کد خبر: ۱۶۲۰۵۶
زمان انتشار: ۱۳:۴۵     ۱۲ شهريور ۱۳۹۲
«لئون پانتا» با اذهان به این نکته که پنتاگون از ماه قبل طرح‌های احتمالی برای اقدام نظامی علیه سوریه را به «باراک اوباما» ارائه کرده به شبکه ان بی سی گفته است: بهترین گزینه کنونی استفاده از «حملات محدود» است، اما باید پیش از آن اطلاعات دقیقی در مورد اهداف مورد نظر جمع‌آوری شود.
پیش بینی حمله آمریکا به سوریه هر لحظه ابعاد تازه تری به خود می گیرد و معلوم نیست آمریکایی ها آنقدر عاقل باشند که همه پیامدهای حمله به دمشق را در نظر گرفته باشند.
به گزارش رجانیوز، جان کری وزیر امور خارجه و چاهک هیگل وزیر جنگ قرار است برای متقاعد کردن  نمایندگان آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس سنا حاضر ‌شوند و از طرح «باراک اوباما» رئیس‌جمهور برای انجام حملات «محدود و کنترل‌شده» به اهدافی در سوریه، دفاع کنند.
 
 
پیشگام توجیهه کنگره جان کری خواهد بود که این روزها اصلی ترین فرد در پرونده سوریه محسوب می شود ؛ با این وجود  برخی منابع غربی پیش بینی می کنند که  کنگره آمریکا اجازه حمله به سوریه را به اوباما به راحتی نخواهد داد.
 
در همین حال سوالی که این روزها در محافل مطالعاتی و استراتژیک مطرح می باشد این است که هدف نهایی امریکا از حمله به سوریه چیست؟ آیا آمریکا تنها به دنبال تنبیه بشار اسد و حفظ اقتدار آمریکا به علت  گذشتن دمشق از خط قرمز این کشور می باشد؟ آیا آمریکا به دنبال بهم زدن موازنه نظامی در محیط داخلی سوریه به نفع مخالفان دولت اسد است؟ یا حمله آمریکا تنها پاسخی مثبت به برخی فشارهای دوستان منطقه ای خود مانند ترکیه، عربستان و اسرائیل برای اقدام نظامی در مواجه با دولت دمشق می باشد؟ برخی ناظرین سیاسی نیز این حمله را پیام به ایران و حزب الله برای عقب نشینی از همکاری بیشتر با بشار اسد عنوان می کنند.
 
به فهرست مذکور می توان هدفگذاری های منطقه ای و بین اللمی دیگری هم اضافه کرد ولی آنچه می تواند از هدف اصلی اصرار اوباما برای حمله به سوریه در این مقطع زمانی رمزگشایی کند دسترسی به جزئیاتی از طراحی تیم سیاست خارجه اوباما برای روزهای پس از حمله نظامی که ظاهرا محدود  و تنها موشکی خواهد بود، بستگی دارد.
پاسخ به این سوال که برنامه دولت آمریکا پس از حمله به سوریه چه خواهد بود بی شک اصلی ترین هدف تیم امنیتی و سیاسی اوباما از حمله به سوریه را نیز مشخص خواهد کرد.
 
جواب به این سوال در اظهارات کوتاه اما معنادار ریئس سابق سازمان سیا و وزیر سابق دفاع آمریکا و از چهره های متفکر  امنیتی نهفته است.
 
«لئون پانتا» با اذهان به این نکته که پنتاگون از ماه قبل طرح‌های احتمالی برای اقدام نظامی علیه سوریه را به «باراک اوباما» ارائه کرده به شبکه ان بی سی گفته است: بهترین گزینه کنونی استفاده از «حملات محدود» است، اما باید پیش از آن اطلاعات دقیقی در مورد اهداف مورد نظر جمع‌آوری شود.
 
وی افزود اگر این حملات موفقیت‌آمیز باشد، درگیری‌های سوریه وارد «فاز بعدی» می‌شود که در آن مرحله باید نهایت تلاش را برای دستیابی به راهکاری دیپلماتیک انجام داد که لازمه آن‌ هم «کناره‌گیری اسد از قدرت است»
 
از لا به لای برخی شواهد در منابع غربی به نظر می آید اصلی ترین هدف آمریکایی ها به صورت اجمالی ذیل قابل بیان است:
 
الف: آمریکایی ها تصور می کنند که حملات هدفدار به برخی مراکز استراتژیک ارتش سوریه به نحوی آنها را تضعیف خواهد کرد که نظام اسد در موضع ضعیف سیاسی در عرصه دیپلماتیک قرار خواهد داد.
 
ب: این تضعیف موضع سیاسی دولت سوریه به نحوی خواهد بود که پیش شرط برکناری اسد برای گفتگو بین مخالفان و دولت سوریه محقق خواهد شد.
 
ج: محاسبه دیگر آمریکایی ها این می باشد که پس از این حملات گزینه تهدید نظامی دوباره به حمله دمشق چنان معتبر خواهد شد که بعد از آن نظام سوریه را در دو راهی قرار خواهد داد که بین سقوط کامل نظام سوریه و برکناری بشار اسد یکی را انتخاب بکند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها