کد خبر: ۱۵۷۱۱
زمان انتشار: ۱۰:۳۶     ۲۱ تير ۱۳۹۰
لازمه تدریس مبانی ولایت فقیه در حوزه های علمیه:
امام حركت عملي خود را بر پايه چندين سال تلاش علمي بنا نهاد . سالها تدريس درس ولايت فقيه و تبيين آن به هر مناسبتي و به زبانهاي مختلف علمي و عاميانه براي خواص و عوام جامعه و تاليف كتاب ارزشمند ولايت فقيه و تربيت شاگرداني با فهم صحيح از حيطه ولايت فقيه از جمله اين تلاشها بود . اما متاسفانه امروز اين تلاش علمي در دل حوزه های علمیه در موضوع ولايت فقيه مسكوت مانده است و فقط يك يا دو درس ولايت فقيه آن هم با شاگرداني اندك در گوشه حجره هاي بعضي از مدارس برگزار ميشود.
پایگاه 598 - از دير باز مطالب علمي كه جامعه مسلمين به آن احتياج مفرط داشته اند يكي از موضوعات درس و بحث در حوزه هاي علميه بوده است از زمان شيخ الطائفه طوسي گرفته تا زمان شيخ اعظم انصاري تا زمان ما . زماني شيخ الطائفه بر اساس احساس نياز كتاب خلاف مينويسد و زماني ابن ادريس وظيفه خود مي بيند كه با مخالفت با نظرات شيخ الطائفه انجماد حاكم بر حوزه ها كه ناشي از عظمت علمي شيخ طوسي بوده را بشكند و زماني نيز شيخ اعظم انصاري با اتكا بر اصول علمي مكتب فقهي خود را ارائه ميدهد، زماني مرحوم بهبهاني وظيفه خود را در مبارزه با اخباري گري و ترويج اصول ميداند و در اين راستا از هيچ تلاشي دريغ نميكند .


در اين ميان امام راحل كه با تيز بيني خود حذف اسلام را به واسطه حكومتهاي استبدادي و خود فروخته مي ديد در سدد بر آمد تا با احياي اصلي از لابه لاي كتب فقهي بزرگان شيعه جلوي به حاشيه رفتن اسلام را بگيرد. فلذا نظريه ولايت فقيه را كه سالها بود فقط در لابه لاي اوراق كتب فقهي شيعه خاك مي خورد با تبيين علمي و حركت عملي به عرصه حكومت داري امت اسلامي مي آورد. ثمره اين كار عظيم چنان شد كه حكومت 2500 ساله شاهنشاهي كه در هيچ دوره اي منطبق بر آراي اسلام نبوده است سرنگون مي گردد و حكومتي به پا مي شود كه الگوي ملتهاي آزاده و چراغ راه آنها مي گردد . الگويي كه امروزه از شرق تا غرب عالم را فرا گرفته است و به وعده صدق مقام معظم رهبري طولي نميكشد كه نداي آن از قلب اروپا به گوش خواهد رسيد .

آما آن نكته اي كه قابل توجه است اين است كه امام حركت عملي خود را بر پايه چندين سال تلاش علمي بنا نهاد . سالها تدريس درس ولايت فقيه و تبيين آن به هر مناسبتي و به زبانهاي مختلف علمي و عاميانه براي خواص و عوام جامعه و تاليف كتاب ارزشمند ولايت فقيه و تربيت شاگرداني با فهم صحيح از حيطه و گستره ولايت فقيه از جمله اين تلاشها بود .

اما متاسفانه امروز اين تلاش علمي در دل حوزه ها در موضوع ولايت فقيه مسكوت مانده است و فقط يك يا دو درس ولايت فقيه آن هم با شاگرداني اندك در گوشه حجره هاي بعضي از مدارس برگزار ميشود. مسئله اي كه به تعبير متفكر بزرگ شيعه حضرت آيت الله مصباح حيات جامعه اسلامي به آن مي باشد:

"حيات جامعه اسلامي به ولايت‌فقيه است و حتي دشمنان سرسخت نظام، كشور ما را به ولايت‌فقيه مي‌شناسند و پيشرفت‌هاي امروز كشور در زمينه‌هاي مختلف در سايه همين ولايت‌فقيه شكل گرفته است. "

كوتاهي حوزه ها در موضوع ولايت فقيه تا آنجا پيش رفت كه فريا اين عالم فرزانه را بلند كرد :

"وقتي ما طلاب اين چنين كوتاهي كرده باشيم چگونه مي‌توان توقع داشت فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي دانشگاهي چون عمران، فيزيك، پزشكي و... از ولايت‌فقيه دفاع كنند.

علي‌رغم اهميت فوق‌العاده مسأله ولايت‌فقيه از لحاظ ديني و اعتقادي، حق مسأله ادا نشده است. كار در اين زمينه فقط با يك فتوا در رساله عمليه حل نمي‌شود، بلكه اين مسأله نيازمند حل علمي و آكادميك است و جز با تبيين درست ريشه‌هاي آن قابل بيان براي جهانيان نيست. "

جا دارد با توجه به دغدغه بزرگاني چون علامه مصباح و اهميت موضوع ولايت فقيه اين بحث به عنوان بكي از مباحث رسمي حوزه ها از سطوح مقدمات و عالي قرار گيرد تا اين اصل طلايي براي هميشه مدافعاني عالم و آشنا به حقيقت آن داشته باشد .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها