مصطفی طاهری مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در
گفتوگو با فارس، درباره اهمیت وزارت علوم و توجه بیشتر نمایندگان به این
وزارتخانه، گفت: مهمترین نکته درباره دانشگاه، جریان ساز بودن آن است.
وی افزود: دانشگاه معمولاً به دلیل حضور قشر جوان و نخبه ظرفیت جریان سازی
در سطح کشور را دارد و در مسائل و حوزههای گوناگون نقشی تعیین کننده
دارد.
طاهری در ادامه سخنان خود تاکید کرد: موضوع دیگری که وزارت علوم را در
درجه بالای اهمیت قرار میدهد، حساسیت محیطهای دانشجویی است. قشر غالب
دانشگاهها، جوانان هستند و از این حیث ارتباط با این قشر و نحوه برخورد و
مواجه با آنان با سایر اقشار متفاوت است. نسل آینده کشور در دانشگاه تربیت
میشوند که همه این عوامل دست به دست یکدیگر میدهند تا توجه ویژه
نمایندگان را برای انتخاب وزیر علوم، جلب کند.
مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به توقعات
و انتظارات دانشگاهیان از وزیر علوم آینده، گفت: یکی از مهمترین محورهایی
که وزیر باید در این دوره دنبال کند، اسلامی کردن دانشگاههاست. کسی که
قصد اسلامی کردن دانشگاهها را داشته باشد باید خود آشنایی زیادی با اسلام و
منابع دینی داشته باشد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر یکی از اهدافی که در این دوره باید دنبال شود،
موضوع تحول در علوم انسانی است که لازمه ایجاد این تحول، درک و شناختی صحیح
نسبت به این دسته از علوم است و طبعاً فردی که در رشته فنی تحصیل کرده
است، شاید در اینباره نتواند آنطور که باید و شاید فعالیت کند.
یکی دیگر از اهدافی که طاهری بدان اشاره کرد، موضوع ارتباط دانشگاه با
صنعت بود.وی دراینباره گفت: در نیمه ابتدایی سال شاهد رقم خوردن «حماسه
سیاسی» بودیم. حال موضوعی که باید در ادامه سال بطور جدی دنبال شود تحقق
«حماسه اقتصادی» است، البته باید پایههای این حرکت، محکم و با قوت گذاشته
شود تا در طول سالهای آینده دنبال شود.
مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) تاکید کرد: در
اینباره نیز دانشگاههای ما نقشی برجسته دارند، تئوریزه کردن اقتصاد
مقاومتی، پشتیبانی و همراهی علمی در حوزههای صنعتی کشور و تزریق
دستاوردهای علمی دانشگاهها برای محقق شدن در حوزه صنعت نقشهایی است که
دانشگاهها میتوانند برای تحقق اقتصاد مقاومتی آنان را برعهده بگیرند.
وی افزود: وزیر علوم باید برای تمامی اهداف ذکر شده، برنامه داشته باشد و
نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز باید با برگزاری جلسات
مشترک با وزیر پیشنهادی علوم، برنامههای وی را در این حوزهها بررسی
کنند.
طاهری با بیان این موضوع که وزیر پیشنهادی علوم باید علاوه بر تخصص و آشنا
بودن با وزارتخانه، باید سابقه و عملکرد روشن و مطلوبی داشته باشد، اظهار
داشت: مواضع وزیر علوم پیشنهادی در رابطه با حوادث 18تیر 78 و فتنه 88،
محکها و ملاکهایی است که میتواند برای دانشگاهیان نشان دهنده عملکرد وی
در آینده باشد.
وی ادامه داد: تعدادی از وزرای پیشنهادی از جمله وزیر علوم با مواضع خود
روحانی نیز زاویه دارند و احتمالاً وی تحت فشار گروهها و برخی از احزاب
-که از ابتدای انتخاب وی شروع شده بود- این افراد را معرفی کرد ولی مجلس
در اینباره باید به وظیفه و رسالت خود عمل کند و در دادن رأی اعتماد به
وزرا معیارها و شاخصههای یک کارگزار در جامعه اسلامی را در نظر بگیرند.
مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به تفاوت
سیاسیزدگی و سیاسی شدن، گفت: یکی از اتفاقاتی که در زمان دولت خاتمی
افتاد، سیاست زده شدن فضای دانشگاهها بود. سیاست زدگی با سیاسی شدن فرق
دارد. سیاست زدگی به معنای وابستگی حزبی دانشجویان و پیاده نظام احزاب شدن
آنهاست.
وی تصریح کرد: حال وزیر علوم پیشنهادی باید توضیح بدهد چه تضمینی وجود
دارد که سیاست زدگی که در آن ایام که وی معاون وزیر علوم دولت اصلاحات بود،
بوجود آمد دوباره تکرار نخواهد شد و برنامه وی برای اینکه از دانشجویان
استفاده ابزاری نشود، چیست؟
طاهری پیرامون نحوه مدیریت دانشگاهها نیز گفت: در دولت اصلاحات برای
انتخاب مسئولین دانشگاهها، بجای اینکه معیارهای علمی و صلاحیتهای مکتبی
حاکم باشد، گرایشات سیاسی ملاک انتخاب قرار میگرفت، وزیر پیشنهادی علوم
برای اینکه این اتفاق نیفتد باید صراحتاً نظر خود را اعلام و نسبت خود را
با این دوره مشخص کند.
مصطفی طاهری در پایان سخنان خود گفت: قطعاً یکی از شاخصههای تشکلهای
دانشجویی، پایبندی آنان به قانون است. تشکلهای دانشجویی با پایبندی به
قانون، روحیه مطالبهگری خود را حفظ و به وظیفه نظارت و انتقاد از مواردی
که زاویهای با آرمانهای انقلاب اسلامی دارد، عمل خواهند کرد.