتبط با اهداف و مأموریتهای این سازمان خرج میشود؟ مثلاً اگر سازمان
نظام پزشکی یک خبرگزاری با بودجه میلیاردی تأسیس کند و در تمام شئون کشور
اقدام به تولید محتوا و مطلب کند، آیا برای افکار عمومی این سوال پیش
نمیآید که این اقدام چه ربطی به سازمان نظام پزشکی دارد؟
ثانیاً و مهمتر از ملاحظه اول اینکه،
خبرگزاری مهر منتسب به سازمان تبلیغات اسلامی است اما بعضاً کارکردهایی را
از خود بروز میدهد که نه تنها ارتباطی با اهداف و مأموریتهای سازمان
تبلیغات اسلامی ندارد، بلکه گاهی در نقطه مقابل این اهداف و مأموریتها نیز
قرار دارد که به عنوان نمونه میتوان به انتشار همین گزارش تصویری از
بازیهای ارامنه اشاره کرد.
در این گزارش تصویری چندین عکس (که نشان
میدهد خبط و خطای غیر عمد در انتشار عکس نیز در کار نبوده است) به نمایش
زنان ارامنه در حالت کشف حجاب اختصاص دارد. در اینکه باید بررسی شود که آیا
ارامنه حق دارند که در مراسمهای خود که در خاک جمهوری اسلامی و در قلب
پایتخت برگزار میشود، قوانین آشکار کشور را نادیده بگیرند یا خیر نیز
مراجع مسئول در وزارت کشور و اداره اماکن ناجا باید پاسخگو باشند، اما
موضوع این انتقاد متوجه خبرگزاری سازمان تبلیغات اسلامی است که با افتخار
این عکسهای غیر اسلامی را منتشر کرده و سه روز است که بر روی خروجی آن
قرار دارد.
لازم بذکر است که انتشار تولیداتی
متنافر یا مغایر با اهداف و مأموریتهای برشمرده شده برای سازمان تبلیغات
اسلامی در خبرگزاری مهر مسبوق به سابقه است، مثلاً در سرویس سیاسی این
خبرگزاری تا چندی قبل بصورت عجیبی اخبار و تصاویر آقای سید محمد خاتمی پوشش
برجسته داده میشد که با تذکر به سازمان تبلیغات اسلامی، این رویه علی
الحساب کنار گذاشته شد.
یا در سرویس ادب و هنر این خبرگزاری،
برجسته سازی شخصیتی مثل شجریان که همنواییاش با دشمنان ملت در سالهای
اخیر کاملاً آشکار شده، همچنان در دستور کار قرار دارد.
در عین حال، مشخص نیست که با گذشت حدود
10 سال از تأسیس این خبرگزاری آیا مسئولان و رئیس محترم سازمان تبلیغات
اسلامی، تعریف درستی از وظایف و کارکردهای رسانه وابسته به خود دارند یا
خیر؟ اگر این تعریف وجود دارد این سوال باید پاسخ داده شود که بر اساس کدام
منطق شرعی و قانونی، بودجه سازمان تبلیغات اسلامی باید در جهت رسانهای که
در خروجی آن ارتباط ماهوی و عینی با اهداف و مأموریتهای سازمان تبلیغات
اسلامی وجود ندارد و در برخی موارد نیز اساساً خروجی خبرگزاری در نقطه
مقابل رویکردهای اسلامی و انقلابی قرار میگیرد، هزینه شود.