کد خبر: ۱۶۳۹۳۵
زمان انتشار: ۲۰:۴۴     ۱۸ شهريور ۱۳۹۲
مشاور سابق امنیت ملی دولت آمریکا خواستار حمله نظامی این کشور به سوریه شد و این اقدام را برای معتبر دانستن تهدید واشنگتن نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران مؤثر دانست.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم استفان جی هادلی، مشاور امنیت ملی جرج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا در واشنگتن پست مدعی شد حمله گسترده آمریکا به سوریه موجب می‌شود ایران تهدید واشنگتن در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای خود را معتبر بداند.

هادلی نوشت: بیداری عربی بحرانی در خاورمیانه ایجاد کرد که برای برون‌رفت از آن سالها وقت لازم است. با این حال بحران دیگری در خاورمیانه وجود دارد که باید طی چند ماه حل شود و نه چند سال. هر فرد آمریکایی که  برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خود را متعهد می‌داند باید به کنگره فشار وارد کند تا برای باراک اوباما مجوز اقدام نظامی علیه سوریه را صادر کند.

این مقام سابق کاخ سفید افزود: «رؤسای جمهور اخیر آمریکا، کلینتون، بوش و اوباما درصدد بوده‌اند همزمان با تهدید ایران و اعمال تحریم‌ها تهران را به تن‌دادن به  معامله هسته‌ای وادار کنند. از سوی دیگر بشار اسد، به‌طور مکرر از خط قرمز در کاربرد سلاح شیمیایی استفاده کرده است. اگر آمریکا در سوریه دست به اقدام نظامی نزد، چگونه تهدید ایران می‌تواند معتبر باشد؟ اگر دولت اوباما طی 18 ماه اخیر از آغاز شروع بحران، نیروهای معارض میانه‌رو سوری را آموزش می‌داد و تجهیزشان می‌کرد، احتمالاً اکنون کشورمان نیاز به دست زدن به اقدام نظامی نداشت».

این مشاور سابق امنیت ملی آمریکا ادامه داد: بحران سوریه جنبه‌های تهدیدآفرین دیگری نیز ایجاد کرده است، از جمله سیل آوارگان سوری کشورهای همسایه را درگیر این موضوع کرده، همچنین احتمال استقرار القاعده و گروه‌های تروریستی نیز بعید نیست. به‌علاوه ممکن است ایران، حزب‌الله و متحدانش موفق به حفظ اسد در قدرت شوند و قدرت گسترده‌تری در منطقه کسب کنند و در نتیجه متحدان آمریکا از جمله اسرائیل تهدید شوند.

برای حمایت از این منافع، حمله آمریکا به سوریه باید فراتر از تعداد محدودی موشک باشد. حمله باید به‌حد کافی قوی باشد تا در درگیری‌های نظامی در سوریه به‌نفع شورشیان تغییر موازنه ایجاد کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها