کد خبر: ۱۵۵۷۴۲
زمان انتشار: ۱۶:۵۰     ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
باشگاه فرهنگي ورزشي پرسپوليس با صدور اطلاعيه‌اي درباره مباحث اخير مطرح شده از سوي مديرعامل باشگاه پيرامون برنامه 90 و حق پخش تلويزيوني باشگاه‌هاي فوتبال توضيحاتي را ارائه کرد.

به نقل از سايت رسمي باشگاه پرسپوليس، متن اطلاعيه باشگاه فرهنگي ورزشي پرسپوليس به شرح ذيل مي‌باشد:

1- طبق هماهنگي قبلي قرار بود محمد رويانيان مديرعامل باشگاه پرسپوليس دوشنبه شب از طريق برنامه 90 درباره اظهارات اخير خود توضيحاتي ارائه کرده تا از برداشت‌هاي متفاوت جلوگيري شده و شفاف سازي نمايد. آقاي رويانيان به هنگام پخش برنامه 90 به مراسم پايگاه بسيج مسجد جامع ازگل رفته بود و به علت تمام شدن شارژ تلفن همراه پاسخگوي تماس عوامل برنامه 90 نبود و براي پاسخگويي سريعا به دفتر کار خود در فرمانيه رفت اما اين برنامه پس از آنکه مجري‌اش مطالبي را در خصوص آقاي رويانيان مطرح کرد به رغم تماس روابط عمومي باشگاه با عوامل برنامه 90 مبني بر اينکه مدير عامل پرسپوليس آماده پاسخگويي است، ارتباطي با ايشان برقرار نکرد که اين يک طرفه به قاضي رفتن عادلانه نبود. شايد هم برخي نگران بودند که درآمدهاي صدا و سيما از حق پخش تلويزيوني از سوي مدير عامل باشگاه پرسپوليس در يک برنامه پر بيننده مطرح شده و اعداد و ارقامي بيان شود که با ميزان پرداختي صدا و سيما به باشگاه‌ها بابت حق پخش تفاوت چشمگيري دارد.

2- مدير عامل باشگاه پرسپوليس عزم خود را جزم کرده تا با همکاري فدراسيون فوتبال، سازمان ليگ، اتحاديه مديران باشگاه‌هاي کشور و رسانه‌هاي محترم پيگير حق پخش واقعي باشگاه‌ها از صدا و سيما و دولت شود اما به ميان آمدن نام فردوسي‌پور و برداشت متفاوت از اظهارات مطرح شده موجب شده تا همه از اصل ماجرا و واقعيت حاکم فاصله گرفته و به جاي پيگيري مطالبات به حق باشگاه‌ها به موضوعات ديگري توجه نمايند.

3- سازمان صدا و سيما از نگاه مديريت باشگاه پرسپوليس بدون ترديد يکي از قوي‌ترين سازمان‌هاي فعال در قاره آسيا است. صدا و سيما خدمات بزرگي را به مردم، نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و حتي ورزش کشور ارائه کرده و مدير عامل باشگاه پرسپوليس نيز به وابسته فعاليت در نهاد و ارگان‌هاي مختلف با بخش‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و ورزشي صدا و سيما در ارتباط تنگاتنگ بوده و بيگانه با قوانين و ضوابط حاکم بر صدا و سيما نيست. محمد رويانيان بواسطه فعاليت در راهنمايي و رانندگي، پليس 110، ستاد حمل و نقل و سوخت کشور، باشگاه پرسپوليس و ديگر نهادها حداقل 30 قرارداد با سازمان صدا و سيما به امضاء رسانده و به همين دليل نسبت به خيلي از مسائل کاري در اين سازمان آگاهي و اطلاع دارد و اين را نيز به خوبي مي‌داند که در صدا و سيما مي‌توان درباره مسائل مختلف ورزش و فوتبال کشور به اظهار نظر پرداخت الا حق پخش تلويزيوني باشگاه‌ها و درآمدهاي صدا و سيما از محل پخش مسابقات فوتبال و برنامه‌هاي ورزشي. ترديدي نداريم که صحبت کردن در اين باره در برنامه‌هاي مختلف راديو و تلويزيون «خط قرمز» مسوولان محترم صدا و سيما است و تجربه ثابت کرده که آنها تاکنون به هيچ مقام مسوولي اجازه نداده‌اند در يک برنامه زنده تلويزيوني بيش از يکي، دو دقيقه درباره حق پخش مسابقات فوتبال به اظهار نظر بپردازد. براستي چرا؟!

چرا حق پخش تلويزيوني فوتبال تبديل به «خط قرمز» صدا و سيما شده است؟! چرا اجازه نمي‌دهند در اين باره نظري مطرح شده و در رسانه ملي موشکافانه به آن پرداخته شود؟ چرا در همين برنامه 90 که کل فوتبال و ورزش کشور را به چالش مي‌کشد هيچگاه در اين ساليان به موضوع حق پخش تلويزيوني باشگاه‌ها پرداخته نمي‌شود؟! آيا براي اين چراها پاسخي يافت مي‌شود؟!

4- دوستان عزيز! روساي محترم فدراسيون فوتبال، سازمان ليگ، اتحاديه مديران باشگاه‌هاي کشور و رسانه‌هاي محترم ورزشي که وجدان بيدار و آگاه جامعه هستيد؛ موضوع حق پخش تلويزيوني که درد فوتبال و باشگاه‌هاي ايران است توسط مدير عامل باشگاه پرسپوليس مطرح شد اما متاسفانه اين بحث مهم بواسطه برداشت متفاوت نسبت به آنچه نظر مدير عامل باشگاه پرسپوليس بود به گونه اي ديگر بازتاب پيدا کرد.

در اين رابطه هيچ رسانه‌اي را مقصر نمي‌دانم و به واسطه حمايت رسانه‌ها از شخص فردوسي‌پور دلخور نيستيم و بار ديگر بايد بگوييم منظور مدير عامل پرسپوليس درآمد‌هاي حاصله از پخش برنامه 90 و مسابقات فوتبال بود که اين درآمدها به طور طبيعي عايد سازمان صدا و سيما مي‌شود و نه عوامل برنامه‌هاي ورزشي اما ... يک حساب سرانگشتي کافي است تا همه ما اهالي ورزش و فوتبال کشور بار ديگر از خواب بيدار شويم.

درآمد پخش هر ثانيه آگهي بازرگاني در صدا و سيما و تلويزيون بستگي دارد به ساعت پخش و ميزان بينندگان آن برنامه. بر اين اساس درآمد پخش هر ثانيه آگهي بازرگاني بين يک تا شش ميليون تومان است و به طور متوسط درآمد پخش اين آگهي‌ها به هنگام پخش برنامه 90 و مسابقات فوتبال داخلي ثانيه‌اي چهار ميليون تومان خواهد بود. درآمد آگهي‌هاي زير نويس هم البته به مراتب کمتر و ميزان درآمدهاي حاصله از پيامک‌هاي ارسالي مردم به برنامه‌هاي ورزشي هم به راحتي قابل تخمين است.

حال محاسبه کنيد صدا و سيما از محل پخش آگهي‌ها و درآمدهاي جانبي ديگر به هنگام پخش مسابقات فوتبال و برنامه هاي ورزشي مختص فوتبال يا با محوريت فوتبال و همچنين پخش مسافقات فوتبال در شبکه‌هاي استاني چه ميزان آگهي پخش مي‌کند و درآمدهاي حاصله از طريق فوتبال چه مبلغي مي‌شود. اگر محاسبه کرديد و به اعداد و ارقام بلند و طويلي رسيديد و متعجب شديد مقصر ما نيستيم.

ايضا محاسبه فرمائيد ميزان زير نويس‌ها، پيامک‌ها و ديگر درآمدها را به طور مثال در همين برنامه 90 در هر ماه حدود بيست ميليون پيامک رد و بدل و جابجا مي‌شود که 10 ميليون آن همراه با تبليغات است. درآمد صدا و سيما از اين پيامک‌ها چه ميزان است؟! هر ماه حداقل 600 ثانيه آگهي بازرگاني با نرخ متوسط ثانيه اي چهار ميليون تومان پخش مي‌شود. قيمت پخش برنامه 90 براي هر دقيقه تقريبا يک ميليون و دويست هزار تومان است که صدا و سيما از خير آن گذشته و هر ماه 600 دقيقه برنامه پخش مي‌کند.

آيا اعلام تقريبي درآمدهاي صدا و سيما از برنامه 90 و تاکيد بر اين نکته که رسانه ملي از پخش مسابقات فوتبال باشگاهي چه درآمدهاي کلاني دارد واقعيتي محض و انکار ناپذير در فوتبال است يا ... آيا صدا و سيما مي بايست با اين ميزان درآمدها بابت حق پخش تلويزيوني هر فصل ورزشي 17 ميليارد تومان به سازمان ليگ و باشگاه‌ها پرداخت نمايد؟! آيا فاصله ميان درآمدهاي صدا و سيما از پخش مسابقات فوتبال و برنامه هاي ورزشي با ميزان پرداخت حق پخش باشگاه ها به اندازه «زمين تا آسمان» نيست؟! بايد سکوت کرد يا موشکافانه به اين واقعيت‌ها پرداخت؟! بايد از پرداختن به حقيقت به خاطر مصلحت انديشي پرهيز کرد يا اين که درد فوتبال و باشگاه ها را گفت. اگر احساس مي کنيد حق باشگاه ها و فوتبال کشور تضييع و پايمال مي شود ما را همراهي کرده و بگوئيد که حق پخش تلويزيوني کشورهاي صاحب نام فوتبال و حتي کشورهاي همطراز فوتبال ايران چند درصد از درآمدهاي يک باشگاه فوتبال را شامل مي‌شود يا چه ميزان از هزينه‌هاي تيمداري را تامين مي‌کند؟!

5- موضوع ديگري که مدير عامل باشگاه پرسپوليس مطرح کرده اين است که ميزان دريافتي باشگاه پرسپوليس به عنوان پرطرفدارترين تيم فوتبال آسيا از محل حق پخش تلويزيوني و همچنين تبليغات دور زمين در فصل گذشته يک مييليارد و يکصد ميليون تومان بوده است. وقتي دريافتي سازمان ليگ بابت حق پخش و تبليغات دور زمين 30 ميليارد تومان است منصفانه است که پرسپوليس به عنوان يکي از هجده تيم فصل گذشته يک ميليارد و يکصد ميليون تومان دريافت کند؟!

اگر پرسپوليس را همطراز با تيم هاي بدون طرفدار و کم طرفدار بدانيم که بازي‌هايشان از شبکه‌هاي سراسري پخش نمي‌شود حق‌السهم باشگاه پرسپوليس از محل 30 ميليارد تومان حق پخش و تبليغات دور زمين مي بايست يک هجدهم باشد يا يک سي‌ام؟! اساسا ضمن احترام به مسوولان محترم سازمان ليگ چرا تبليغات دور زمين و بليت فروشي بايد در انحصار سازمان ليگ باشد و به باشگاه ها واگذار نشود؟! حق پخش واقعي که داده نمي‌شود، تبليغات محيطي و بليت فروشي هم که در اختيار باشگاه‌ها نيست، پس باشگاه‌هاي فوتبال کي مي‌خواهند همدل و متحد شده و حق خود را از اين فوتبال بگيرند. آيا رسانه‌ها که هميشه يار و ياور اهالي فوتبال بوده‌اند باز هم باشگاه‌ها را براي گرفتن حق و حقوق خود و ريشه کن کردن اين موانع و مشکلات همراهي خواهند کرد؟!

شايد صدا و سيما معتقد باشد که لزومي ندارد همه درآمدهاي حق پخش مسابقات فوتبال و برنامه هاي ورزشي را به باشگاه ها بدهد شايد هم بگويند پخش برنامه ها و بازي ها هزينه هايي نيز دارد. ما نمي گوييم که صدا و سيما بودجه خودش را به باشگاه ها اختصاص بدهد بلکه مي گوييم پس از کسر هزينه ها، حق‌السهمي براي خود قائل شده و ساير درآمدهاي حاصله از انحصار پخش مسابقات فوتبال را منصفانه به سازمان ليگ و باشگاه ها پرداخت نمايد و يا اينکه دولت و مجلس محترم بودجه صدا و سيما را افزايش داده و اين سازمان را موظف نمايند که از محل بودجه در نظر گرفته شده و درصدي از درآمدهاي حاصله، حق پخش واقعي به باشگاه ها پرداخت شود نه اينکه سهم باشگاهي مثل پرسپوليس بابت حق پخش و تبليغات دور زمين يک ميليارد و يکصد ميليون تومان باشد. بي تعارف اگر حق‌السهم پرسپولبيس از حق پخش تلويزيوني و تبليغات دور زمين يک ميليارد تومان يا کمي بيشتر است، مال خودتان و درآمدهاي حاصل از پخش فوتبال هم نوش جانتان. آيا گوش شنوايي هست. آيا کسي صداي ما را مي شنود؟! آيا براي اين دردها و مشکلات باشگاه ها مرهمي پيدا مي شود؟! آيا ... آيا...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها