کد خبر: ۱۶۳۶۶۹
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۱۸ شهريور ۱۳۹۲
به نظر می رسد رایزنی با مقامات عراقی به منظور اتحاذ رویکردی مشترک در قبال حمله به سوریه و همچنین درخواست موضع گیری صریح عراق درباره عدم اجازه به کشورهای متجاوز برای استقاده از خاک و آسمان این کشور از جمله دستورکارهای هیات ایرانی بوده است
رایزنی های گسترده مقامات کشورمان با محوریت موضوع سوریه همچنان ادامه دارد.

به گزارش رجانیوز، پس از سفر هیات دیپلماتیک ایران به دمشق و دیدار  با بشار اسد ، حال وزیر امور خارجه در اولین سفر دیپلماتیک خود راهی عراق شده است تا با مقامات این کشور درباره تحولات اخیر رایزنی داشته باشد.

ظریف پیش از ترک تهران بررسی تحولات منطقه ای را یکی از دلایل سفر خود به بغداد اعلام کرد .

به نظر می رسد رایزنی با مقامات عراقی به منظور اتحاذ رویکردی مشترک در قبال حمله به سوریه و همچنین درخواست موضع گیری صریح عراق درباره عدم اجازه به کشورهای متجاوز برای استقاده از خاک و آسمان این کشور از جمله دستورکارهای هیات ایرانی بوده است.

موضوعاتی که وزیر امور خارجه نیز در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود به آن اشاره داشت. البته ظریف در این نشست خبری موضع جمهوری اسلامی در قبال حمله به سوریه را نیز تشریح کرد.

وی در بخشی از اظهاراتش از عزم ایران برای جلوگیری از آشوب و تنش در منطقه سخن گفت و در عین حال اظهار داشت اقدامات نظامی در منطقه حتما خطر بزرگی برای آغازکنندگانش خواهد بود.

وزیر امور خارجه همچنین به اوباما توصیه کرد از دامی که توسط دیگران برای او پهن شده است با درایت خارج شود.

"تمام تلاش‌مان این است که از جنگ جلوگیری کنیم، زیرا می‌دانیم کسانی که جنگ را شروع می‌کنند نمی‌توانند پایان دهند. می‌دانیم رئیس‌جمهور آمریکا در دامی که توسط دیگران برای او انداخته شده، بدون تمایل شخصی وارد شده و امیدواریم که با درایت از آن خارج و منطقه و خود را گرفتار آتشی نکند که خاموش کردن آن دشوار است. "

ظریف در ادامه ، در پیامی آشکار به مقامات آمریکایی و دیگر کشورهای جنگ طلب منطقه ارسال کرد. وی در اظهارنظری که بیانگر موضع جمهوری اسلامی درباره حمله به سوریه است گفت: جنگ در منطقه جنگ علیه کل منطقه است و همه منطقه را با ناامنی مواجه خواهد کرد.

وزیر امور خارجه با این حال تصریح کرد که تمام تلاش ایران این است که از این خیالبافی که برخی‌ها دچار آن شده‌اند و فکر می‌کنند می‌توانند با جنگ مشکلات‌شان را حل کنند جلوگیری کنیم.

وی در پایان مقامات آمریکایی را انسان هایی دانست که در 100 سال گذشته زندگی می کنند و هنوز می خواهند با جنگ مشکلات خود را حل کنند و گفت کشورهایی که ادعا می‌کنند مهد قانون و حامی حقوق بین‌الملل و مبنایی‌ترین قاعده آمره حقوق بین‌الملل یعنی قاعده عدم توسل به زور است را فراموش کرده‌اند.

البته رایزنی های ایران درباره اوضاع سوریه محدود به عراق و  وزیر امور خارجه نبوده است.

حسین امیرعبداللهیان ، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران نیز امروز به مسکو سفر کرد تا با مقامات این کشور حامی سوریه درباره تحولات اخیر رایزنی کند.

گفته می شود بررسی احتمال حمله نظامی آمریکا و بررسی رفتار تهران و مسکو در قبال حمله احتمالی علیه سوریه از موضوعات مورد بحت عبدالهیان با مقامات روسی می باشد.

امروز همچنین ، اسحاق جهانگیری ، معاون اول آقای روحانی در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر سوریه به وی اطمینان داد ایران حمایتهای خود از محور مقاومت و به ویژه سوریه را ادامه می دهد .

جهانگیری همچنین بر عزم دولت جدید ایران در خصوص تقویت هر چه بیشتر همکاریهای دو کشور به ویژه در ابعاد سیاسی و اقتصادی تاکید کرد. نخست وزیر سوریه نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن قدردانی از حمایتهای همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از ملت سوریه خاطرنشان کرد: دولت و ملت سوریه در سایه حمایت های دوستان خود به ویژه جمهوری اسلامی ایران، بحران فعلی را پشت سر خواهند گذاشت و پیروز نهایی خواهند بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها