کد خبر: ۱۶۲۲۲۷
زمان انتشار: ۲۰:۱۱     ۱۲ شهريور ۱۳۹۲
یکی از آژانس‌های گردشگری اقدام به تبلیغات وسیع برگزاری توری کرده که در کنار رودخانه یکی از روستاهای شمال کشور برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در این تور یکدیگر را با قلم‌مو و رنگ نقاشی و رنگی می‌کنند.
به گزارش 598 به نقل از سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس، سایت دخت ایران نوشت: در شرایطی که برخی نهادهای دولتی و نظارتی به وضوح در خواب غفلت و کم‌کاری به سر می‌برند، دیگران برای اوقات فراغت و شادی جوانان این سرزمین نقشه می‌کشند و طرح‌های وارداتی را به خورد مخاطبان خود می‌دهند. پس از آنکه چندی پیش مجله اینترنتی دخت‌ایران از برگزاری تور انتخاب همسر خبر داد و این برنامه را به بوته نقد کشید، اکنون یکی از آژانس‌های گردشگری اقدام به برگزاری جشن رنگ بازی نموده است.

در حالی که سالهاست با نزدیک شدن فصل تابستان قیل و قال‌های برای برنامه‌ریزی مفید و سودمند اوقات فراغت جوانان سر به فلک می‌کشد، هنوز هیچ اقدام در خور و شایسته‌ای از سوی نهادهای مسئول صورت نگرفته است تا اگر برنامه مناسبی برای اوقات فراغت ندارند، دست کم امکانات حداقلی این مهم را مهیا نمایند.

به گزارش اختصاصی دخت‌ایران، اخیرا یکی از آژانس‌های گردشگری اقدام به تبلیغات وسیع برگزاری توری نموده است که در کنار رودخانه یکی از روستاهای شمال کشور برگزار می‌شود و شرکت کنندگان در این تور یکدیگر را با قلم مو و رنگ نقاشی و رنگی می‌کنند. برگزاری چنین توری در ایران از چند منظر قابل بررسی و توجه است.

نکته اول اینکه این اتفاق که برای اولین بار در کشور اتفاق می‌افتد، گرته‌برداری از یک نسخه خارجی است که در بسیاری از کشورهای غربی اجرا می‌شود. در این جشن‌ها عده زیادی جمع می‌شوند و با استفاده از مواد رنگی همدیگر را طی یک مسابقه رنگی می‌نمایند. بدیهی است این جشن‌ها که به صورت مختلط برگزار می‌شود نه با عرف و نه با قانون و شرع جامعه ما سازگار نیست و برگزاری آن طبیعتا با هنجارشکنی‌هایی همراه خواهد بود.

دوم آنکه تصور چنین تور و برنامه هیجان انگیزی برای بسیاری از جوانان که مشتاق و حتی نیازمند تخلیه هیجان انرژی خود هستند، طعمه بسیار دلفریبی خواهد بود تا یک روز خود را به این صورت سپری نمایند. به خصوص آنکه در تبلیغات این تور آمده است که شرکت‌کنندگان می‌توانند به صورت گروهی نیز شرکت نمایند. بنابر این، طراحان چنین برنامه‌ای به خوبی فهمیده‌اند یک برنامه تفریحی برای اوقات فراغت جوانان می‌بایست چه مختصاتی داشته باشد. هر چند شیوه استفاده ایشان به نحوی است که با فرهنگ اسلامی ایران سنخیت ندارد و تفریح مد نظر آنها در نهایت منفعت چندانی برای مخاطب نخواهد داشت.

نکته بعد، غفلت مسئولان و نهادهای مرتبط است. اول آنکه نهادهای مختلف کشور از وزارت ورزش و جوانان گرفته تا سازمان تبلیغات اسلامی و مساجد و امثال اینها نه تنها در این تابستان، بلکه در طول این سه دهه از برنامه‌ریزی مناسب غفلت کرده و عقب مانده‌اند. در اغلب مواردی هم که این نهادها و افراد وارد شده‌اند، عمدتا از کیفیت و ارضاکنندگی لازم برخوردار نبوده و با استقبال جوانان روبرو نشده است و تاثیر مثبتی نداشته است. متاسفانه به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران و تصمیم گیرندگان این حوزه آشنایی چندان و تصور صحیحی از نیازهای جوانان ندارند؛ بنابراین از یک سو برنامه مطلوب ذائقه جوانان را طراحی نمی‌کنند؛ از سوی دیگر با نگرش و درک خود برای جوانان برنامه‌ریزی می‌کنند و به یکباره می‌خواهند همه چیز را در یک برنامه بگنجانند. به عبارت دیگر، بسیاری از این برنامه‌ریزان به دنبال هدایت، بصیرت‌افزایی، روشنفکرسازی و خلاصه علامه‌سازی یک شبه از مخاطبان خود هستند!

اما اشکال دوم به نهادهای مسئول، عملکرد ضعیف آنها در بخش نظارت است. برگزاری این تور یا تور همسریابی که در گزارش دیگری مطرح شد، نشان از ضعف دستگاه‌های مسئول در قانون‌گذاری و نظارت بر مجریان غیردولتی دارد. از یک سو قوانین فعالیت بنگاه‌های فرهنگی نواقص بسیاری دارد و از سوی دیگر، اجرای همان قوانین ضعیف نیز مورد نظارت دقیق مسئولان نیست. بنابراین می‌توان ادعا کرد نظارت ناکافی بر اجرای قانون تفاوت چندانی با بی‌قانونی نخواهد داشت. مسئولان فرهنگی کشور باید دغدغه بیشتری به خرج داده و اهتمام جدی در تدوین قوانین جامع و مناسب داشته باشند و علاوه بر این، ساز و کارهای تضمین اجرای قوانین و نظارت بر تبعیت از قانون را نیز فراهم آورند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها