کد خبر: ۱۵۴۳۷۶
زمان انتشار: ۲۲:۳۱     ۱۲ مرداد ۱۳۹۲
علي دايي به خاطر اشتباه خود در مورد انصاري‌فرد سكوت كرده و حرفي نمي‌زند اما دايي از آموزه‌هاي اروپايي خود نتوانست به رويانيان اين را يادآور شود كه حق رشد چه زماني مي‌تواند مورد مطالبه باشد!

جام ورزشی؛ هديه غيرقانوني محمد رويانيان به تراكتورسازي هنوز هم با ابهام و البته نشانه‌هاي جديد روبرو است و هر مصاحبه از سوي مديران يا اطرافيان در مورد انتقال انصاري فرد نشان مي‌دهد كه مدير به اصطلاح قانونمدار پرسپوليس همچنان در مسير تخلف قراردادي حركت مي‌كند و حاضر نيست يك بار شفاف و مشخص از اشتباهات خود صحبت كند. انصاري‌فرد، حقيقي، يعقوب كريمي و حتي خلعتبري موضوعات روزانه و هميشگي است.

 

* انصاري‌فرد - حق رشد:

مصاحبه چهارشنبه زيني‌زاده باز هم مشخص كرد كه قرارداد امضا شده با انصاري‌فرد غيرقانوني است و نمي‌تواند با توجيحات و فرافكني از سوي دو باشگاه مورد تاييد باشد. زيني‌زاده گفته است مشكل بر سر حق رشد بود كه با پرداخت مبلغي به پرسپوليس رفع شده است.

 

رويانيان مي‌گويد كه انصاري فرد را براي يك سال به تراكتورسازي هديه داده است اما انگار اين دو مدير يادشان رفته كه حق رشد فقط در صورتي مي‌تواند مورد ادعا باشد كه يك بازيكن جوان قراردادش با تيم اول (پرسپوليس) تمام شده باشد و به صورت بازيكن آزاد به تيم دوم (تراكتورسازي) رفته باشد. در آن صورت پرسپوليس مي‌توانست درخواست حق رشد كند اما در مورد هديه‌اي غيرقانوني كه مي‌بايست فصل آينده به تهران برگردد چطور مي‌توان از حق رشد صحبت كرد؟ علي دايي به خاطر اشتباه خود در مورد انصاري‌فرد سكوت كرده و حرفي نمي‌زند و تمام مديريت اين ماجرا را به رويانيان سپرده است اما دايي از آموزه‌هاي اروپايي خود نتوانست به رويانيان اين را يادآور شود كه حق رشد چه زماني مي‌تواند مورد مطالبه باشد!

 

البته عجيب است كه باشگاه تراكتورسازي براساس چه قانوني مجبور شده است براي يك فصل بازي قرضي انصاري‌فرد حق رشد بپردازد؟ آنچه كه واضح و قطعي است، تخلف در موقع بستن قرارداد بين انصاري‌فرد و تراكتورسازي است كه هماهنگي‌هاي صورت گرفته خيلي دير انجام شد و با سكوت كامل سازمان ليگ در نهايت كارت بازي فوروارد جديد صادر شد. ولي هنوز هم اين سوال باقي مانده است كه چرا براي يك بازيكن قرضي، تراكتور سازي بايد حق رشد بدهد و چطور پرسپوليس مي‌تواند چنين درخواستي داشته باشد؟ مگر اينكه تخلف در يك قرارداد صورت گرفته و هر دو باشگاه دنبال بهانه‌اي براي قانوني نشان دادن اين انتقال باشند.

 

* عليرضا حقيقي- روبين كازان:

زماني كه رويانيان و دايي به روسيه رفتند و با مديران روبين كازان ملاقات داشتند، صحبتي از انتقال حقيقي به ايران نبود، بعد از آن حقيقي به تهران آمد، مدتي در تمرين‌هاي پرسپوليس حاضر شد و 12 روز بعد از پايان نقل و انتقالات با تاييد دايي قرارشد نيم فصل براي پرسپوليس بازي كند. آن موقع تمام مصاحبه‌ها و اعلام رسمي باشگاه مبني بر قرارداد قرضي 6 ماهه بود. براساس همان گفته‌ها و تاييدات، قرارداد عليرضا حقيقي با پرسپوليس غيرقانوني بود و نمي‌توانست شكل رسمي بگيرد اما عجيب‌تر اينكه چند روز قبل باشگاه پرسپوليس به فكر افتاد تا بتواند آي.تي.سي دروازه‌بانش را بگيرد و درخواست آنها از طريق روابط بين‌الملل به روسيه فرستاده شد. اين همه تخلف پشت سر هم از رويانيان براي خريد يك بازيكن عجيب نيست؟ ولي سوال اينجاست كه چرا فدراسيون فوتبال و روابط بين‌الملل كه مجري كنترل تمام درخواست‌ها و دريافت رضايتنامه‌هاي بين‌المللي است هيچ تذكري نمي‌دهد و حتي يادآوري نمي‌كند كه پنجره تابستاني نقل و انتقالات بسته شده است و فقط بازيكنان آزاد بدون قرارداد مي‌توانند قرارداد خود را ثبت كنند. حقيقي تا پايان نقل و انتقالات مدعي بود براي رسيدن ويزاي اتريش در تهران مانده است و بعد از آن بارها گفت كه براي 6 ماه قرضي آمده است. حتي اگر هم فرض بر فسخ قرارداد با روبين كازان باشد، اين فسخ مي‌بايست قبل از زمان نقل و انتقالات بازيكنان خارجي انجام مي‌شد و بعيد است روبين كازان كه براي خريد همين بازيكن به پرسپوليس نزديك به يك ميليون دلار پول داده است، حالا به آساني و مجاني بازيكن خود را آزاد كند و در اختيار پرسپوليس بگذارد. اين اتفاق غيرممكن است مگر اينكه فدراسيون فوتبال به طور انحصاري پنجره‌اي جداگانه براي رويانيان باز كرده باشد تا آنها بتوانند حقيقي را به ليست بازيكنان خود اضافه كنند.

 

* يعقوب كريمي- تكذيب قرارداد:

وقتي دعواهاي سپاهان و پرسپوليس اوج گرفت و دهنوي آتش آن را تند‌تر مي‌كرد، مشخص شد كه يعقوب كريمي هم قبلا با پرسپوليس قرارداد بسته و حتي مبلغي هم به‌عنوان پيش پرداخت گرفته بود. در اواخر ارديبهشت ماه وقتي باشگاه نفت تهران مدعي شد كريمي با آنها قرارداد دارد و نمي‌تواند با هيچ باشگاهي قرارداد امضا كند، پرسپوليسي‌ها در جلسه‌اي فوري با نفتي‌ها دنبال رفع و رجوع اين اشتباه خود بودند و كريمي همان موقع در پانوشت قرارداد خود با نفت دوباره تاكيد و امضا كرد كه با هيچ تيمي مذاكره نكرده و به قرارداد خود با نفت پايبند است. تصوير آن قرارداد و امضا به خبرگزاري فارس داده شد تا حقانيت نفت براي مالكيت بازيكن ثابت شود و رويانيان هم حرفي از قرارداد با كريمي نزد اما در چند روز اخير دوباره اين موضوع مطرح شده كه يعقوب كريمي بايد پولي را كه از پرسوليس گرفته، برگرداند. شايد حالا نوبت نقتي‌هاست كه از قرارداد غيرقانوني رويانيان با كريمي شكايت كنند و از فدراسيون بخواهند كه براي اين همه تخلف در قراردادهاي غيرقانوني راه‌حلي مناسب و جدي در پيش بگيرند.

 

* خلعتبري- عجمان:

بعد از آن «اشتباه تاريخي» كه رييس هيات مديره باشگاه عجمان انجام داد و متذكر شد قرارداد خلعتبري در تاريخ 9 جون (20 روز بعد از اعلام رسمي تغيير نام ليگ امارات) توسط مدير برنامه‌هاي او امضا و ثبت شده، نرمش آنها براي فسخ قرارداد طبيعي بود. طبق قوانين بين‌المللي فيفا وقتي مهلت نقل و انتقالات در ايران تمام مي‌شود فقط بازيكنان آزاد مي‌توانند قرارداد جديد امضا كنند اما خلعتبري بازيكن تيم عجمان است. حتي اگر خلعتبري قرارداد خود را امروز فسخ كند او بازيكن آزاد نيست اما رويانيان كه هميشه دنبال سر و صدا و تبليغات است هنوز هم پيگير انتقال خلعتبري به ايران است. عجماني‌ها پيغام مي‌فرستند كه در قبال دريافت مبلغ درخواستي‌شان حاضر هستند خلعتبري را آزاد كنند. اين موضوع كمي عجيب است يا اينكه خلعتبري قرارداد ندارد و همه اين سر و صداها فقط يك شوي تبليغاتي است. چرا كه اگر او قرارداد داشته باشد و رويانيان يك ميليون دلار براي فسخ قرارداد بپردازد، چطور مي‌تواند قرارداد خلعتبري با عجمان ناگهان ناپديد شود تا او به‌عنوان بازيكن آزاد سر از پرسپوليس درآورد؟ موضوع دوم اينكه اگر او قرارداد دارد و رويانيان بتواند او را با يك قرارداد رسمي و قانوني به پرسپوليس بياورد كدام پنجره فرعي و خصوصي براي او باز مي‌شود تا بتواند يك بازيكن تحت قرارداد را به ليست پرسپوليس اضافه كند؟ باشگاه پرسپوليس پر از ماجراست و تا وقتي اين تيم نباخته، رويانيان اعتراض چنداني به فدراسيون ندارد اما وقتي كه او اعتراض‌هايش را شروع كند، مسلما صداي معترضان هم براي پيگيري اين انتقالات و قرارداد‌ها هم به گوش مي‌رسد.

 

باشگاه تراكتورسازي براساس چه قانوني مجبور شده است براي يك فصل بازي قرضي انصاري‌فرد حق رشد بپردازد؟ آنچه كه واضح و قطعي است، تخلف در موقع بستن قرارداد بين انصاري‌فرد و تراكتورسازي است كه هماهنگي‌هاي صورت گرفته خيلي دير انجام شد و با سكوت كامل سازمان ليگ در نهايت كارت بازي فوروارد جديد صادر شد. ولي هنوز هم اين سوال باقي مانده است كه چرا براي يك بازيكن قرضي، تراكتور سازي بايد حق رشد بدهد و چطور پرسپوليس مي‌تواند چنين درخواستي داشته باشد؟ مگر اينكه تخلف در يك قرارداد صورت گرفته و هر دو باشگاه دنبال بهانه‌اي براي قانوني نشان دادن اين انتقال باشند.

روزنامه ایران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها