کد خبر: ۱۵۴۸۳۷
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
لذا می بایستی حضور نیچیروان بارزانی را در تهران به فال نیک گرفت بخصوص که بحرانهای منطقه هر روز دامنه بیشتری پیدا می کند و مردم منطقه دست به گریبان این بحرانها شده و قربانی می شوند. از این پتانسیل دولت دکتر حسن روحانی به خوبی می تواند بهره بگیرد و برای استقرار صلح و اشتی در منطقه بهره بگیرد.
دنبال پیشنهاد بولتن نیوز برای حضور بارزانی در مراسم سوگند ریاست جمهوری منتخب ،نیچیروان بارزانی در راس هیاتی در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد و یعنوان یکی از دولتمردان کرد با رئیس جمهور منتخب دست داد.


به گزارش بولتن نیوز، نیچیروان بارزانی را در این سفر کامران احمد وزیر عمران و سازندگی حکومت اقلیم و منتصب به اتجادیه میهنی کردستان عراق همراهی می کرد.

وی ابتدا در فرودگاه از سوی علی جنتی وزیر پیشنهادی برای وزارت ارشاد مورد استقبال قرار گرفت و بدنبال آن راهی مجلس شورای اسلامی شد تا از نزدیک در مراسم حضور پیدا بکند.

شکی نیست این حضور را باید گامی رو به جلو در روابط کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرد بخصوص که نامبرده نقش برجسته ایی درتوسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران داشته است.

نیچیروان بارزانی نخست وزیر حکومت اقلیم کردستان عراق و مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق بعنوان رهبران کردهای عراق امروزه در زمره چهره های شاخص کرد هستند که بسان علاقه شان به زبان فارسی برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران نیز می کوشند.

مسعود بارزانی در ایران بدنیا آمده و نیچیروا ن بارزانی در ایران تحصیل کرده است. این مورد بخشی از خاطرات این چهره های کرد است که امروز در کشور خود یعنی عراق توانسته اند بعنوان یک رکن اساسی و موثر برای حل مشکلات بکوشند.

همزمان با حضور نیچیروان بارزانی در تهران کردستان عراق اعلام آمادگی کرد که در زمینه حل مشکلات امنیتی به کمک بغداد برود و به این منظور مذاکرات جدی بین دو طرف آغاز گشته است .

کردهای عراق امروز نه تنها در حوزه عراق بلکه مهره موثری برای حل مشکلات منطقه بخصوص در خصوص سوریه می باشند و لذا می توان با بهره گیری از این توان نه تنها بخشی از مشکلات عراقیها را حل کرد بلکه به حل منطقی بحران سوریه نیز کمک کرد.

کشورهای غربی و عربی بخوبی به میزان تاثیر گذاری کردها در تحولات منطقه پی برده اند لذا با تمام توان می کوشند که کردها با جمهوری اسلامی ایران رابطه خوبی نداشته باشند اما همواره این تلاشها به دو دلیل با شکست روبرو شده است.

اولا همانطور که اشاره شد بخش عمده ایی از کردهای عراق بسان رهبرانشان در جمهوری اسلامی ایران بزرگ شده و خود را به نوعی متعهد به حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران می بینند.

دوما رهبران کرد عراقی در سابقه روابط خود با جمهوری اسلامی ایران تجربه ایی به درازای عمر انقلاب اسلامی دارند و در رزوهای سخت و تیره ایرانیها را در کنار خود دیده اند وخوب می دانند که قانون اساسی عراق که فدرالیسم را برای کردها به رسمیت شناخته شده است محصول توافق ائتلافهای کرد و شیعه در عراق بوده است که با کمک جمهوری اسلامی ایران میسر شده است.

همانطور که در مطلب قبلی بدان اشاره شد کردها هیچ وقت در گذر روابط خود با کشورهای منطقه روابط استراتژیک خود را با جمهوری اسلامی ایران قربانی نکرده اند.

لذا می بایستی حضور نیچیروان بارزانی را در تهران به فال نیک گرفت بخصوص که بحرانهای منطقه هر روز دامنه بیشتری پیدا می کند و مردم منطقه دست به گریبان این بحرانها شده و قربانی می شوند.

از این پتانسیل دولت دکتر حسن روحانی به خوبی می تواند بهره بگیرد و برای استقرار صلح و اشتی در منطقه بهره بگیرد.

بخصوص که رهبران کرد عراقی در گفتگو با مقامات ایرانی به گرمی از حماسه سیاسی ایرانیها استقبال کرده و این را بطور رسمی و غیر رسمی ابراز داشته اند .

دولت جدید می تواند بخوبی روی کارت کردها در معادلات منطقه حساب باز کند آنها کلیدهای مهمی هستند که چندان خوب دیده نمی شوند اما به نظر می رسد دولت جدید با دعوت از نیچیروان بارزانی به این پتانسیل موجود اعتماد دارد.

شکی نیست رهبران کردها در عراق نیز می توانند پاسخ این اعتماد را بدهند بخصوص که مردم منطقه نیازمند مردانی مسالمت جو و معتقد به مذاکره واقعی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها