کد خبر: ۱۶۳۲۲۴
زمان انتشار: ۲۲:۳۱     ۱۶ شهريور ۱۳۹۲
با آغاز سفرهای ناصرالدین شاه به اروپا و آشنایی این شاه تازه فرنگ دیده با مظاهر این مملکت، گه گاه بنا به دستورات وی تعدادی از صنایع فرهنگی هنری این ممالک وارد ایران می گردید که یکی از آن ها صنعت عکاسی بود، اما جالب است بدانید زنان به این هنر بیش از سایر هنرهای وارداتی روی آوردند!

بنا بر گواهی متون تاریخی نخستین بانویی که از میان زنان دوره ناصری به کار عکاسی پرداخته و در این راستا فعالیت های زیادی از خود نشان داد، عزت ملک خانم معروف به «اشرف السلطنه» همسر محمد حسن خان اعتماد السلطنه بوده است.
اعتمادالسلطنه

اعتمادالسلطنه که خود دست توانایی در نوشتن کتب متعدد در آن دوره داشته است گویا به تشویق همسرش در یادگیری این هنر می پردازد و در اندک مدتی اشرف السلطنه معلم تربیت سایر زنان در حرفه عکاسی می گردد و مقامی در دربار ناصری در نزد زنان کسب می نماید.

استاد این بانو در فرآیند آموزش پسر عمویش، شاهزاده محمد میرزا بوده است که با تمام وجود فنون مختلف عکاسی را به اشرف السلطنه آموزش می دهد، ولی هیچ گاه وی در عکاسی به پای عکاس مخصوص ناصرالدین شاه،عبدالله قاجار، نمی رسد و این بانو تنها به امر تعلیم سایر زنان و گرفتن عکس های اندرونی بسنده می نماید.

منابع:
1ـناصر نجمی. تهران در گذر زمان، تهران: گوتنبرگ، 1377.
2ـمحمد حسن اعتماد السلطنه. روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه؛ با مقدمه تصحیح ایرج افشار، تهران: امیر کبیر، 1379.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها