کد خبر: ۱۶۳۰۸۴
زمان انتشار: ۱۹:۲۳     ۱۶ شهريور ۱۳۹۲
فردا 17 شهریور 92 اعضای شورای شهر تهران در اولین جلسه رسمی خود پس از انتخاب رئیس شورا، شهردار تهران را مشخص می کنند. مردی که پس از این باید به مدت 4 سال عموم کارهای عمرانی و آبادانی و خدماتی شهرداری تهران را از وی سوال کرد.
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، هفته گذشته احمد مسجد جامعی چهره ی شاخص اصلاح طلبان شورای شهر تهران به عنوان رئیس شورای شهر پایتخت انتخاب شد.
 
رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران گفت:«بر اساس قانون شوراها در اولین جلسه شورای شهر باید اعضا شهردار جدید را انتخاب کنند.»
 
2 گزینه اصلی شهرداری تهران محمد باقر قالیباف و محسن هاشمی هستند. سابقه فعالیت 8 ساله شهرداری تهران را به عنوان برگ برنده محمد باقر قالیباف و رابطه حسنه ی محسن هاشمی با اصلاح طلبان و دولت را برگ برنده فرزند ارشد آقای هاشمی رفسنجانی برای شهردار شدن می توان دانست.

 
پس از آنکه مسجد جامعی به عنوان رئیس شورای شهر جانشین مهدی چمران شد، همه متوجه شدند قرار گرفتن اسامی افراد در لیست های انتخاباتی تضمینی برای رفتار های بعدی منتخبان نیست.
 
مسجد جامعی در نشست خبری که در خرداد ماه 92 برپا کرده بود در خصوص تغییر شهردار تهران گفت:«اصلاح طلبان برای تغییر شهردار پایتخت و ریاست شورای شهر برنامه دارند »
 
اصولگرایان و با سابقه های شورای تهران برای ریاست مجدد چمران روی رای افرادی حساب باز کرده بودند که به هر عنوان تحت عنوان لیست های اصولگرایی و حتی حامی قالیباف وارد شورای شهر شده بودند.
 
16 رای مسجد جامعی در مقابل 15 رای چمران نشان داد که یک رای که از دل لیست های اصولگرایی بیرون آمده است و به سبد اصلاح طلبان ریخته می شود، ساخت و ریاست شورای شهر را بارانداز کند.http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/06/12/13920612151841276_PhotoL.jpg
 
اصلاح طلبان دوره چهارم شورای شهر تهران می خواهند به هر نحو ممکن شهرداری را هم از دست اصولگرایان خارج کنند و به چهره ای سیاسی بسپارند. بدون شک یکی از گزینه هایی که آنها برای رساندن "کلید" شهرداری تهران به دست محسن هاشمی به آن فکر می کنند، اعضای شورای شهری هستند که با نام اصولگرایی وارد شورا شده اند. اعضایی که در مرحله اول به نظر همه کارشناسان رای آنها با چمران بود ولی مسجد جامعی را برای ریاست شورای شهر انتخاب کردند.
 
گرچه رسانه های شهرداری تهران با مماشات خاصی در برابر مواضع اصلاح طلبان شورای شهر در قبال فتنه 88 عمل کردند اما به نظر این مماشات دلرحمی یاران مسجد جامعی را برای بقای قالیباف در شهرداری تهران به همراه ندارد.
 
در واقع تجربه کمر همت بستن اصلاح طلبان برای تغییر ساختار شورای شهر و شهر دار تهران نشان می دهد امتیاز دادن های قالیباف و رسانه هایش به اصلاح طلبان حتی برای شهردار ماندن وی هم موثر نیست.
 
مسجد جامعی از لفظ "تغییر و گردش نخبگان" برای انتخاب گزینه مطلوبش یعنی محسن هاشمی به عنوان شهردار تهران استفاده می کند. وی لزوم فاصله گرفتن از سیاسی کاری را برای شورای شهر مهم ارزیابی می کند.
 
حال سوال اینجاست انتخاب شهرداری که بیشتر از ذخیره ارزی سیاسی بودن خانواده اش استفاده می کند، برای مسجد جامعی سیاسی کاری تلقی نمی شود؟
 
برای مردم تهران که هر روز افتتاح پروژه های رفاهی شهر تهران را می بینند تغییر شهردار از قالیباف به محسن هاشمی که سابقه خدماتی مطرحی ندارد، سیاسی کاری تعریف می شود.
 
محسن هاشمی در حالی به عنوان گزینه اصلاح طلبان برای شهرداری تهران مطرح می شود که در فرآیند انتخابات اخیر شورای شهر تهران به دلیل " عدم التزام به ولایت مطلقه فقیه و عدم اعتقاد به قانون اساسی " رد صلاحیت شده بود.http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/06/12/13920612160013612_PhotoL.jpg
 
نگاه به پرونده فعالیت های محسن هاشمی کفه فعالیت های سیاسی را سنگین تر از وجهه مدیریتی نشان می دهد.در زمان خاتمی، سیاسی کاری اصلاح طلبان باعث شد تا اولین دوره ی شورای شهر تهران منجل شود.
 
 پرویز سروری یکی از اعضای شورای شهر جدید تهران می گوید در خصوص طرح اسامی افرادی مانند محسن هاشمی برای شهرداری تهران می گوید:« این افراد حتی اگر نخواهند سیاسی باشند، ناخواسته وارد حیطه سیاسی می‌شوند و چالش های سیاسی را برای شهرداری و شورا به وجود می‌آورند و شورای شهر را به چالش سیاسی می کشند.»
 
رئیس جدید شورای شهر که قصد همکاری نزدیک با دولت روحانی را دارد می خواهد به هر نحو ممکن رفتار فراجناحی بودن دولت یازدهم را در شهرداری تهران با عزل و برکناری قالیباف عملی کند.
 
مسجد جامعی رای نیاوردن قالیباف به عنوان نفر اول در انتخابات ریاست جمهوری در تهران را دلیل ناکامی وی در کسب رضایت مردم می داند. این ادعا در حالی مطرح می شود که هیچ کس رای دادن به رقبای قالیباف چه اصولگرا چه اصلاح طلب در شهر تهران را دلیل ناکارآمدی قالیباف در شهرداری نمی داند. 
http://www.farhangnews.ir/sites/default/files/content/images/story/92-06/05/49601_778.jpg
ادعایی که نشان می دهد که اصلاح طلبان حتی حاضر نیستند کارهای مفید شهرداری تهران را به عنوان پشتوانه محکمی برای قالیباف به عنوان شهردار تهران حساب کنند.
 
البته عبدالحسین مختادآباد خواننده ای که از لیست اصلاح طلبان وارد شورای شهر شده است به صراحت در مصاحبه با همشهری ماه به لابی های سیاسی در انتخاب شهردار اعتراف می کند و می گوید:« انتخاب شهردار صددرصد یک امر سیاسی است. رایزنی های سیاسی است که به طور آشکار و پنهان صورت میگیرد تا بتوانند کسی را به کرسی بنشانند.


اصلاح طلبان و رسانه هایی که تا دیروز در صف حامیان اصلی قالیباف برای ریاست جمهوری بودند و خدمات جهادی وی در شهر تهران را برای کل ایران لازم می دانستند، الان به عنوان سرسخت ترین منتقدان قالیباف در امده اند و وی را برای ادامه حضور در شهرداری تهران تحمل نمی کنند.
 
البته پرویز سوری از رفتارهای انجام شده برای تغییر قالیباف از عنوان "کاسبکاری سیاسی" استفاده می کند و می گوید:« برخی نگاه های کاسبکارانه و لابی‌های خارج از شورای شهر و غیر کارشناسی دیده می‌شود. رفتارهای بدبستانی که نگرانی سیاسی شدن شورا را دو چندان کرده است. »
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها