کد خبر: ۱۶۴۸۹۱
زمان انتشار: ۰۸:۳۶     ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
رویداد - پس از سخنان و رویکردهای باراک اوباما از حمله به سوریه، در رسانه های مختلف، تحلیلگران و کارشناسان زیادی در این رابطه سخن به میان آوردند، و هر کدام به نوبه خود تحلیلی جداگانه و من باب رجوعات عقلی خود بیان می نمودند. اما این تحلیلها هر کدام به این نکته ختم می شد که آمریکا با یک درصد خیلی ضعیف به سوریه حمله خواهد نمود.

ابتدای این یاداشت یک سوال را مطرح می نماییم که چرا آمریکا به سوریه حمله نکرد؟

با توجه به گذشت چندین روز از سخنان اوباما و عدم حمله به سوریه و اینکه این حمله منوط به رای در کنگره می باشد؛ اوباما در تریبون رسانه ها ظاهر شد و از عدم حمله به سوریه سخن گفت، به هر حال دلایلی را برای این عقب نشینی دولت اوباما را روزنامه الوطن چنین ذکر می کند که جا دارد به آنها اشاره ای داشته باشیم، و در پایان هم دلیل محکم تری را ذکر می کنیم .

بررسی همه عوامل و شواهد نشان می‌دهد که عقب نشینی اوباما از حمله نظامی به سوریه در لحظات پایانی وابسته به چندعامل مهم است از جمله:

1- حمایت ایران و مقاومت لبنان از سوریه و اعلام این مسئله که در صورت حمله به سوریه، اسرائیل، پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه به خصوص در تنگه هرمز و خلیج فارس مورد هدف قرار خواهد گرفت.

این موضع نشان داده که اگر جنگی صورت بگیرد تنها به خاک سوریه محدود نخواهد شد و همه منطقه را شامل خواهد شد که واشنگتن در مواجه با این موضع دچار شگفتی شده زیرا نمی‌خواهد که به منافعش از جمله اسرائیل در منطقه آسیب وارد شود.

2- عامل دوم موضع قاطع روسیه در قبال هرگونه حمله احتمالی است که با طرح هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه در شورای امنیت مقابله خواهد کرد و به صورت عمدی اطلاعاتی را منتشر کرده که در صورت جنگ علیه سوریه با ابزار و تجیهزات لازم به صورت کامل از سوریه حمایت خواهد کرد که «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه تأکید کرده بود که سامانه دفاع موشکی و جنگنده های کروز و توماهوک از جمله این کمک ها هستند.

3- عامل بعدی نگرانی بر امنیت اسرائیل و توقف کمک های نفتی در خلیج فارس و پیامدهای منفی آن بر اقتصاد آمریکا و غرب است و اوباما در سخنرانی خود در چند روز گذشته زمینه را برای عقب نشینی احتمالی خود از جنگ اعلام کرد و گفت در حمله به سوریه به سه گزینه از جمله امنیت اسرائیل و حفظ کمکهای نفتی از خلیج فارس و خودداری از تکرار سناریوی جنگ عراق توجه خواهد کرد.

به نظر می رسد ناتوانی واشنگتن در تعیین هزینه‌های این جنگ و مدت زمان آن یکی دیگر از عوامل عقب نشینی آمریکا از حمله به سوریه است با توجه به اینکه این کشور از سال 2008 بعد از جنگ عراق و افغانستان با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.

4- عامل چهارم اما مربوط به ناتوانی واشنگتن در بسیج کردن همپیمانان بین المللی اش برای حمله به سوریه است که دردناکترین ضربه در این زمینه از سوی بریتانیا به آمریکا وارد شد که از مشارکت در اقدام نظامی علیه سوریه سر باز زد.

5- عامل بعدی مخالفت مردم با دخالت نظامی در سوریه بود که از طریق نظرسنجی ها و تجمع های اعتراضی روشن شده بود.

با توجه به اینکه اوباما از حمایت بین المللی برای حمله به سوریه ناکام مانده دچار بحرانی دوگانه شده است اگر به دنبال جنگی باشد که از حمایت بین المللی برخوردار نیست باید با پیامدهای فراوان آن که امنیت اسرائیل و منافع آمریکا را تهدید می‌کند دست و پنجه نرم کند و اگر از حمله سر باز زند آمریکا در جنگی شکست خواهد خورد که هرگز وارد آن نشده و هیبت و جایگاهش در عرصه بین المللی خدشه دار خواهد شد.

در این بین می توانیم چند نکته را مد نظر داشته باشیم، که به شرح ذیل می باشد:

1 -  طرح حمله آمریکا به سوریه دقیقاً زمانی انجام شد که چشم رسانه ها و مردم دنیا متوجه مصر بود، به طوری که با یک کودتای نظامی آمریکایی  دولت رسمی مصر را یک شبه به پایین کشیدند و مردم عملا می دانستند که پشت صحنه ماجرای مصر آمریکا بوده است.

2- در بحرین مدافعان حقوق بشر خواهان بررسی ظلم های حکومت آل خلیفه در مراکز قانونی بودند،  آمریکا که  پشتیبان دیکتاتوری آل خلیفه است جنگ روانی حمله به سوریه را راه انداخت که چشمان همه رو به سوی سوریه دوخته شود و بحرین از ذهنها و افکار پاک شود.

3- نکته سوم بحث استفاده از سلاح شیمیایی توسط حکومت بشار بود، که این هم یک توهم توطئه و یک سناریوی قدیمی بود که آمریکا مجدد می خواست آن را به نمایش گذارد ولی این روند رو به افول گذاشته شد.

4- چهارمین نکته بحث عربستان بود، درست در زمانی که پزشکان حال ملک عبدالله را وخیم اعلام کردند و جنگ قدرت در عربستان رو به افزایش بود و افکار عمومی منطقه و جهان به دنبال اوضاع عربستان بودند این سناریوی حمله شکل گرفت که این هم به نوبه خود یکی از دلایل طرح این عملیات روانی بود.

5- اما نکته پنجم که مهمترین نکته می باشد ، بحث مقاومت است، آمریکا با این خیال که اگر به سوریه حمله کند، می تواند مقاومت را از بین ببرد، می خواست این طرح را عملی کند، اما غافل از آن بود که برادران حزب الله خود را آماده نابودسازی اسرائیل کرده بودند.

این نکاتی علاوه بر عواملی از این قبیل را می توانیم از جمله دلایلی بدانیم که آمریکا از حمله خود به سوریه دست برداشت.

روح الله پورطالب
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها