کد خبر: ۱۶۲۰۵
زمان انتشار: ۱۷:۱۹     ۳۱ تير ۱۳۹۰
به گزارش 598، سیدرمضانعلی موسوی‌مقدم قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در حاشیه بازدید از مجموعه "سقوط یک فرشته" در پاسخ به سئوال مهر در جمع خبرنگاران درباره اینکه چرا تولید مجموعه‌هایی با مفاهیم قرآنی فقط به ماه رمضان اختصاص پیدا کرده و آیا تولید چنین سریال‌های در طول سال جزو برنامه‌های سازمان صدا و سیما قرار دارد یا نه؟ توضیح داد: رویکرد حاکم بر آثار نمایشی بر اساس چهار محوری است که از سوی مقام معظم رهبری مشخص شده است. یکی از رویکردهای سریال‌سازی دین است. البته اخلاق، امید و آگاهی هم هست اما دین نقش مهمی دارد و برجسته ترین رویکرد حاکم بر مجموعه‌ها است.

وی در ادامه افزود: فضای حاکم بر تولیدات ماه رمضان، قرآنی است. دل‌ها متوجه موضوعات معنوی است و مردم آمادگی روحی و ذهنی بیشتری برای شنیدن مفاهیم معنوی و موضوع‌های قرآنی، دینی و اخلاقی دارند، به همین دلیل رسانه ملی از این بستر حداکثر استفاده می‌کند و متناسب با نیاز مخاطب پیام تولیدی خودش را تنظیم و ارائه می‌کند. بنابراین آثار نمایشی بیشتر دینی، قرآنی و اخلاقی است؛ به دلیل اینکه فضای حاکم بر ماه رمضان ایجاب می‌کند این طور باشد.

قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما خاطرنشان ساخت: این رویکرد در بقیه سال هم جاری است، اما باید قبول کنید مخاطب متناسب با فضایی که زندگی می‌کند نیازمند پیام‌های محتوایی از طریق رسانه ملی است و سازمان صدا و سیما هم در این باره تلاش خودش را می‌کند. در مجموع تولیدات نمایشی در ماه رمضان دینی و قرآنی است.

موسوی‌مقدم در پاسخ به دیگر سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا هرچند وقت یکبار شاهد موجی در سریال‌ها هستیم و اکثر مجموعه‌ها به یک موضوع می‌پردازنند، مثلاً گاهی موضوع فرشته و شیطان، برخی مواقع اعتیاد و ... و اینکه چرا این اتفاق ساماندهی نمی‌شود؟ توضیح داد: این انتقاد الان به خاطر تنوع موضوع مجموعه‌های در حال پخش وارد نیست. بینندگان از طریق مبدل های تلویزیون، شبکه‌های متنوع استانی هم دریافت می‌کنند، بنابراین موضوع سریال‌ها متنوع است.

قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد: در حال حاضر شبکه‌های آی‌فیلم و شما به موضوعات متنوع خانوادگی، ورزشی، اجتماعی و ... در آثار نمایشی می‌پردازند؛ ولی اگر هم حتی در برخی موضوعات مستقل پرداخت می شود، عیبی ندارد، باید به موضوع‌های مهم مثل اعتیاد و ... پرداخت. در مجموع شبکه‌های تلویزیون به موضوع‌های متنوع می‌پردازند.

وی در پاسخ به دیگر سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه بخش‌هایی که از مجموعه "سقوط یک فرشته" دیده، چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: این مجموعه با مضمون قرآنی و دینی است. برخی مواقع شجاعت تهیه‌کنندگان به پرداخت به بعضی موضوعات‌ قرآنی که تاکنون کمتر پرداخت شده یا اصلاً پرداخت نشده جای تعجب دارد. در حالی که بارها در آموزه‌های دینی به این مسائل پرداخت شده است همچون موضوع های فرشته، شیطان و ...

قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در اداممه افزود: موضوع شیطان از مسائل مبتلا به جامعه است. انسان‌ها پیام شیطان را دریافت می‌کنند اما باور و اعتقاد مردم است که شیطان را پس می‌زند یا پیام‌هایش را دریافت نمی‌کند و نقطه مقابل آن عمل می‌کند. پرداخت به این موضوع‌ها اگر درست انجام شود مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. سریال "سقوط یک فرشته" از مفاهیم غنی قرآن بهره برده است. امیدوارم مورد رضایت مردم قرار بگیرد. البته اگر نقد سازنده‌ای هم باشد سازمان صدا و سیما هم استفاده می‌کند. عوامل این سریال تلاش می‌کنند این اثر فاخر و ماندگار شود.

موسوی‌مقدم در پاسخ به دیگر سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا در قانون تفکیک مجری از تهیه‌کننده شامل همه می‌شود و اینکه درباره فریدون جیرانی، عادل فردوسی پور و محمدرضا شهیدی فر هم صدق پیدا می‌کند؟ گفت: این قانون کلی و به درستی است. رویکرد رسانه ملی هست و اعمال می‌شود. البته ممکن است در برخی برنامه‌ها که سیری داشتند دو تا سه ماه دیگر اجرا شود اما در مجموع برای همه اعمال می‌شود. قانون جامع و کلی برای همه است.

وی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که با توجه به دستور معاون سیما مبنی بر افزایش برنامه‌های شاد چرا برخی برنامه‌ها به سمت ابتذال رفته همچون برنامه "وقتمون کمه" در شبکه تهران که با اعتراض گسترده ای نیز رو به رو شد؟ توضیح داد: ما باید به ذائقه‌ها توجه کنیم. در جامعه ما سلایق مختلف، تنوع فرهنگی و قومی وجود دارد و باید در رسانه ملی مورد توجه قرار بگیرد. نباید برنامه‌ای که با رویکرد خاص روی آنتن رفته اینگونه مورد حمله قرار بگیرد که چرا این طور بود. باید بنا به سلایق مختلف برنامه‌سازی کرد.

قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما خاطرنشان ساخت: رویکرد دکتر دارابی درست است و رسانه ملی به دنبال فضای نشاط است تا در برنامه‌ها گسترش یابد. یکی از ساختارهاش تولید آثار نمایشی طنز است. در مجموع برنامه‌های متنوعی تهیه و پخش می‌شود.

موسوی مقدم درباره اعتراض مجلس به سریال "ساختمان پزشکان" گفت: نظرات همه محترم است، اما درجامعه ما شوخی کردن مشکل است. اگر شوخی هم نشود طنز تحقق پیدا نمی‌کند. مفهوم طنز در شوخی نهفته است. حال ممکن برخی نپسندند، اما عوامل سازنده این سریال تلاش کردند تا به صنفی بی‌احترامی نشود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها