کد خبر: ۱۵۴۶۳
زمان انتشار: ۱۵:۲۱     ۱۶ تير ۱۳۹۰
معاون اول قوه قضاييه از علما و مراجع و حوزه علميه قم خواست در زمينه تامين نيروي انساني مورد نياز قوه قضائيه بيش از پيش با اين دستگاه همكاري داشته باشند.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حجت الاسلام سيد‌ابراهيم رئيسي پيش از ظهر امروز در مراسم افتتاحيه پنجاه و دومين دوره كارآموزي قضايي روحانيون استان قم با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري بر تامين قضات از حوزه علميه به ويژه حوزه علميه قم ابراز داشت: حوزه‌هاي علميه داراي طلابي هستند كه در تهذيب نفس كوشا هستند.
وي از تلاش مسئولان قوه قضائيه براي حل مشكلات كارآموزان قضايي روحاني خبر داد و افزود: اين مسئله خدمت مقام معظم رهبري نيز عنوان شده است و به زودي با همت رئيس قوه قضائيه و مساعدت‌هاي رهبري اين مشكل حل خواهد شد.
رئيسي با بيان اينكه امام خميني در سخنراني‌هاي عمومي و خصوصي خود مسئله پذيرفتن امر قضاوت را مورد تاكيد قرار داده‌اند، اظهار داشت: ايشان مي‌فرمودند مبادا نپذيرفتن اين مسئوليت خلاف احتياط باشد.
معاون اول قوه قضائيه با اشاره به آرزوي علماي شيعه در طول تاريخ براي اجراي احكام الهي گفت: اكنون به بركت خون شهدا و زحمات امام خميني(ره) اين امكان براي ما فراهم شده و آرزوي اجراي احكام قضايي اسلام تحقق يافته است.
وي افزود: امام علي (ع) در روايتي مي‌فرمايند كه هر شخصي براي تصدي مسئوليت به ظرفيت آن كار نياز دارد و در واقع هر امري مانند شكست يا پيروزي و ساير ابتلائات دنيوي ظرفيت مخصوص به خود را لازم دارد.
رئيسي با يادآوري اين مسئله كه داشتن سعه صدر و ظرفيت هر امري از طريق بندگي خدا حاصل مي‌شود، ابراز داشت: آنچه مهم است رسيدن به اوج عبوديت و بندگي است و گاهي اوقات ترك مسئوليت خلاف امر بندگي است.
معاون اول قوه قضائيه خاطرنشان كرد: آنچه جايگاه قضاوت را از برخي تهديدها و اعمال نفوذها حفظ مي‌كند مسئله ظرفيت اشخاص است كه آن‌ها را از لغزش باز مي‌دارد.
وي گفت: افرادي كه ظرفيت داشتن شغل قضاوت را دارند در شناخت موضوعات و حكم و تناسب ميان اين دو عملكرد بهتري داشته و عزم و استحكام بيشتري در تصميم گيري خواهند داشت.
رئيسي حقيقت جايگاه قضاوت را حكم‌الله و حاكميت خداوند دانست و خاطرنشان كرد: همان طور كه هيچ كس در مسئله امر به معروف و نهي از منكر نه از جانب خود بلكه از جانب خداوند ديگران را امر و نهي مي‌كند شخص قاضي نيز تنها ملزم به بيان حكم خداوند در مسائل است.
معاون اول قوه قضائيه تاكيد كرد: اشخاصي كه به دادگاه‌ها مراجعه مي‌كنند انتظار اجراي عدالت علي (ع) را از قضات دارند و جز اين نيز نبايد متصور بود.
وي خواستار شناخت صحيح حق از باطل شد و اظهار داشت: اين امر تنها با علم الدراسه امكان‌پذير نبوده و قاضي بايد واجد علم‌ الوراثة نيز باشد.
رئيسي خاطرنشان كرد: در پرونده‌هاي پيچيده شناخت حقيقي موضوعات بسيار دشوار است و هر كس بايد در فرآيند قضاوت مسئوليت خود را به طور كامل انجام دهد.
معاون اول قوه قضائيه از ارجاع برخي پرونده‌ها به دادگاه تجديد نظر انتقاد كرد و افزود: تجديد نظر تنها براي تضمين حقوق مردم است نه اينكه از ابتدا پرونده را مورد بررسي قرار دهد.
وي مسئله مهم در اين زمينه را شناخت حق عنوان كرد و گفت: علم شناخت صحيح مسائل از طريق نزديكي و ارتباط با خداوند حاصل مي‌شود.
رئيسي ابراز داشت: قضات بايد با استفاده از نورانيت ماه شعبان و رمضان به خصوص شب‌هاي قدر بر قدرت تشخيص خود بيافزايند تا عنايت حضرت حق در بررسي ادله و قرائن شامل حال آنها شود.
معاون اول قوه قضائيه با اشاره به نظر شهيد بهشتي در مورد اينكه علم قضاوت بايد جنبه متعارف داشته باشد، گفت: رهبري نيز در بيانات خود علم قاضي را مورد تاكيد قرار داده‌اند.
وي خواستار رعايت اعتدال در امر قضاوت شد و اظهار داشت: معناي عدل نيز قرار گرفتن هر چيز در جايگاه خودش است.
رئيسي تصريح كرد: رسيدن به دارالسلام كه علما و بزرگان آن را در بهشت مي‌دانند جز از راه داشتن شهر و جامعه سالم امكان‌پذير نيست و اين جامعه سالم نيز تنها از طريق عدالت ساخته خواهد شد.
معاون اول قوه قضائيه گفت: مهم‌ترين ركن جامعه سالم دارا بودن قضاتي است كه بتوانند با رعايت عدالت عدل را در جامعه فراگير كنند.
رئيسي در مورد برخي مشكلات موجود در مراكز آموزشي قضا اظهار داشت: در برخي استان‌ها به دليل كمبود نيروي بومي مجبور به استفاده از قضات ساير استان‌ها هستيم و بايد در اين زمينه نيازمندي‌هاي دستگاه قضا را در اولويت قرار دهيم.
وي همچنين از علما و مراجع و حوزه علميه قم خواست در زمينه تامين نيروي انساني مورد نياز قوه قضائيه بيش از پيش با اين دستگاه همكاري داشته باشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها