کد خبر: ۱۵۵۹۹۸
زمان انتشار: ۱۳:۴۱     ۱۷ مرداد ۱۳۹۲
رئیس دفتر اطلاع رسانی هیئت هماهنگی مخالفان سوریه با اشاره به اینکه بحران سوریه بیش از اینکه داخلی باشد به موضوع بین المللی تبدیل شده است، بار دیگر تاکید کرد که تنها راه برای حل بحران سوریه، راه‌حل سیاسی است.
منذر خدام رئیس دفتر اطلاع رسانی و روابط عمومی هیئت هماهنگی مخالفان سوریه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوریه تاکید کرد: موضوع سوریه اکنون بیش از اینکه داخلی باشد، به موضوع بین المللی تبدیل شده است، به این معنی که از زمانی‌که برخی طرف‌ها به حمایت تسلیحاتی و مالی از گروه های مسلح روی آورده‌اند، دیگر سوری‌ها در روند بحران جاری این کشور تاثیر چندانی ندارند.

وی تصریح کرد: هیئت هماهنگی در خصوص مسلح کردن مخالفان، موضع روشنی داشته و مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده است.

مسلح کردن مخالفان، مشکلات را دو چندان می‌کند

خدام افزود: مسلح کردن مخالفان سوری نه تنها به حل بحران موجود در این کشور کمکی نمی‌کند، بلکه چه بسا منجر به کشته شدن تعداد بیشتری از سوری‌ها و ویرانی بسیاری از زیرساخت‌های این کشور شود.

رئیس دفتر اطلاع رسانی هیئت هماهنگی مخالفان همچنین تاکید کرد: کسانی‌که به دنبال راه حل سیاسی بوده و به زبان دیپلماتیک سخن می‌گویند نمی‌توانند مسائلی مانند مسلح کردن مخالفان را بپذیرند.

وی در توضیح این مطلب افزود: مسلح کردن مخالفان به طور طبیعی واردات سلاح از سوی نظام حاکم را به دنبال خواهد داشت و همین امر ما را وارد چرخه‌ای می‌کند که می‌تواند توازن در سوریه را برهم زند و به همین دلیل است که هیئت هماهنگی، مخالفت خود را با مسلح کردن مخالفان اعلام کرده است.

ترکیه وارد اقدام نظامی مستقیم علیه سوریه نخواهد شد

خدام در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به مواضع ترکیه در قبال سوریه اظهار داشت: ترکیه هرگز به طور مستقیم وارد اقدام نظامی علیه سوریه نخواهد شد و چنین احتمالی وجود ندارد.

وی افزود: اما بی‌تردید آنچه در روند تحولات سوریه برای ترکیه حائز اهمیت است، موضوع کُردها است که با اعضای جبهه النصره وارد نبرد شده‌اند.

این مسئول هئیت هماهنگی اظهارداشت: این حق طبیعی کردها است که از مناطقی که در آن سکونت دارند، دفاع کنند و اکنون نیز عملا همین کار را انجام می‌دهند، اما باید توجه داشت که کردها بر اساس توافقنامه‌ای که با دولت سوریه امضا کرده‌اند بر خودداری از دخالت مسلحانه علیه دولت سوریه پایبند هستند و اقدامات کنونی آنان، حقی طبیعی در روند اداره امور مناطق خود بوده و هدف از آن جلوگیری از بروز هرج و مرج در آن است.

وحدت اراضی سوریه خط قرمز هیئت هماهنگی است

خدام در خصوص سفر «صالح مسلم»، رئیس حزب اتحادیه دموکراتیک کردها به ترکیه، گفت: او می‌تواند به ترکیه و یا هر جای دیگری سفر کند و این حق اوست، اما به این شرط که سفر صالح وحدت اراضی سوریه و اتحاد سوری‌ها را تحت تاثیر قرار ندهد، زیرا این موضوع از دیدگاه هیئت هماهنگی خطر قرمز است.

وی در ادامه گفت: جبهه النصرة از آسمان نیامده است، بلکه در بین اعضای آن، سوری و غیر سوری حضور دارند و این گروه درحالی پا گرفت که برخی نیروهای بین المللی، تخریب سوریه را به نفع خود می‌دانستند و از همین رو آینده ملت سوریه برای آنان اهمیتی ندارد.

این مسئول هیئت هماهنگی مخالفان در توضیح این مطلب گفت: در اینجا چاره‌ای جز طرح برخی مسائل وجود ندارد، به عنوان مثال تغییر موضع کنونی ترکیه در قبال سوریه، ناشی از تحکیم روابط بین دو طرف است، اما در مورد هیئت هماهنگی باید گفت که ما نه تنها با همه کسانی‌که از جبهه النصره حمایت می‌کنند، مخالف هستیم، بلکه نمی‌توانیم حمایت از هیچ گروه تروریستی چه در سوریه و یا هر نقطه دیگری را بپذیریم.

خدام افزود: با توجه به مطالبی که عنوان شد، ما تاکید داریم که بحران سوریه فقط راه حل سیاسی دارد و هرچه در این خصوص سریع‌تر عمل کنیم، مانع از ریخته شدن خون سوری‌ها شده و در نتیجه زمینه‌ای را فراهم خواهیم کرد که مردم این کشور بتوانند برای آینده خود تصمیم بگیرند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها