کد خبر: ۱۵۵۷۶
زمان انتشار: ۰۹:۱۴     ۱۹ تير ۱۳۹۰
بند مشترک آیین نامه های دین و بی دینی

وبلاگ یک فنجان فکر نوشت :


بند مشترک آیین نامه های دین و بی دینی

اگرچه دین " داری " امری شخصی است و به ما ربطی ندارد که فلانی متدین است یا خیر ٬ و یا اینکه به چه دینی مشغول است ؛ با این حال ٬ به هر دینی که باشی ٬ اصلا لا مذهب هم که باشی ٬ در مرام تمامی دینها و حتی در مرام لامذهب ها هم  ٬ از حقوقی گفته اند که متقابل است و آن عبارت است از حقوق تو بر گردن دیگران و حقوق دیگری بر گردن تو ٬ و گفته اند از قانون و از حرمت ٬ اینکه به هر مکانی وارد میشوی یا به حضور هر کس که میروی ٬ قانون را حفظ کن و حرمت ها را نیز هم .

خواستی لامذهب باشی ٬ باش ؛ خواستی از بین ادیان مسیحیت و یهودیت را برگزینی ٬ بگرزین ... خواستی مسلمان باشی اما اسمی مسلمانی کنی ٬ باشد ٬ هر کدام اینها که میخواهی باشی ٬ باش ٬ اما مرد باش ٬ اما با مرام باش .

مرام همه این دینها و حتی بی دینی این است که به حقوق افراد احترام بگذاری و حقی از آنها که برگردنت هست را اجرا نمایی .

در آیین نامه همه این ادیان و حتی بی دینی آمده که احترام به قانون واجب است و با متخلف باید برخورد شود .

خیلی خب پس قانون مند باش . وقتی در جامعه حاضر میشوی ٬ نوع رفتار و پوشش تو دیگر از قالب شخصیش خارج میشود و به غیر از خودت به دیگران هم مربوط میشود چون اینجا جامعه است نه خانه و جامعه محل تلاش ٬ کوشش و کار و فعالیت است نه محل خودنمایی و یا به قولی محل تبرج .

در مرام همه دین ها و حتی بی دینی ٬ خانه و حریم خصوصی تو حصن حصین توست و تعرض به آن تا زمانی که باعث سلب آزادی دیگری نشده مورد نکوهش و مجازات شخص خاطی است ٬ اما اجتماع فرق میکند چون تنها خانه تو نیست ٬ خانه من و دیگری نیز هست ٬ پس باید حواست به راحتی و حقوق آدمهای دیگر هم باشد . اینجا دیگر نمیتوانی هر مدل که خواستی حاضر باشی و رفتار کنی . اینجا دیگر قانون است و حقوق دیگران بر گردن تو ؛ نمیشود بگویی " هر مدل خواستم هستم ٬ دین شخصی است ٬ رفتارهایم شخصی است " ؛ این طور نیست چون علتش را گفتم برایت .

برای آنهایی که خاص این روزها به اعتراض هایی که در جهت نوع حجاب و رفتارشان در خیابانها به آنها میشود (بحث مخالفت و موافقت شخصی اینجانب با طرح های در حال اجرای این روزها را بگذاریم کنار) میگویم به دین دیگری هستی ؟ اصلا لامذهبی ؟ فرقی ندارد ٬ یادت باشد وقتی در جامعه هستی باید حقوق دیگران و قانون کشور را تابع باشی . اینقدر کورکورانه و از سر تقلید نگاه نکن ببین غربی ها چه به تو یاد میدهند که هر لحظه بی فکر تکرار کنی " پوششم ٬ دینم ٬ رفتارهایم ٬ شخصی است و کسی حق ندارد به من گیر بدهد "

تو با نوع پوشش و رفتاری که با آن در جامعه حاضر میشوی باعث ایجاد مشکلات و اختلال در نظم و روند عادی زندگی دیگران میشوی ٬ قانون کشور را زیر پا میگذاری ٬ پس باید قانون را رعایت کنی ٬ باید به حقوق دیگران توجه داشته باشی ٬ میگویی مسلمان نیستی ٬ من میگویم ایرانی که هستی و عضو این جامعه ٬ دلت که باید برای هموطنت بتپد ٬ به احترام هموطنت رعایت کن . مطمئن باش اگر یک روز پا به کشوری دیگر بگذاری و به مکتب و دین آنها معتقد نباشی ٬ اگر از قوانین عمومیشان تجاوز کنی مورد مجازات واقع میشوی ٬ این یک قانون کلی است و مشترک بین فطرت تمامی انسانها و موجود در آیین نامه تمامی دینها و حتی لامذهبی ...


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها