به گزارش 598، جعفر میلیمنفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در دفاع از برنامهها و عملکرد خود در صحن علنی مجلس با بیان اینکه برنامه من برای وزارت پیش از این تقدیم مجلس شده است و خوشحالم که این برنامه حلقه دیگری از تلاشهای ارزنده همه مسئولانی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون کشور را به سوی افقی روشن از علم و فناوری پیش بردند، گفت: هدف اصلی برنامه حرکتی پرشتابتر و همهجانبه در تقویت روند تولید علم و رشد و توسعه علمی در محیطی با نشاط با ثبات، آرام، بدون تنش و به دور از حاشیهها و معیارهای غیر علمی است.
به گفته وی، برنامه تدوینی ارائه شده برای وزارت علوم بر مبنای علم در خدمت توسعه و پیشرفت، علم در خدمت اقتدار و سرآمد ملی و علم در خدمت گفتمان اعتدال تهیه شده است.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد:کوشش خواهم کرد وزارت در این راه با برطرف ساختن گامبهگام چالشها و مشکلات کنونی و نیز راه دستیابی دانشگاهها و پژوهشگاهها و مراکز فناوری را به پیشرفت بیش از پیش علم و فناوری و رشد معنوی و اخلاقی هموار خواهد کرد و سهم خود را برای موفقیت دولت یازدهم در انجام این مسئولیت دینی و علمی به خوبی ایفا خواهد کرد.
میلیمنفرد با تاکید بر اینکه برنامه من افزون بر کاربست رهنمودهای مقام معظم رهبری برپایه هشت سند بالادستی کشور یعنی قانون اساسی، سند چشم انداز 1404، سیاستهای کلی نظام برای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی کشور، سند رشد و توسعه فناوری در کشور، قانون برنامه پنجساله پنجم، قانون وزارت، سند نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی تنظیم شده است.
به گفته وی، سند دانشگاه اسلامی مصوب شده است و در دانشگاهها با قدرت پیش خواهد رفت. عصر حاضر، عصر اطلاعات است. یعنی تولید دانش محور میشود و صنعت و کشاورزی با کمک فناوری اطلاعات بازسازی و تجارت و بازرگانی جهانی میشود.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنانش در دفاع از برنامه خود با تاکید بر اینکه پژوهش و تحقیقات مبنای مدیریت و تصمیمگیری وی قرار میگیرد و علم همگانی میشود، گفت: ما در شرایطی هستیم که تعداد کل دانشجویان اعم از دولتی و غیر دولتی بالغ بر 4/4 میلیون نفر است و دانشجویان دوران تحصیلات تکمیلی اعم از کارشناسی ارشد و دکتری بالغ بر 400 هزار نفر و دانشجویان دوره دکتری تخصصی بالغ بر 45000 نفر است .
میلیمنفرد افزود: در فاصله سالهای 67 تا 72 که در وزارتخانه حضور داشتم، 20 دانشگاه بویژه در شهرستانها ایجاد شد و بسیاری از زیرساختهای اصلی در آن زمان شکل گرفت. من این مسیر را ادامه خواهم داد. پارکهای فناوری و مراکز رشدو توسعه علمی را توسعه خواهم داد ، در حال حاضر 115 مرکز رشد و واحدهای فناوری در این پارکها مستقر است و بالغ بر 2000 واحد دانشبنیان در این مجموعه فعالیت میکنند.
"افزایش شرکتهای دانشبنیان به عنوان راه حل باید مورد توجه قرار گیرد و تعداد این شرکتها به حدود 2000 واحد افزایش یابد. رشد مقالات علمی که زیرساخت آن به فرموده مقام معظم رهبری از 12 سال قبل آغاز شده است، منجر به این شده است که در هفت ماهه اول سال 2012 از این حیث در رتبه شانزدهم جهان قرار گرفتیم و باید این مسیر را نهادینه کرد".
وی با بیان اینکه در حال حاضر 310 موسسه آموزشی و بالغ بر 340 دانشگاه و 28 مرکز آموزشی زیر نظر دستگاههای علمی فعالیت میکنند، اظهارداشت: همگرایی و همافزایی مابین مراکز دولتی و غیردولتی و هدایت آنها برای تولید دانش کاربردی و شکلدهی نسل جدید دانشگاههاست که از جمله برنامههای اینجانب است.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، بهرهگیری از نتایج تحقیق و فناوری به مراکز تولیدی و ارتباط دانشگاه با صنعت را از برنامههای خود عنوان و تصریح کرد: ضرورت دیگر در برنامههای من علم در خدمت قدرت ملی است و در زمانه ما علم به سرعت به فناوری و فناوری به سرعت به قدرت تبدیل میشود.
میلیمنفرد افزود: توسعه علم و فناوری سرچشمه قدرت ملی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، نظامی و فرهنگی، فرامرزی، فضایی و سرزمینی برای جمهوری اسلامی ایران است.
وی نسبت بین علم و گفتمان اعتدال را ضرورت دیگر خود دانست و اضافه کرد: اعتدال امروز ترجمان رأی مردم در 24 خرداد است. گسترش اعتدال و عقلانیت و اخلاق علمی و ثبات مدیریت و بالا بردن مشارکت دانشگاهیان با محیطهای علمی از جمله اهداف اصلی در برنامههای من است.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بر همین اساس اضافه کرد: من دنبال نگاه اعتدال و توازن هستم، اعتدال یعنی توازن بین حرف و عمل، اعتماد و کنترل، همکاری و رقابت، وفاق و اختلاف، ثبات و تغییر، استقلال و وابستگی و توازن بین ظرفیتهای محیطی و تلاطم محیطی است و من بر اساس این شرایط و اهداف و در شرایط کنونی قبول مسئولیت کردم، چون اطمینان دارم میشود و میباید کاری کرد.
وی به دیدار حضوری خود با روحانی و درک دغدغههای وی از دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: بنده دغدغههای وی را همانند دغدغههای خود دیدم که در رأس آن توسعه علمی و علم در خدمت اقتدار ملی است که از طریق دانشگاهی آرام و با نشاط می توان دنبال کرد، دانشگاه با نشاط، انسان با نشاط و جامعه با نشاط می سازد و مسیر جهاد علمی را هموار میکند.
وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری دلیل آمدن خود به این وزارتخانه را امید و انتظار جامعه دانشگاهیان دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه محل رشد سیاسی دانشجوست، اما محل جدال احزاب نیست.
میلیمنفرد در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان مخالف خود مبنی بر اینکه اگر وزیر شوم از چه فضای فرهنگی - سیاسی و علمی در دانشگاه حمایت خواهم کرد؟ گفت: باید بگویم دانشگاه از نظر من محل پرورش علم ، پرورش منطق و قانونمندی و قانونمداری است. دانشگاه از نظر من محل حضور سلایق مختلف سیاسی در فضایی آرام و قانونمند است و دانشگاه از نظر من به هیچ عنوان در خدمت اغراض سیاسی گروه خاصی نخواهد بود.
وی با اشاره به این مطلب که "دانشگاه را نه به زور می توان سیاسی کرد و نه به زور می توان غیرسیاسی کرد" اظهار داشت: دانشگاه ، دانشگاه است و باید بگذاریم دانشگاه با منطق و متد علمی خود کار کند. دانشگاه از نظر من محل افکار کلیشهای و مثل هم بودن نیست، بلکه محل افکار و سلایق مختلف است که با هماهنگی و قانونمداری در کنار هم مسیر پیشرفت علمی را محقق می سازد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که دانشگاه محل ظهور و بروز ارزش های اسلامی است، افزود: دانشگاه از نظر من محل پایبندی به ارزشهای اسلامی و انقلاب است و دانشگاهی از نظر من مطلوب است که در چارچوب منویات امام و رهبری اداره شود.
میلی منفرد ادامه داد: دانشگاهی که در آن استاد و دانشجو مأیوس باشند دور از شأن نظام است، در دانشگاهی که در آن استاد و دانشجو به هر بهانهای تحقیر شوند در واقع علم تحقیر شده است و این موضوع سبب ناتوانی و ناکارآمدی اثربخشی اجتماعی دانشگاه می شود. از نظر من دانشگاه محل اجتماعی شدن و رشد سیاسی دانشجویان خواهد بود.
وی با اشاره به سوابق خود در دوران جنگ تحمیلی به عنوان معاون جنگ دانشگاهها تصریح کرد: من فرزند انقلاب هستم و بزرگترین افتخارم این است که از سال 63 معاون جنگ دانشگاهها بودهام و حضور مستمری در جبهه داشتهام. افتخار میکنم بالاترین خدمات را به ایثارگران و خانواده شهدا انجام دادهام و همیشه بدون شعار در تحقق منویات امام و رهبری کوشیدهام و همیشه دغدغه نظام و رسیدن به اهداف آن را داشتهام.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: عضو هیچ حزب و گروهی نبودهام، اما اعتقاد دارم ظرفیت انقلاب آنقدر کوچک و تنگ نیست که برخی از منتقدان من به آن اشاره کردهاند.
میلیمنفرد با بیان اینکه عضویت در نهادهای مدنی را عیب انقلاب، اسلام و نظام نمیدانم و از این که برخی سلایق سیاسی ظرفیتهای انقلاب را با دید محدودی مینگرند، نگرانم، گفت: ظرفیت آن انقلابی که من و امثال من در آن بودهایم و آن نظامی که از دل این انقلاب برآمد، کوچک و تنگ نبود که برخی از دوستان این دید را دارند.
وی افزود: من با افتخار میگویم فرزند انقلاب و خدمتگزار نظام هستم. من 28 سال در دانشگاه که 16 سال آن عضویت در بالاترین و پیچیدهترین وزارت بوده است، جایی برای تردید در خدمت بیمنت به کشور باقی نمیگذارد. یک اخطار، یک برگ تذکر از نهادهای ناظر و مقامات قضایی، امنیتی و سیاسی برای هر گونه تخلف بر خلاف مصالح نظام نداشتهام.
"هر جا بودم با همه گرایشها کار کردم و متعلق به هیچ جناح و هیچ گرایشی نبودم. هم با مدیران چپ کار کردم و هم با مدیران راست و مدیران جدیدی را بر حسب نیاز به نظام معرفی کردم و هر جا بودهام معیار اصلیام تخصص وجامعهنگری علمی بوده است؛ اولویت تعهد و تخصص علمی بوده است. حتی برای سیاسیترین مسئولیتها به دنبال مدیران برجسته علمی بودم و شاهد این مدعا مسئولیت شهید سرافراز و دانشمند اتمی دکتر مجید شهریاری است که در دوره مدیریت من در وزارت علوم مسئول کمیته انضباطی دانشجویان بود، روحش شاد که از دوستان صمیمی من بود".
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با اظهار تاسف از برخی نطقهای نمایندگان گفت: با صراحت میگویم متاسفانه بیشتر از آنکه من سیاسی عمل کنم، مخالفانم که بیشتر از هرچیز مخالف نتیجه انتخابات هستند، سیاسی عمل میکنند، زیرا آنان حتی پیش از آنکه نام من برای وزارت علوم مطرح شود، در رسانهها فضایی بوجود آوردند که گویی نباید فردی متناسب با رای مردم و همسو با دانشگاهیان سکاندار مسئولیت وزارت علوم و دانشگاهیان شود.
میلیمنفرد اضافه کرد: با خدای خویش عهد بسته ام که براساس مشی اعتدال برای پاسخگویی به نیاز کشور و دانشگاهیان، همراهی صادق، مصمم، پیگیر، آرام و انتقادپذیر برای رئیس دولت تدبیر و امید باشد و برای این کار امیدوارم با رای قاطع شما که همان رای مردم در 24 خرداد است، بتوانم به این عهد وفا کنم.
وی همچنین درباره فیلمی که مخالفانش از آن به عنوان حضور وی در حوادث سال 88 نام بردند، گفت: سه روز بعد از انتخابات و بعد از فاجعه 18 تیر متاسفانه به کوی دانشگاه حمله شد و از آنجا که نگران بودم که فاجعه 18 تیر تکرار شود، در جلسهای که در مسجد دانشگاه تهران بود حضور یافتم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در آن جلسه که کلا دو ساعت
طول کشید و رئیس دانشگاه تهران نیز در آن حضور داشت، همانطور که در فیلم
مشخص است، سخنرانی نکردم، حرفی نزدم و حتی موضع گیری هم نکردم و فقط قصدم
این بود که التهاب را کم کنم و آیا اسم این را میتوان تحصن گذاشت؟ من در
جلسهای شرکت کردم که رئیس دانشگاه تهران نیز در آن حضور میلیمنفرد گفت: آیا این جرم است که فردی با سابقه خدمت در دانشگاه احساس
نگرانی کند و برود در مسجد بنشیند. آیا جرم است؟ آیا من حرفی زدم و یا
تحریکی کردم؟ در طول عمرم حتی یک کلاس و یا یک جلسه امتحان را تعطیل نکردم.
وی در ادامه دفاع از برنامه های خود در جلسه علنی مجلس افزود: در سال 64 و
65 معاون جنگ دانشگاه بودم روزی که چهار پنج تا موشک اصابت می کرد، تمام
فعالیتهای دانشگاه را به زیرزمین بردم برای این که یک کلاس نیز تعطیل
نشود، اکنون من بیایم کلاس تعطیل کنم و یا امتحان عقب بیندازم.
"در همین ماجرا نیز دانشگاه اعلام کرد دانشجویان دچار التهابند؛ شما مجازید که امتحان را در تیر و یا در شهریور برگزار کنید اما همه امتحانات در تیر برگزار شد. به تأیید سوابقی که در دانشگاه و در پورتال دانشگاه موجود است منظم ترین فرد در برگزاری کلاس و منظم ترین فرد در برگزاری جلسات امتحان هستم.
وی با بیان اینکه بروید در تاریخ 28 سال خدمت من نگاه کنید حتی یک کلاس و یا جلسه امتحان را تعطیل نکرده ام، گفت: در 18 تیر 78 نیز در آن وقایع تلخ جلسات بسیاری در شورای امنیت برگزار شد که از عملکرد وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در کنترل و خاموش کردن آن غائله تشکر کردند که این موضوع نقطه قوت است.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در تمام این مدارک یک جا نمی توان موردی را پیدا کرد که کسی گفته باشد دکتر منفرد معاون دانشجویی وقت حرفی را زده که بهتر بود نمی زد و یا جایی رفته است که اگر نمیرفت بهتر بود و یا با کسی نشست و برخاست کرده است که اگر نمیکرد بهتر بود.
میلیمنفرد با بیان اینکه من در هیچ ستادی در انتخابات سال 88 شرکت نکردم و درگیر مسائل نبودم، تصریح کرد: در آن زمانی که معاون دانشجویی بودم در کمیسیون موارد خاص که کارش رسیدگی به معضلات دانشجویی بود ، هزاران هزار پرونده برای رفع معضلات دانشجویان در آنجا بررسی شده است که همه آن قانونمند و قانونی بوده است.
وی ادامه داد: من در این 20 سالی که خدمت کرده ام، حتی یک بار نیز بازرسی پرونده ای را اعلام نکرده که این پرونده غیر قانونی بوده است و این بورسی را که شما فرستادهاید و یا این تصمیم شما خلاف قانون است. اگر یکی از نمایندگان مجلس در آمریکا باشد، باید به رئیس مجلس بگوییم که شما کاری کرده اید که این نماینده به آمریکا رفته است؛ من حتی یک بار نیز با آقای افشاری رو در رو صحبت نکرده ام. من از سال 59 تا 63 در پاریس بودم ، فعال ترین فرد در ارتباط با فعالیت های دانشجویی و ایستادن پای انقلاب تا پای جان و ولایت فقیه در رأس آن من بودم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: آن کسی که دانشجویان را برای دفاع از انقلاب و دفاع از اسلام و دفاع از ولایت فقیه و دفاع از رزمندگان تشویق و هدایت می کرد در رأس آن من بودم و در سرلوحه تمام کارهای دانشجویان اروپا دکتر منفرد بود.
میلیمنفرد گفت: در شرایطی دویست سیصد تن از نیروهای مخالف را جلوی ما سازماندهی کرده بودند و امروز هم با همان اعتقاد آمده ام.
وی با تاکید بر اینکه بالاترین و پرمحتواترین بیان در ارتباط با توسعه علم و فناوری در بیانات رهبر فرزانه انقلاب است و من آمده ام که این بیانات را با قدرت و قوت و حمایت دولت یازدهم در جامعه علمی دانشجویان به پیش ببرم، اظهار داشت: در این شرایط حساس دانشگاهها را آرام و در خدمت دولت و نظام قرار بدهم و ذهن مقامات بالای مملکت و شخص جناب دکتر روحانی را از دانشگاه راحت کنم تا مسائل اصلی کشور از جمله مسائل معیشتی کشور را بتواند با جدیت به پیش ببرند.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: من آمدهام تمام ظرفیت های دانشگاهیان را با کمک خود دانشگاهیان در خدمت دولت قرار بدهم. من آمده ام تا تمام دانشجویان با گرایشهای مختلف را در خدمت دانشگاه و در خدمت نظام قرار بدهم.
میلیمنفرد با بیان اینکه شرایط کشور حساس و خطیر است و باید با تمام توان و انگیزه به میدان بیاییم و باید روند توسعه علمی کشور را جانی تازه بخشیم، باید تمام دانشگاهیان و نیروی جوان دانشجویی را در یک جهاد علمی دیگر بکار بگیریم، گفت: باید از گذشته بیاموزیم و به آینده فکر کنیم و باید در مسیر پرفراز و نشیبی که داریم اختلاف را به وفاق ، رقابت را به همکاری و بی اعتمادی را به اعتماد و تهدید را به فرصت و ضعف را به قوت تبدیل کنیم. هفتاد استاد را سه ساعت بردند و بعدش از آنان عذرخواهی کردند و بعد با آنها نشستند شام خوردند و گفتند بروید به منازلتان.