کد خبر: ۱۶۰۳۴۹
زمان انتشار: ۱۰:۲۷     ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
رئیس سابق هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین گفت: بنده در حدود دو سال گذشته بارها استعفای خود از ریاست هیئت تطبیق را به لاریجانی ارائه کرده بودم، اما وی قبول نمی‌کرد و اصرار داشت که بنده در این سمت باشم.
کدخدایی رئیس سابق هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم به بیان چگونگی استعفا و کناره‌گیری‌اش از ریاست این هیئت پراخت و گفت: بنده در حدود دو سال گذشته بارها استعفای خود از ریاست هیئت تطبیق را به آقای لاریجانی ارائه کرده بودم، اما وی قبول نمی‌کرد و اصرار داشت که بنده در این سمت باشم. پس از انتخابات ریاست جمهوری عذرخواهی کردم و به او گفتم که هر کسی را که مایل هستید، در این سمت نصب کنید.

وی در ادامه افزود: اعضای این هیئت همچنان در سمت خود هستند، البته برخی از آن‌ها اصرار داشتند که با کناره‌گیری بنده از این هیئت بروند، اما از آن‌ها خواهش کردم که به عضویت خود ادامه داده و کار را رها نکنند.

رئیس سابق هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین به بخشی از فعالیت‌ها و چگونگی تشکیل این هیئت اشاره کرد و گفت: هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین در راستای اجرای اصول 138 و 85 قانون اساسی شکل گرفته که این اصول پس از اصلاحیه قانون اساسی در سال  1368 لازم‌الاجرا شده است.

کدخدایی تصریح کرد: پس از سال 68 قانونی برای اجرای این دو اصل وضع شد که در زمینه اجرای این قانون مقرر شد یک هیئت مشورتی از سوی رئیس مجلس تشکیل شود که این هیئت از اشخاص مختلفی از حقوقدانان، اقتصاددانان، کارشناسان مالی و سیاسی باشند. اعضای این هیئت نظراتشان را نسبت به مصوبات هیئت دولت اعلام می‌کنند و اگر مغایرت و یا عدم مغایرتی با قوانین داشته باشد، نظر مشورتی خود را به رئیس مجلس اعلام می‌کنند.

وی در ادامه اظهارداشت: در صورتی که رئیس مجلس  موافق نظرات این هیئت باشد، آن‌ها را به عنوان نظر خودش در اجرای اصول 138 و 85 قانون اساسی به هیئت وزیران اعلام می‌کند.این هیئت نیز باید آن را اصلاح و تجدیدنظر کند که پس از اصلاح نیز لازم‌الاجرا می‌شود. حدود 25 نفر از طیف‌ها و بخش‌های مختلف سیاسی در این هیئت عضویت دارند.

رئیس سابق هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین با بیان اینکه شأن این هیئت مشورتی است، تأکید کرد: شأن این هیئت مشورتی است و رئیس مجلس می‌تواند با نظر این هیئت موافقت و یا مخالفت کند، در نهایت نظر رئیس مجلس لازم‌الاجراست، نه نظر این هیئت.

کدخدایی اضافه کرد: بنده همواره در زمان ریاست بر این هیئت اصرار داشتم که از همه گروه‌ها در آن عضویت داشته باشند. برخی کارشناسان دستگاه‌های مختلف از قبیل دیوان محاسبات و یا سازمان بازرسی، نمایندگان ادوار و حقوقدانان در حال حاضر در این هیئت عضویت دارند.

وی در پایان این گفت‌وگو در مورد نحوه انتخاب اعضای این هیئت خاطرنشان کرد: نحوه انتخاب اعضای این هیئت به این شکل است که افرادی را معمولا رئیس مجلس تشخیص می‌دهد و افرادی را نیز رئیس هیئت پیشنهاد می‌دهد.

به گزارش تسنیم، محسن اسماعیلی در حال حاضر با حکم رئیس مجلس به ریاست هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین منصوب شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها