به گزارش پایگاه 598، سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهور در پایان بررسی صلاحیت وزرا و در دفاع از وزرای پیشنهادی دولت، از دقایقی پیش آغاز شد.
مهمترین محورهای سخنانی رئیس جمهور به شرح ذیل است:
** از رسانه ملی سپاسگزاری میکنم از وزرای پیشنهادی سپاسگزاری میکنم که به عهد خود وفا کردند و در کمال حوصله و صبور و رعایت ادب و اخلاق و اعتدال به نقدها، سوالات، مخالفت ها و حتی مخالفتهایی که گاهی لحنش تند بود، پاسخ منطقی و مناسب را ارائه دادند.
**برخی لحن ها ممکن بود که بهتر باشد اما در مجموع همه سخنان نمایندگان محترم در چارچوب آئین نامه انجام شده است. گرچه برخی از رسانهها نسبت به نوع سوالات، انتقادات، لحن انتقادانهای داشتند و منتقد بودند و حتی گاهی از اصطلاح "اعترافگیری" استفاده کردند ولی به نظر من همه مباحث و سخنان و نقدها حق نمایندگان محترم بوده است.
** آنها باید بدانند که به چه کسی و با چه دیدگاهی رای سیاسی می دهند؛ رای نمایندگان قانونی، حقوقی و سیاسی است و حق آنها در چارچوب قانون اساسی است.
** رای نمایندگان قانونی، حقوقی و سیاسی است و حق آنها در چارچوب قانون اساسی است؛ همواره پشتیبانی مجلس برای دولت پیشرو، به عنوان یک هدیه بزرگ برای استحکام کار دولت خواهد بود.
** برای این فرزند مجلس که منادی گفتمان اعتدال و عقلانیت بوده و منتخب اعتدال خواهی مردم است، گاهی برخی از تعبیرات در مجلس شورای اسلامی کمی دلگیر کننده بود. اما چه باید کرد؟ این شیوه مرسوم در مردمسالاری پارلمانی است. همه ما باید عادت کنیم تحمل ها را بالا ببریم.
** هم نمایندگان محترم مجلس و هم اعضای دولت با بالا بردن آستانه تحمل، بهتر میتوانیم با هم تعامل کنیم و به یاری هم بشتابیم؛ مجلس در مقام ایفای وظیفه نمایندگی و اظهارنظر کاملاً آزاد است.
**حتی میخواهم به رسانهها تذکر بدهم که برخی نقدها و سوالات نمایندگان برای آن بود که شبهات در ذهن مردم و در کشور برطرف شود و به اعتقاد من این کار به خوبی انجام گرفت.
** اگر شبههای در رسانهای و در ذهن مردم مطرح باشد و اگر نماینده محترم آن را مطرح کند، این کمک به دولت است؛ چون کمک کرده است تا واقعیت بهتر برای افکار عمومی تبیین شود.
** برخی از نقدها و سوالات گاهی سنگین بود اما همه انتقادات را ما به رسمیت می شناسیم چرا که این حق نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است.
** برخی از نقدها و سوالات گاهی سنگین بود اما همه انتقادات را ما به رسمیت می شناسیم؛ این حق نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است. البته نظر مجلس با سخنان برخی نمایندگان گاهی متفاوت است.
** نمایندگان 290 نفر هستند و نظر نهایی آنها نسبت به کابینه در رای آنها مشخص خواهد شد؛ ساعاتی باید صبر کنیم و آنگاه پس از شمارش آرا رای مجلس مشخص خواهد شد و هرچه رای مجلس باشد ما بدان احترام می کنیم.
** همه ما باید پیام انتخابات 24 خرداد که پیام ملت ایران بود را مدنظر قرار دهیم؛ یادمان باشد که هیچ کس چه رئیس جمهور و چه فرد دیگری نمی تواند نظر شخصی خود را به جای اسلام یا انقلاب بنشاند. همه ما باید تحمل آرای مخالف را داشته باشیم.
** من همانگونه که در برنامه تقدیمی به مجلس اعلام کردم در اینجا به طور بسیار فشرده در پاسخ به نقدها و پرسش ها نکاتی را اشاره میکنم.
** البته میدانم بعد از 4 روز بحث پیگیر و مداوم، نمایندگان محترم کمی خسته هستند و من تلاش میکنم سخنانم را کوتاه کنم و از همه فرصتی که دارم استفاده نکنم
احسنت نمایندگان
معلوم است واقعا خسته هستید. نکته اول آنکه طبق قانون اساسی اصل بر تفکیک قواست. اما این تفکیک قوا نسبی است.
توزیع و کنترل قدرت و مسئولیت مشترک مبنای اصلی در قانون اساسی ماست بخصوص دو قوه مقننه و مجریه. به همین دلیل وزیران از دو طریق رای اعتماد ملت را در واقع می گیرند. از یک طریق رئیس جمهور که منتخب مردم است و از طریق دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی که آنان نیز منتخب مردم هستند و وزیران در برابر هر دو مسئول خواهند بود. هم در برابر رئیس جمهور و هم در برابر نمایندگان مجلس شورای اسلامی.
در واقع همه وزیران باید پشتیبانی رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را به خوبی احساس کنند و این پشتیبانی دوگانه است که وزرا را با قدرت بیشتر برای اجرای مسئولیت سنگین به ویژه در مقطع فعلی آماده میکند.
برخی از بحث ها و بگومگوها هم در گذشته بازگشت آن به این بوده که در فهم و تفسیر قانون اساسی گاهی اختلاف نظر بوده است؛ اما در عین حال به اعتقاد من بیان قانون اساسی ما کاملا روشن است و هیئت وزیران در واقع منتخب رئیس جمهور و مورد اعتماد مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم خواهند بود.
کابینه ای که به محضر شما معرفی شدند، یک منظومه یکپارچه، منسجم و واحد هستند.
همه بخش های اقتصادی این کابینه، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی آن با یکدیگر هماهنگ انتخاب شده اند تا در کنار هم معنادار، موثر و کارآمد بتوانند خدمتگزار مردم باشند.
دولت مدیریت کل نگر، جامع نگر، آینده نگر و پویا را در کنار هم قرار داده تا انسجام مدیریت فراهم شود و از بخشی نگری که همیشه آفت در نظام مدیریت کشور بوده اجتناب شود.
دستیابی به چنین مدیریتی نیازمند نگاه استراتژیک و انتخاب همکارانی متناسب با همین نگاه بوده است. باید افرادی را برمیگزیدم که وقتی در بخش خود تصمیم میگیرند همه جوانب و لوازم و زمینه ها و آثار فرابخشی را نیز مدنظر قرار دهند. لازمه این کار انتخاب وزیرانی بود که از دانش، تخصص و تجربه بالا برای مدیریت در شرایط پیچیده کنونی کشور برخوردار باشند.
پیری، جوانی و میان سالی برای من فرع بر این ضرورت های مهم بود. به علاوه، شرایط کشور به گونه ای است که نمیتوانستیم آزمون و خطا را یکبار دیگر تجربه کنیم و فرصت های بسیار حساس را در این مقطع از دست بدهیم.
من در حقیقت به ملت برای پاسخ گفتن به مطالبات آنان و برنامه هایی که در طول فعالیت انتخاباتی تبیین کردم متعهدم. این دولت برای پاسخگویی به همان مطالبات و پیشبرد همان برنامه ها و در چارچوب گفتمان اعتدال که برآمده از آرای ملت است معرفی شده است.
کابینه فردی است که با پشتوانه بیش از 3 دهه خدمت و مسئولیت و تجربه در سطوح مختلف نظام و رأی قاطع و معنادار مردم در مسئولیت ریاست جمهوری قرار گرفته است.
بدیهی است که کابینه باید متناسب با دیدگاه ها، برنامهها و تعهدات آن به ملت ایران باشد. با عنایت مجلس شورای اسلامی و سایر ارکان نظام فرصت را برای خدمت به مردم بزرگ ایران در این شرایط دشوار مغتنم میشمارم.
اما مطالبات مردم در این شرایط فعلی در عرصه اقتصادی کاهش تورم، ثبات و آرامش در فضای کسب و کار، رونق اقتصادی، که منجر به افزایش سطح اشتغال و بهبود معیشت مردم است تا بتوانند زندگی آرامتر و راحت تری پیش رو داشته باشند.
در عرصه سیاست داخلی مردم خواستار رعایت حقوق شهروندی، حقوق همه اقلیت ها و همه خرده فرهنگ ها در این کشور، آرامش و عقلانیت در رفتارهای سیاسی، حفظ آزادی های مشروع و قانونی شهروندان، احزاب و گروه ها، و حفظ حریم خصوصی آحاد مردم و حاکم شدن فضای نشاط، امید و اعتماد در جامعه هستم.
در عرصه سیاست خارجی، مردم به دنبال منزلت بیشتر ایران و ایرانیان در سراسر جهان و تکریم این ملت هستند. حرکت و اقتداری که در شان این ملت بزرگ با فرهنگ بزرگ و تمدن چند هزار ساله هستند، مردم مایل هستند که زیست بهتر همه ایرانیان را شاهد باشند و نام ایران مترادف با ایستادگی در حقوق و منافع ملی و همراه با صلح و دوستی و همزیستی و احترام متقابل باشد.
در حوزه اجتماع، مردم خواستار فضایی فرهنگی تر، سرشار از محبت و دوستی، توجه به اخلاق و ادب و کرامت انسانی، چهره رحمانی اسلام، اخلاق محمدی(ص) و اعتدال علوی جهت ساماندهی فرهنگ عمومی، جامعه ای که در ان علم و فناوری و اخلاق تضمین کننده آینده بهتر بر مبنای قدرت ملی باشد.
جامعه ای که از گسترش آسیب های اجتماعی فاصله بگیرد و دغدغه مردم و مسئولان را پاسخ دهد و سرمایه اجتماعی در این جامعه رو به افزایش باشد. دولت یازدهم در چه شرایطی آغاز به کار می کند؟
پاسخگویی به مطالبات مردم بدون توجه به وضعیتی که جامعه و نظام و کشور در آن وجود دارد دور از واقع گرایی و ناممکن است. وضع فعلی کشور در همه زمینه ها دشورا و پیچیده است.
در عرصه اقتصاد، تورم بالا، نرخ سرمایه گذاری پایین، رکود بنگاههای تولیدی، نقدیندگی بالا و دیگر مسائل اقتصادی مواجه هستیم که خلاصه آن را در سخنان و مباحثی که در هفتههای گذشته در بخشهایی که قابل بازگویی عمومی بود، کم و بیش برای مردم تشریح کرده ام و در آینده نیز توضیح خواهم داد.
در عرصه سیاست خارجی با تحریم های ظالمانه، چالش های منطقه ای و تنش های حاد سیاسی در خاورمیانه که در اینجا لازم می دانم به ملت بزرگ مصر تسلیت بگویم و در برابر بی رحمی هایی که در این روزها به مردم بزرگوار مصر شد با آنان اظهار همدردی کنم.
به نظامیان مصر تذکر دهم که ملت بزرگ مصر ملتی بزرگ و آزادی خواه است، او را سرکوب نکنید. راه مردم راه دموکراسی و اسلام است و همه جهانیان باید به خواست مردم مصر احترام بگذارند.
و ما نیز با مردم مصر در این شرایط اظهار همدردی می کنیم؛ امروز منطقه ما با تهدید قدرت های خارجی مواجه است
همچنین در عرصه فرهنگ و اجتماع با آسیب های اجتماعی و برخی شکاف ها مواجه هستیم؛ هرگونه قضاوتی درباره کابینه پیشنهادی باید بر مبنای لحاظ کردن توانایی وزرا برای پاسخگویی به مطالبات مردم و عبور از شرایط دشوار کنونی کشور صورت گیرد.
من با صراحت خدمت نمایندگان محترم و ملت عزیز عرض میکنم که تک تک اعضای کابینه را متناسب با اندازه و شدت چالش های پیش رو و انتظار مردم و نخبگان و شرایط وزارت خانه های مربوطه برگزیدهام.
این را هم میگویم که موفقیت دولت و انجام تعهدات در برابر مردم نیازمند اراده ملی است. یعنی همه قوا با هدایت و حمایت مقام معظم رهبری مدظله العالی باید به یاری دولت بشتابند.
دولت نیز خود را موظف میداند با برنامه ریزی منسجم سخت کوشی، پایبندی به قانون در اولویت قرار دادن منافع ملی و عملکرد فراجناحی و استواری بر مشی اعتدال تمام تلاش خویش را برای گذر از شرایط فعلی و حل مشکلات و دستیابی به آیندهای بهتر به کار گیرد.
همکاری مجلس و دولت نخستین گام و پیشانی این عزم و اراده ملی است. برنامه ها و وعده های دولت تدبیر و امید را مردم شنیدهاند؛ در این چهار روز هم سخنان نمایندگان موافق و مخالف را که ضرورت تضارب آرا و آزادی نقل است دنبال کردند.
قطعا برای آنها مهم است که میزان همسویی دولت و مجلس را با رای خویش بسنجند. به صراحت در خدمت شما عرضه میدارم که یکایک وزرای پیشنهادی براساس ضرورتهای پیش گفته مشورت نخبگان و مطالعه ظرفیت های کشور برگزیدهام.
نگاه من در انتخاب همکاران، نگاهی حرفه ای و تخصصی بوده است؛ به دنبال هیچ مصلحت بیرونی و سهم دهی به هیچ جناح و هیچ حزب و هیچ شخصیتی نبودم.
حدس و گمان درباره سهم دادن به گروه ها، جناح ها و حتی شخصیت های سیاسی بدانید از واقعیت دور است و اگر کسی چنین تصوری داشته باشد جزو همان ظن و گمانی است که قرآن می گوید "ان بعض ظن اثم".
وزیران این کابینه هم هیچ کدام حرص و ولعی برای وزارت نداشتند. من از تک تک آنها دعوت کردم و چه بسا برخی از آنان با اصرار من زیر بار مسئولیت وزارت رفتند. کابینه، کابینه فراجناحی است اما فراجناحی بودن به معنای نداشتن گرایش سیاسی نیست.
اعظای کابینه چهره های شناخته شده هستند که در مراحل مختلف انقلاب در دولت های مختلف و یا مسئولیت های دیگر حضور موثر داشتند. بدیهی است که این افراد تفکرات مشخص سیاسی و یا حتی متفاوت با هم داشته باشند. مهم آن است که در کار دولت و دعوت افراد به همکاری، فراجناحی عمل کنند.
من با اصطلاحات مشکلی ندارم ولی وزیر باید کل ملت را ببیند نه منافع یک جناح؛ وفادار به خواست ملت باشند و هماهنگ با برنامه های رئیس جمهور.
همکاران من در دولت از نسل انقلاب، متدین، متخصص، و پاکدست هستند؛ همه آنها را به این نیت انتخاب کردم که انشاالله از رای اعتماد شما برخوردار شوند و مرا در عمل به تعهدی که با خدا و مردم بستم کمک کنند.
لازم میدانم به این نکته اشاره کنم چند سال پیش حوادث تلخی رخ داد. عدهای اردوکشی خیابانی کردند و عدهای دیگر کهریزک درست کردند. همه میدانیم کارهای بسیار ناپسندی صورت گرفت.
اما همه باید تلاش کنیم آتش ها با تدبیر خاموش شود، ما به دستگاه قضایی اعتماد داریم. عده ای احضار شدند عده ای متهم بودند، عده ای محکوم شدند که همه آنها مشخص است.
اما بعد از چهار سال باز هم باید از کوچه های باریک دنبال اهدافی بگردیم که منافع آن برای کشور نامشخص است؟ خود می گوید من نبوده ام و نیستم. دیگری اصرار دارد که بگوید تو بوده ای؛ دستگاه های قضایی و امنیتی می گویند نبوده است. آن یکی می گوید باید ثابت کنی که نبودهای.
من می پرسم آیا این به نفع کشور است؟ یادمان نرود یک بار مسئله ای را پیگیری و دنبال میکنیم به خاطر منافع و امنیت ملی و گاهی برای منافع جناحی و حزبی. این دو با هم متفاوت است. اما آنچه مهم است اینکه همه باید تلاش کنیم جلو تکرار تخلفات را بگیریم و نگذاریم دیگر تکرار شود.
همه باید توجه داشته باشیم که آنچه که فتنهها را خاموش و از تکرار آن جلوگیری میکند همین حماسه حضور مردم در انتخابات است. بازگشت اعتماد همه مردم به صندوق آرا، اصلاح شیوهها در اجرا و نظارت، توازن در رسانه های خبری و صداوسیما، عقلانیت و اعتدال و بالاخره جایگزینی فضای اعتماد و نشاط به جای فضای تردید و اختلاف.
آنچه ما به دست آورده باشیم، بسیار ارزشمند است؛ باید آنچه به دست آمده است به خوبی حراست شود و به خوبی حفاظت شود.
خدمت شما نمایندگان محترم عرض میکنم افرادی را که برای همکاری دعوت مرا پذیرفتند، نیت و انگیزه ای جز خدمت صادقانه به مردم و نظام ندراند و عمل به تعهدات دینی و ملی خود را وظیفه میدانند؛ متواضعانه پذیرفتند که این خادم ملت را همسو با تقدیر الهی و رای و امید مردم یاری کنند.
همه آنان وفادار و پایبند به آرمان های انقلاب، اندیشه های امام، قانون اساسی و ولایت فقیه هستند. من به دستگاه امنیتی کشورم اعتماد دارم.
آنها هم به خود من و هم به نمایندگان ویژه من اطمینان داده اند که هیچ یک از وزیران پیشنهادی نه فقط از نظر امنیتی، بلکه از نظر اخلاقی و مالی هم هیچ مساله قابل ذکری ندارند.
البته می دانید من نیز به دلیل مسئولیت هایی که در بالاترین سطوح کشور در حوزه امنیت ملی داشتم حتی به این استعلام ها هم اکتفا نکردم و فراتر از روال معمول همه دولت های گذشته مشورت و رایزنی را نسبت به همه وزیران در بالاترین سطح دنبال کردم. به گزارش خبرگزاری تسنیم، روحانی ادامه داد: بنده بعد از اطمینان کامل وزرا را به مجلس معرفی کردنم.
من خواهش میکنم افرادی اگر از بیرون مجلس با اهدافی خاص مسائلی را دنبال میکنند به آنها توجه نکنیم؛ به مصالح ملی و شرایط کشور در این مقطع حساس توجه کنیم.
این همکاران گرامی منشور اخلاقی دولت که مبنای آن اعتدال است را نیز از جان و دل قبول کردند و همگی بر اجرای آن همدل و متقف القول هستند؛ وزیران من شناخته شده هستند. من با برخی از آنان در سالهای جنگ و جهاد و زیر بمبارانهای دشمن همرزم بودم. و با برخی دیگر در مسئولیت های دیگر همکار بودم، قدر عزیزان بویژه جانبازان آنها، خانواده های شهدای آنها را قدردان باشیم. همچنین قدردان تعهدها و تخصص ها و تجربه سالهای طولانی.
به این نکته هم اشاره کنم در بحث متوسط سنی کابینه نسبت به برخی گاهی تعبیرهای نازیبایی هم به کار رفت.
به گزارش خبرگزرای تسنیم، روحانی ادامه داد: جوانگرایی را میپسندم؛ ولی در مدیریت های کلان تجربه تعهد و دانش و آمادگی برای ایثار و فداکاری را مقدم بر مسئله سن می دانم.
اگر شرایط فعلی کشور نبود و یا اگر دو فرد از همه نظر مشابه هم بودند حتما
جوانتر را انتخاب میکردم؛ وزرا در دهه سنی 50 هستند و این دهه پختگی است
آنچه برای من تعیین کننده بود عشق به خدمت توان مدیریت دانش تجربه انضباط مالی و تجربه کار حقوقی بود.
من مدیر برای پروژه انتخاب نکردم من مدیران ارشد ستادی را به مجلس معرفی کردم؛ همه ما میدانیم فرماندهان کهنهکار اطاق فرماندهی جنگ را اداره میکنند و افسران جوان میدان نبرد را.
البته به همه وزیران توصیه کرده ام در رده های بعدی از متخصصین جوان استفاده و بهره برداری کنند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، روحانی افزود: در بحث بانوان قومیت ها و اقلیت ها نیز باید اشاره کنم اولا کابینه بزرگتر از هیئت وزیران است بی تردید بانوان محترم در کابینه حضور خواهند داشت؛ ثانیا از وزرا خواستم از بانوان شایسته در مدیریت ها و معاونت ها بهره گیری کنند.
از اقلیت های قومی دینی و مذهبی نیز در سطوخح مختلف مدیریتی ملی و محلی و حتی مسئولیت های در نهاد ریاست جمهوری دعوت به همکاری خواهد شد.