کد خبر: ۱۵۵۷۸
زمان انتشار: ۰۹:۳۳     ۱۹ تير ۱۳۹۰
غرب از نگاه غرب
وبلاگ من و قلم نوشت:


غرب از نگاه غرب


هژمونی نظام سلطه بر روابط جهانی که تا درونی ترین لایه های زندگی بشر امروزی نفوذ کرده است، طراحی پیچیده و عمیقی دارد که از تولد تئوریهای ژئوپلیتیکی تا تولد صنعت فرهنگ مراحل محاسبه شده و برنامه ریزی شده خاصی دارد که ریشه و اساس تمام این مراحل بر مبنای دو اصل دروغ سازی و دروغ باوری می باشد. نوام چامسکی استاد بازنشسته دپارتمان فلسفه و زبان شناسی موسسه تکنولوژی ماساچوست آمریکا و از افراد بانفوذ در سیاستهای آمریکا و از مخالفان سرسخت انقلاب اسلامی ایران، در کتاب خود –پروپاگاندای رسانه ای- با زبانی واضح و روشن رابطه بین حاکمان غرب و مردم غرب را به تصویر می کشد و این رابطه را امری اجتناب ناپذیر می داند. آنچه در زیر می خوانید خلاصه ای است از کتاب حاکمیت رسانه ها، نوشته نوام چامسکی است که امید می رود خواننده محترم با مطالعه آن غرب را از نگاه یک غربی بشناسند.

کتاب حاکمیت رسانه ها  Media Control

...وودرو ویلسون در سال 1916 توسط برنامه حزبی ((صلح بدون پیروزی)) به ریاست جمهوری انتخاب شد. در این دوران توده های مردم عمیقا جنگ ستیز Pacifistic   بودند. ویلسون ((کمیسیون کریل)) را پایه گذاری کرد که در عرض شش ماه موفق شد توده های ((جنگ ستیز)) را به جماعتی ((جنگ فروش)) تبدیل کند. درست در همین زمان و پس از پایان جنگ، شیوه های مشابهی برای تحریک و ایجاد تشنج ((وحشت سرخ)) به کار گرفته شد که با موفقیت کامل، اتحادیه ها را نابود کرد و معضلات خطرناکی چون آزادی رسانه ها و عقاید سیاسی را ریشه کن نمود. ((هیاهوی سیاسی دولتی)) آن زمان که از سوی ((طبقات تحصیل کرده)) به نحوی مورد حمایت قرار گیرد که هیچ ((چرخشی)) در آن امکان پذیر نباشد، تاثیرات ((به سزایی)) به جای می گذارد.

...توده ها، ناآگاهند. اگر برای اداره امور، از خود تلاشی نشان دهند، ایجاد دردسر می کنند که نوعی اصل اخلاقی الزام آوراست. ((گله گمشده)) باید رام شود که این همان انقلاب نوین در هنر مردم سالاری است و باید تولید رضایت شود. رسانه ها، مدارس و فرهنگ عمومی می باید تقسیم بندی شود و طبقه خاص باید آن را تحمل کند.

...قشری که قدرت ((واقعی)) را در دست دارند همان هایی هستند که صاحبان جامعه اند. حواس ((گله گمشده)) را باید از موضوعات منحرف کرد و توجه شان را باید به مسائل دیگر جلب کرد.

...نای بور، استاد جورج کنان و روشن فکر پیرو جان کندی، معتقد است ((عقلانیت)) کارورزی بی اندازه ظریفی است. فقط گروه کوچکی از مردم از آن برخوردارند.

...در سال های 1920 و اوایل سال های 1930 ((هارولد لاسول)) پایه گذار جهان نوین ارتباطات و یکی از عالمان برجسته علوم سیاسی آمریکا، توضیح می دهد که ما نمی باید به ((جزم گرایی مردم سالارانه ای که انسان را بهترین داور منافع خود به شمار می آورد.)) تسلیم شویم چرا که چنین نیستند. بهترین داوران منافع عمومی، ((ما)) هستیم. فقط یک چماق بالای سرشان نگه می دارید و اگر از خط خارج شدند محکم بر سرشان می کوبید.ولی با گذشت زمان که جامعه آزادتر و دموکراتیک تر شد، این قابلیت را از دست می دهد از این روی باید به فن آوری های ((هیاهوی سیاسی)) روی آورد.((هیاهوی سیاسی)) در یک مردم سالاری، همان چماق در در نظام تمامیت خواه است.

...ایالات متحده در ((روابط عمومی)) پیشتاز بوده. تعهد این ((صنعت)) همانطور که رهبرانش عنوان می کنند، ((اعمال نظارت بر افکار عمومی است.))

این روابط عمومی در دهه 1920، موفق شد که طی دوره ای، نوعی فرمانبرداری تقریبا بی چون و چرا در مردم نسبت به قوانین سرمایه داری ایجاد کند.

مسئله مهم در تبلیغات کارآمد این است که باید شعاری خلق کنید که هیچ کس نتواند با آن مخالفت کند و همه در مسیر آن قرار گیرند. هیچ کس نمی داند که این شعار چه معنایی دارد، چرا که در واقع معنایی ندارد. ارزش اساسی آن در این است که توجه شما را از سوالی که ((واقعا معنا دارد)) یعنی ((آیا از سیاست ما حمایت می کنید؟)) دور می کند.

...همه با هم هستیم. باید نظامی باشد که طبقه متخصص تربیت شود تا در خدمت اربابان، یعنی آنها که صاحبان واقعی جامعه اند، قرار گیرند. اما اساس این است که در داخل ((گله گمشده)) اصلا امکان سازمان دهی داخلی وجود نداشته نباشد. ((گله گمشده)) مشکل آفرین است. از خروش و لگدپرانی آن باید جلوگیری کرد.بهتر است به تماشای مسابقات فوتبال، نمایشات تلویزیونی یا فیلم های پر از خشونت، مشغول باشند. هر جا که لازم باشد باید این گله را ((وحشتزده)) کرد. این یک ادراک از مردم سالاری است.

 

...مغز متفکر صنعت روابط عمومی ((ادوارد برنانز)) است. او عضو کمیسیون کریل بود. در آنجا درس های خود را فرا گرفت و دست به کار توسعه پدیده ای شد که آن را ((عصاره مردم سالاری)) و ((ساخت و پرداخت رضایت)) نامید. افرادی ((پردازندگان رضایت)) هستند که قادرند از منابع و قدرت لازم – یعنی حمایت سرمایه داری ای که در خدمتش قرار دارد – برای انجام کار خود برخوردار شوند.

...تحریک مردم جهت حمایت از ماجراجویی هایی در خارج از مرزها نیز کاملا ضروری است ((باید)) آنها را تحریک کرد و برای تحریکشان باید آن ها را ((وحشتزده)) کرد.

از آنجایی که ((گله گمشده)) هیچ گاه بصورت مطلوب رام نمی شوند. این نبردی است مدام. ((گله گمشده)) در سال های 1930، دوباره سر برآوردند ولی سرکوب شد. در سال 1960 موج دیگری از مخالفت خوانی به وجود آمد. بر آن نامی گذاشتند. از سوی طبقه متخصص به آن نام ((بحران مردم سالاری)) دادند. ((بحران)) به این دلیل بود که گروه عظیمی از مردم در حال سازمان یافتن بودند، فعال شده برای حضور در صحنه سیاسی تلاش می کردند. در تعریف موجود در واژه نامه، این یک ((پیشرفت)) در مردم سالاری است. در ادراک ((حاکم)) این یک ((معضل)) است و توده های مردم باید به وازدگی، عبودیت و وانهادگی باز گرداند. یعنی موضع واقعی شان.

پس از سالهای 1960، برای وارونه کردن و تحت انقیاد آوردن این ((بیماری)) تلاش های عظیمی صورت گرفت. یک زاویه از این ((بیماری)) عملا ((عارضه ویتنام)) Vietnam Syndrome   نامیده شد که در سال 1970 بر سر زبانها افتاد. ((نرمان پد هورتز)) روشنفکر طرفدار ریگان، آن را ((ممنوعیت های بیمارگونه در استفاده از نیروی قهری)) نامید. به زبان ساده، گروه کثیری از مردم، طرفدار این ((ممنوعیت های بیمار گونه در استفاده از نیروهای قهری شده بودند)) مردم قادر به درک این مطلب نبودند که چرا باید به دور دنیا بچرخیم، ملتها را قتل عام کنیم، شکنجه کنیم و فرشی از بمب بر سرشان بگستریم.

...((واشنگتن پست)) طی تشنج جنگ خلیج فارس، با لحنی تقریبا غرور آفرین، مطرح کرد؛ القای احترام برای ((ارزش های نظامی گری)) یک ضرورت است. اگر می خواهید از جامعه ای وحشی برخوردار شوید، که در سراسر جهان برای دستیابی به اهداف فرهیختگان داخلی اش از ((نیروی قهری)) بهره می گیرد، ضروری است که بصورتی مناسب، از فضیلت های نظامی گری تقدیر به عمل آورده و در مورد استفاده از نیروی قهری این ((ممنوعیت های بیمارگونه)) را کنار بگذارید.

...راه دیگر برای پیروزی بر این ((ممنوعیت های بیمارگونه)) این است که وانمود کنیم زمانی که به دیگران حمله کرده و نابودشان می کنیم، در حقیقت در حال دفاع در برابر مهاجمان، هیولاها و ... هستیم.

...بجای سخن گفتن از ((آخرین جنگ)) بگذرید از ((جنگ آتی)) بگوییم. چرا که برخی از اوقات آمادگی، کارسازتر از عکس العمل صرف است. این شیوه توسعه بسیار ویژه ای است که در حال حاضر در ایالات متحده در حال شکل گیری است. در واقع در ابعاد فاجعه آمیز، مشکلات فزاینده اجتماعی و اقتصادی ای وجود دارد. اگر به برنامه های داخلی آمریکا در ده سال اخیر نگاه کنید در راس هرم هیچ تمایلی برای رسیدگی به این مشکلات وجود ندارد. در چنین شرایطی که ((گله گمشده)) را باید سرگرم نگه دارید چرا که اگر توجه شان به این مسائل جلب شود، امکان دارد از خود نارضایتی بروز دهند. باید وحشت از دشمنان را در میان آنها تقویت کرد.

...در ماه می 1986، خاطرات یک زندانی آزاد شده کوبایی به نام ((آرماندو والا دارس)) به چاپ رسید و سریعا تبدیل به عامل شورش و هیجان در رسانه ها شد.

رسانه ها از عباراتی استفاده کردندکه افشاگری او در مقام ((تایید بی قید و شرط از وجود یک نظام گسترده شکنجه و زندان که بوسیله آن کاسترو مخالفان سیاسی خود را مجازات و نابود می کند، معرفی کردند. این ((گزارشی چندش آور و تکان دهنده)) بود از ((اسارت گاهی غیر انسانی)) شکنجه حیوانی در حاکمیت جلادان آدمکش. ((استبداد نوینی خلق کرده و شکنجه را به عنوان ساز و کار یک نظارت اجتماعی، در جهنمی به نام کوبا، بنیانگذاری کرده که والا دارس در آن زیسته.))

این نقطه نظرات ((واشنگتن پست)) و ((نیویورک تایمز)) است که در مقالات به کرات تکرار می شود. به کاسترو لقب ((آدمکش مستبد)) می دهند. ((واشنگتن پست)) می نویسد: ((صرفا سبک مغزترین و خونسردترین روشنفکران غربی خواهند توانست به دفاع از این مستبد برخیزند))

...در مراسم تشریفات ((روز حقوق بشر)) در کاخ سفید، این فرد از جانب رونالد ریگان مورد تقدیر قرار گرفت و به سمت نمایندگی ایالات متحده در کمسیون حقوق بشر سازمان ملل درآمد.

...واقعیت این است که در نظامی با ((هیاهوی سیاسی)) که کاربردی ((مناسب)) داشته باشد، زمانی که گستره ای از نمونه ها را متذکر می شویم، هیچ کس نباید ((بداند)) که از ((چه چیزی)) سخن می گوییم. یعنی فقط ((برخی)) از نمونه ها ((مناسبند.))

...مردم معتقدند که، زمانی که بر علیه عراق و کویت نیروی نظامی بکار می بریم، به این دلیل است که واقعا خواستار رعایت این ((اصل)) هستیم که در برابر ((اشغال غیر قانونی)) و ((تعرض به حقوق بشر)) باید عکس العمل قهری نشان دهیم. این نمایانگر یک موفقیت تبلیغاتی است و از نوع بسیار چشمگیر آن.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها