کد خبر: ۱۵۶۸۸۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۹     ۲۲ مرداد ۱۳۹۲
نماینده موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات، واعظی را از نیروهای متخصص، متدین، مؤثر و پرتلاش در مبارزات قبل از انقلاب و پیشتازان بازسازی مخابرات در ابتدای انقلاب اسلامی دانست.

رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: این وزارتخانه یکی از وزارتخانه‌های زیرساختی و زیربنایی است و خدماتش در سایر بخش‌های جامعه بی‌نظیر است و همه اقشار جامعه از خدمات آن استفاده می‌کنند. 

وی افزود: بیش از 30 درصد مردم از اینترنت استفاده می‌کنند و خدمات پستی و تلفن همراه در دسترس همه است لذا کسی باید در این وزارتخانه باشد که آشنایی کافی به این تکنولوژی و صنعت داشته باشد و جزو این خانواده باشد و ساختار سازمانی و نیروی انسانی آن را به خوبی بشناسد.

سبحانی‌فر ادامه داد: آقای واعظی از نیروهای متخصص، متدین، مؤثر و پرتلاش در مبارزات قبل از انقلاب و پیشتازان بازسازی مخابرات از ابتدای انقلاب بود. در شرایطی که مدیریت و برنامه‌ریزی این بخش توسط کارشناسان آمریکایی و غربی صورت می‌گرفت واعظی با تخصصی که در آن زمان داشت و با بکارگیری نیروهای متخصص داخلی شروع دیگری برای توسعه زیرساخت‌های این حوزه را آغاز کرد.

وی گفت: کشور در آن زمان با جنگ تحمیلی مواجه بود و نیاز حیاتی به خدمات ارتباطی در مناطق جنگی وجود داشت در همین راستا تعداد بسیاری از همکاران آقای واعظی به درجه رفیع جانبازی نائل شدند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: از دیگر خدمات آقای واعظی توجه به محرومیت‌زدایی، توسعه خدمات ارتباطی به روستاها، گسترش صنایع داخلی ارتباطی که توانست نیاز به سوئیچ‌های شهری و بین‌شهری در سراسر کشور را توسعه دهد، بود که موجب تحول اساسی در نگرش در بخش تولید و انتقال تکنولوژی آنالوگ به دیجیتال شد.

سبحانی‌‌فر با اشاره به سؤالات مطرح شده از سوی مخالفین وزیر پیشنهادی به تخصص و تحصیلات واعظی اشاره کرد و گفت: در همان زمان آقای واعظی طراحی دیجیتال را در آن مقطع انجام داد همچنین صنایع الکترونیکی شیراز در زمان ایشان طراحی شد و بیش از 5 هزار نفر در آن اشتغال داشتند.

وی افزود: در دو ماه گذشته ما به همراه کمیسیون صنایع از آنجا بازدید کردیم. شرکت صنایع مخابراتی که تا قبل از سال 84 سه هزار نفر در آن مشغول بود، امروز 500 نفر در آن مشغول هستند که این 500 نفر هم صندوق صدقات تولید می‌کنند که جای بسی تاسف است. در حالی که توسط آقای واعظی در آن زمان سوئیچ‌ها در این شرکت تولید می‌شد اما این دو شرکت با 5 هزار جمعیت تعطیل شده است.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: با توجه به توسعه و نقش فناوری اطلاعات در جهان و همه ابعادش در زندگی روزمره جهان و نقش قدرت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در این راستا با شناخت عمیقی که آقای روحانی از ایشان با تلفیق تحصیلات، تخصص و شناختش از روابط بین‌المللی برای این مسئولیت مهم و حیاتی کشور دکتر واعظی را به مجلس برای تصدی این وزارتخانه معرفی کرد، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

سبحانی‌فر خاطرنشان کرد: برنامه آقای واعظی نشان می‌دهد که شناخت کافی در این بخش داشته و به خوبی کاستی، چالش‌ها و راه‌حل‌های آن را در برنامه‌های خود پیش‌بینی کرده است.

وی تاکید کرد: ابتدا برنامه‌ریزی حول محور سند چشم‌انداز و برنامه پنجم توسعه ارائه شده است ماده 46 ایجاد شبکه ملی اطلاعات را در بند الف آورده و آقای واعظی به خوبی به آن پرداخته است که این ایجاد شبکه ملی اطلاعات به منظور استفاده از مراکز داده امن اطلاعات داخلی کشور بارها مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و بایستی تا پایان سال گذشته انجام می‌شد ولی این امر مهم معطل مانده و یا بخشی از آن انجام شده است.

نماینده مجلس ادامه داد: موضوع دیگر توجه به پهنای باند و در دسترس قرار دادن اینترنت پرسرعت با استفاده از سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی با تقویت کنترل حاکمیت است که آورده شده و این موضوع هم در ماده 46 به صراحت آمده است. ارائه خدمات اینترنت به فضای کسب و کار و 60 درصد خانوار و کلیه دستگاه‌های اجرایی و تکمیل چرخه دولت الکترونیک.

سبحانی‌فر ادامه داد: موضوع دیگر توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توان مشارکت بخش خصوصی و فروش اوراق مشارکت و اعتبارات تخصیص یافته است اعتباری که ما در اختیار این وزارتخانه گذاشته‌ایم کفایت نمی‌کند غیر از اینکه بخش خصوصی در آن مشارکت داشته باشد. منتها متاسفانه تا امروز در بخش زیرساخت مشارکت بخش خصوصی را وارد نکرده‌ایم که در برنامه آقای واعظی به صراحت آمده است.

وی خاطرنشان کرد: توجه به ارائه خدمات پستی پایه و گسترش خدمات پست‌بانک به روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته مورد توجه آقای واعظی قرار گرفته است ما مناطقی داریم که بانک‌ها به آنجا نمی‌رود ولی بایستی پست‌بانک به عنوان خدمات پایه به آنجا رفته تا مردم از آن بهره‌مند شوند که در برنامه آقای واعظی به صراحت آمده است.

نماینده مجلس افزود: توجه به حقوق ملی و مطالبات مردم در برابر اپراتورها که امروز عدم پاسخگویی درست موجب نارضایتی شهروندان شده است، نیز با راهکارهای اعمال قانون و ارائه پیشنهادهای قانونی برای خلا موجود و اصلاح ساختار پاسخگویی در برنامه ایشان پیش‌بینی شده است.

سبحانی‌فر ادامه داد:‌به منظور رفاه حال شهروندان در این برنامه توجه ویژه به ارائه خدمات الکترونیک مبتنی بر پروتکل الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و آموزش و سلامت الکترونیکی در چارچوب ارزش‌های متعالی اسلامی و ایرانی همراه با خدمات نوین پستی در این برنامه آمده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: حضور مؤثر و فعال در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه‌های ارتباطات فناوری اطلاعات، پست و فضایی به  منظور حفظ و توسعه حقوق و منافع ملی از دیگر موارد است. در چند ماه گذشته در سازمان WSIS جلسه‌ای برگزار شد که جای تاسف بود و شاهد حضور کمرنگ عزیزان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بودیم که این حضور باید در مجامع بین‌المللی ارتقا یابد.

سبحانی‌فر تاکید کرد: حفظ و حقوق استفاده کنندگان از خدمات ICT که در برنامه ارتقا، تدوین و تنظیم نظامنامه حاکم بر فضای کسب و کار ارائه دهندگان خدمات و تبیین روابط بین ارائه دهندگان خدمات و مردم به صراحت در برنامه آقای واعظی آمده است.

وی ادامه داد: توجه به رسیدن سهم دو درصد تولید ناخالص در برنامه که متاسفانه امروز صفر هستیم نیز حائز اهمیت است لذا آقای واعظی در برنامه‌اش از طریق توسعه صنعت و تحقیقات تحقق آن را میسر دانسته است. در همین راستا به تحقیق و توسعه داخلی و توسعه فناوری و صنایع پیشرفته در داخل کشور با بکارگیری توانمندی‌های داخلی که می‌تواند سهم قابل توجهی از واردات اقلام صنعت ارتباطات را تولید کند، توجه شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه موقعیت بسیار استراتژیکی در منطقه داریم اظهار داشت: متاسفانه از این موقعیت استفاده نکردیم کشورهای همسایه به سراغ ما آمدند و می‌گویند شما هاب منطقه شوید ولی متاسفانه به لحاظ اینکه مشارکت بخش خصوصی را نداشتیم و اعتبار لازم را تخصیص ندادیم و برنامه‌ریزی لازم صورت نگرفته موجب شد این فرصت را از دست بدهیم.

سبحانی‌فر در پایان با اشاره به انتقاد نعمتی در خصوص مرکز تحقیقات گفت: این مرکز توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شده و البته مصوبه قبل از انقلاب هم دارد و شورای انقلاب باز هم آن را تصویب کرد لذا انتزاع آن بایستی توسط مجلس انجام شود و در مصوبه اخیر هم تصویب شده که برگردد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها