کد خبر: ۱۶۰۲۰
زمان انتشار: ۰۹:۳۳     ۲۸ تير ۱۳۹۰

مجمع تشخيص مصلحت نظام سرانجام پس از 13 سال ابلاغيه سال 1377 مقام معظم رهبري در مورد تدوين سياست‌هاي كلي سياست خارجي كشور را در جلسه هفته گذشته خود به تصويب رساند.

به گزارش رجانيوز، بر اساس خبري كه در سايت مجمع تشخيص مصلحت نظام از جلسه روز 18 تير ماه جاري اين مجمع منتشر شده،‌ سياست‌هاي كلي نظام پيرامون روابط خارجي با حضور اكثريت اعضا در دستور كار قرار گرفت.

در ادامه اين خبر آمده است: «در كليات اين سياست‌ها آمده است: موضوع اولويت و تقدم‌هاي همكاري (روابط خارجي) يكي از موضوعات سه‌گانه در حوزه سياست خارجي مي‌باشد كه در فروردين ماه سال 1377 توسط رهبري معظم انقلاب جهت تدوين سياست‌هاي كلي معطوف به آن، به مجمع تشخيص مصلحت نظام ابلاغ شده است.

اين موضوع از سال 83 در دستور كار كميسيون سياسي، دفاعي و امنيتي دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار گرفت و طي بيش از 200 جلسه و 4000 نفر ساعت كار كارشناسي با حضور نخبگان دانشگاهي، نهادها و وزارتخانه‌هاي ذي‌ربط و ساير كارشناسان مستقل، سياست‌هاي پيشنهادي مربوط به آن در سال 1386 تهيه و متعاقباً جهت روزآمد نمودن آنها، مورد بازنگري قرار گرفت و به رؤيت 20 نفر از متخصصين امور بين‌المللي و سياست خارجي نيز رسيد و در نهايت پس از جرح و تعديل‌هاي لازم به كميسيون اصلي سياسي، دفاعي و امنيتي ارائه گرديد.

براساس سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوري اسلامي ايران، ايران كشوري است توسعه‌يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه با هويت اسلامي و انقلابي، الهام‌بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بين‌الملل.داراي تعامل سازنده و مؤثر با جهان براساس اصول عزت، حكمت و مصلحت.

در ادامه گزارش كميسيون سياسي، دفاعي و امنيتي مجمع در خصوص سياست‌هاي كلي روابط خارجي به صورت مصوّر به اطلاع اعضا رسيد و اعضا نظرات و ديدگاه‌هاي خود را در‌خصوص سياست‌هاي پيشنهادي را به صورت مبسوط ابراز داشتند و در مورد كليات آن رأي‌گيري شد كه اكثريت اعضا كليات اين سياست‌ها را به تصويب رساندند.»

انتشار اين خبر در حالي است كه اعضاي مجمع و رئيس آن بايد در اين زمينه پاسخگو باشند كه چرا ابلاغيه رهبر معظم انقلاب 13 سال در اين مجمع معطل مانده و براي توجيه اين تأخير به ارائه عددهايي مانند "200 جلسه و 4000 نفر ساعت كار كارشناسي و..." اكتفا شده است. در عين حال، اشاره‌اي به موارد مصوب در اين سياست‌ها نشده است.

آقاي هاشمي رئيس مجمع تشخيص مصلحت به‌تازگي در مصاحبه‌اي با سايت متعلق به آقاي صادق خرازي از سياست خارجي كشور انتقاد كرده و در شرايطي كه غرب به اختلاف نظر مسئولين ارشد كشور به‌ويژه در حوزه سياست خارجي دل بسته است، طوري وانمود كرده بود كه در اين سطح از تصميم‌گيري، در مورد مذاكره با امريكا اختلاف وجود دارد.

وي همچنين پيشنهاد مذاكره با امريكا را نيز مطرح و ادعا كرده بود كه در دوره ريسات جمهوري‌اش امكان مذاكره وجود داشته اما رهبري مخالف بوده است.

نكته ديگر اينكه، در ابتداي خبر منتشر شده در سايت مجمع به اين نكته اشاره شده است كه موضوع اولويت و تقدم‌هاي همكاري (روابط خارجي) يكي از موضوعات سه‌گانه در حوزه سياست خارجي مي‌باشد كه در سال 77 رهبر انقلاب آن‌ها را ابلاغ كرده است. اما در مورد دو موضوع ديگر و سرنوشت آن‌ها توضيحي داده نشده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها