کد خبر: ۱۵۸۱۴۹
زمان انتشار: ۰۹:۰۷     ۲۷ مرداد ۱۳۹۲
مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با بیان اینکه رغبت و علاقه‌مندی زیادی بین موسیقی‌دانان کشور برای شرکت در پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت وجود داشت، گفت: شتابزدگی در این جشنواره مانع حضور بسیاری از گروه‌ها در آن شد.
به گزارش 598، پیروز ارجمند عضو شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی مقاومت، آهنگساز و مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در گفت‌وگو با تسنیم درباره ضرورت برگزاری جشنواره‌ای با عنوان مقاومت گفت: در حوزه موسیقی دفاع مقدس و موسیقی مقاومت بحث دیروز و امروز ما نیست. موضوعی است که از ابتدای انقلاب وجود داشته و در واقع موسیقی مقاومت حاصل جریان پویای موسیقی انقلاب است.

وی موسیقی مربوط به جریان موسیقی بیداری اسلامی را بخشی از حوزه موسیقی مقاومت و انقلاب اسلامی دانست و گفت: موسیقی بیداری اسلامی در سال‌های اخیر به این جریان پیوسته از این روز موسیقی مقاومت و انقلاب دامنه گسترده‌ای دارد. به همین خاطر شاید بهتر بود که جشنواره موسیقی مقاومت از همان ابتدای انقلاب همپای جشنواره موسیقی فجر شکل می‌گرفت.

مدیر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: علاوه بر این، با توجه به اینکه بیشتر تولیدات موسیقی ما در این سبک و گونه قرار می‌گیرد؛ بسیاری از آهنگسازان و موسیقیدانان امروز ما تلاش خود را بر ساخت آثاری با محوریت مقاومت متمرکز کرده‌اند. همچنین امروزه بیش از ۵۰ درصد فعالیت‌های گروه‌های سرود دانش‌آموزی در زمینه موسیقی مقاومت است و از این رو داشتن جشنواره‌ای با عنوان مقاومت در حوزه موسیقی واقعا ضرورت دارد.

عضو شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت در پاسخ به این پرسش که «چرا در این دوره بنا بر گفته دبیر این جشنواره گروه‌های موسیقی سنتی و ارکسترهای کشور از این جشنواره چندان استقبال نکردند؟» گفت: ما در کشورمان باید شیوه برگزاری جشنواره‌ها را اصلاح کنیم. معمولا جشنواره‌ها در ایران، فراخوان‌هایشان را با فاصله اندکی تا برگزاری جشنواره اعلام می‌کنند و به همین خاطر گروه‌ها آمادگی چندانی برای شرکت در جشنواره‌ها ندارند. برای یک آهنگسازی خوب، رسیدن به یک گروه موسیقی خوب و دستابی به محصولی مناسب دست‌کم نیازمند ۶ ماه زمان است، بنابراین باید زمان کافی برای آماده شدن گروه‌ها و شرکت حداکثری آن‌ها در جشنواره در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه همه جشنواره‌های ما در کشور این مشکل را دارند و این ایراد به آن‌ها وارد است، افزود: معدودی از جشنواره‌ها مانند جشنواره موسیقی فجر یا فیلم فجر هستند که از این نظر حساب شده‌تر عمل می‌کنند. ما برای حل این مشکل در جشنواره موسیقی مقاومت در شورای سیاستگذاری مصوب کردیم که این شورا در طول سال‌ فعال باشد و کارها را زودتر پیگیری کند تا فراخوان‌ها برای سال‌های آینده زودتر منتشر شده و زمان بیشتری برای هنرمندان وجود داشته باشد.

ارجمند گفت: من به وجود این شتابزدگی در جشنواره‌ها از جمله جشنواره مقاومت معتقد و معترفم و الا رغبت و علاقه‌مندی زیادی بین موسیقی‌دانان کشور برای شرکت در این جشنواره وجود دارشته و دارد. برای مثال در حوزه‌های هنری مراکز استان‌ها گروه‌های مستعد و خوبی هستند که مایل بودند در این دوره از جشنواره شرکت کنند اما فراخوان این دوره از جشنواره زمانی به آن‌ها رسید که دیر شده بود و ما حداقل ۱۰ گروه سنتی و ۱۰ ارکستر از استان‌ها را از دست دادیم.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در پایان گفت: آثار برگزیدگان پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر می‌شود. این روالی است که من از سال گذشته بدعت آن را در حوزه گذاشتم که بعد از اختتامیه جشنواره‌ها و اعلام نتایج آن‌ها، گروه‌های برگزیده را دعوت می‌کنیم و آثارشان را در استودیو پژواک حوزه هنری ضبط و منتشر می‌کنیم. ای روند برای جشنواره خنیاگران در حال انجام است و پس از اختتامیه جشنواره مقاومت هم آثار برگزیده آن منتشر می‌شوند. علاوه بر این، پس از اتمام جشنواره اجراهای آن در برج میلاد تهران را هم به صورت تصویری روانه بازار موسیقی خواهیم کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها