کد خبر: ۱۵۵۴۴۰
زمان انتشار: ۱۹:۲۰     ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه من از تمام وزرایی که پیشنهاد داده‌ام با قاطعیت دفاع می‌کنم گفت: کسانی که در انتخابات کنارم بودند برای چینش کابینه به من فشار نیاوردند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری عصر امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید «پس از معرفی کابینه انتقاداتی به حضور برخی افراد که با عوامل حوادث سال 88 موضعگیری شفاف نداشتند، چینش کابینه با فشار جریانات و رودربایستی با آنها و همچنین نادیده گرفتن سهم زنان در کابینه وارد شد لطفا درباره نحوه انتخاب همکاران خود توضیح بفرمایید»، اظهار داشت: معیار ما برای انتخاب کابینه شایستگی‌های افراد و شرایط کشور و نیاز به افراد باتجربه و باسابقه بود.

روحانی افزود: ما احساس کردیم زمان نداریم که بخواهیم بار دیگر خطا کنیم از این رو افرادی که دارای تجربه و تخصص کافی هستند و در گذشته نشان دادند که چه کار کرده‌اند را برگزیدیم؛ بنده با صراحت اعلام می کنم هیچ کس بر بنده به عنوان رئیس‌جمهور فشاری نیاورده تا من کسی را انتخاب کنم و بنده هم کسی نیستم که در شرایط فشار تصمیم‌گیری کنم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه تمام افراد انتخاب شده با تصمیم اینجانب صورت گرفته است، تصریح کرد: البته بنده از مشورت دیگران استفاده کردم اما آنچه که در بیرون شایعه شده است را به صراحت می‌گویم که واقعیت ندارد و درست نیست.

وی با بیان اینکه دولت شرکت سهامی نیست که به دنبال گروه و جناح خاصی باشد و برای آنها سهم تعیین کند، خاطرنشان کرد: مبنای ما اعتدال‌گرایی، تخصص‌گرایی، ایمان، پاکدستی، تقوا، تجربه، کاردانی، شناخت واقعیت‌های کشور و اخلاق بوده است و باور به آنچه که مردم در انتخابات بیان کردند به عنوان یک اصل مهم برای ما مطرح بوده است.

روحانی تصریح کرد: اعضای کابینه من باید انتخابات مردم را باور داشته باشند و آنها پیام انتخابات را شنیده‌ و باور کرده‌اند؛ اتهاماتی که برخی‌ها در کنار و گوشه به بعضی از افراد وارد می‌کنند درست نبوده و غیراخلاقی است البته ممکن است این مسائل در مجلس شورای اسلامی احتمالا مطرح شود که من آنجا به آنها پاسخ خواهم داد.

* از تمام وزرایی که پیشنهاد داده‌ام با قاطعیت دفاع می‌کنم

رئیس‌جمهور تاکید کرد: من از تمام وزرایی که پیشنهاد داده‌ام با قاطعیت دفاع می‌کنم و آنها را قبول دارم چرا که این وزرا را به صورت مستقیم که در مجلس، جنگ، شورای امنیت و مسائل سیاسی و اقتصادی و فعالیت‌ در نهادهای مختلف که مسئولیت داشته‌ام از جمله مرکز تحقیقات و پژوهش‌ها می‌شناسم و با آنها کار کرده‌ام.

وی در عین حال گفت: چند نفری در کابینه هستند که من آشنایی زیادی نسبت به گذشته آنها ندارم و با یکدیگر همکاری نداشته‌ایم اما افراد مطمئن، کارشناسان و کارگروه‌ها آنها را به بنده معرفی کرده‌اند و با آنها صحبت کرده‌ام و در مجموع اطمینان حاصل کردم.

*کسانی که در انتخابات کنارم بودند برای چینش کابینه به من فشار نیاوردند

روحانی در ادامه دوباره با تاکید بر اینکه هیچ کس به بنده فشار نیاورده بخصوص کسانی که در انتخابات در کنار من و همصدا با من بوده‌اند، یادآور شد: گاهی برخی که در مسیر دیگری بودند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم می خواستند فشاری را آغاز کنند اما در همان لحظات اولیه دیدند که عکس‌العمل من در برابر فشار چگونه است.

رئیس‌جمهور خطاب به ملت تصریح کرد: مبنای انتخاب من نه سهم‌خواهی گروه‌ها و جناح‌ها و نه فشار آنها بوده است بلکه کارگروه‌هایی 28 معیار تعیین کرده بودند که همه افراد را بر اساس آن نمره داده و اولویت‌بندی کردند لذا همه کسانی که معرفی کردم در لیست کارگروه‌ها وجود داشته‌اند.

وی مبنای انتخاب خود را شایسته‌سالاری، اعتدال‌گرایی عنوان کرد و گفت: بنده بر مبنای قولی که دادم عمل خواهم کرد و اگر خدای‌ ناکرده روزی بخواهم به قولی که دادم به اشتباه یا عمد عمل نکنم به مردم اعلام کرده و از آنها عذرخواهی می‌کنم؛ وظیفه خود می‌دانم همانطور که قسم خوردم امانت دار مردم باشم و از حقوق آنها دفاع کنم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها