کد خبر: ۱۵۳۴۸۵
زمان انتشار: ۱۵:۱۴     ۰۹ مرداد ۱۳۹۲
کارشناس لبنانی مسائل راهبردی با بیان اینکه روز جهانی قدس به میعادگاهی برای همبستگی جهانی با آرمان فلسطین تبدیل شده، تصریح کرد: نامگذاری روز جهانی قدس از سوی حضرت امام خمینی (ره) از دیدگاه استراتژیک، تاریخی و بلند مدت ایشان حکایت دارد.
"حکم امهز" کارشناس لبنانی مسائل راهبردی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل تسنیم قضیه فلسطین را یک قضیه جهانی خواند و تصریح کرد: قضیه فلسطین اینک با آزادسازی، مظلومیت، اشغال‌گری و مقاومت یک ملت ارتباط مستقیم دارد؛ از این روست که در راستای تحقق آرمان فلسطین همه کشورهای جهان اعم از مسلمان و غیر مسلمان در روز جهانی قدس دست در دست یکدیگر قرار داده و یکپارچه فریاد آزادسازی این سرزمین را سر می‌دهند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) با نامگذاری روز جهانی قدس مساله قدس و فلسطین را از دست چند سیاستمدار خارج ساخته و به یک مساله جهانی تبدیل کرد اظهار داشت: مساله فلسطین که تا پیش از نامگذاری روز جهانی قدس در دست عده معدودی سیاستمدار مدیریت می‌شد پس از این نامگذاری به مساله‌ای تبدیل شد که اینک همه آزادگان جهان قضیه فلسطین را قضیه خود می‌دانند و هر ساله با گرامیداشت روز جهانی قدس در جهت آزادسازی سرزمین فلسطین گام برمی‌دارند.

کارشناس لبنانی مسائل راهبردی با بیان اینکه در روز جهانی قدس شاهد آزادی بیان و قداست آزادی بیان هستیم تاکید کرد: در چنین روزی همه ملت‌ها بر اساس اعتقادات خود گام بر می‌دارند؛ زیرا همه ملت‌ها خود را مسئول تحقق آرمان فلسطین می‌دانند.

امهز با تاکید بر اینکه آرمان فلسطین دیگر مانند گذشته تنها در انحصار یک عده اندک نیست خاطر نشان کرد: این مساله به یک مساله سراسری تبدیل شده است؛ ازاین رو مشاهده می‌کنیم که هر گاه مساله قدس مطرح می‌شود از این مساله به عنوان یک مساله بزرگ و فرامنطقه‌ای یاد می‌شود.

وی در ادامه به اهمیت روز جهانی قدس از نقطه نظر نظامی پرداخت و گفت: روز جهانی قدس از نظر نظامی نیز توانسته است به دستاوردهایی دست پیدا کند که طی دهه‌های گذشته چنین دستاوردهایی را هرگز شاهد نبوده است.

کارشناس لبنانی مسائل راهبردی به شکست رژیم صهیونیستی در مقابل مقاومت اسلامی لبنان در سال 2006 اشاره کرد و افزود: مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین طی سال‌های اخیر هر دو توانستند در زمینه نظامی دستاوردهای خوبی از خود نشان داده و رژیم صهیونیستی را از دستیابی به هرگونه پیروزی علیه مقاومت اسلامی در منطقه عاجز سازند.

امهز، پیروزی‌های مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین را مرهون دلاوری‌ها و مساعدت‌های جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق آرمان فلسطین تاکنون از هیچ حمایتی دریغ نکرده است و مواضع حمایتی و مساعدتی این کشور اسلامی جای تشکر و قدردانی دارد.

وی با تاکید بر اینکه مسلمانان جهان برای مقابله با دشمن صهیونیستی به جسمی با سه پایه نظامی، سیاسی و عقیدتی نیاز دارند اظهار داشت: تنها با دستیابی به چنین ارکانی است که می‌توانیم در برابر دشمن صهیونیستی به پا خاسته و با تمام قوا ایستادگی کنیم.

کارشناس لبنانی مسائل راهبردی در ادامه به سفر جان کری، وزیر خارجه آمریکا به منطقه برای فعال‌سازی روند سازش بین فتح و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: آمریکا متاسفانه همواره در راستای منافع و مصالح رژیم صهیونیستی گام برداشته است و رژیم صهیونیستی نیز همواره در این راستا در کنار آمریکا قرار گرفته و هر دو راه سواستفاده از فرصت‌های پیش آمده را اتخاذ کرده‌اند.

امهز با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی در تلاش است تا از فرصت پیش آمده در سایه تحولات سوریه، مصر و سایر کشورهای اسلامی برای فعالسازی مجدد روند سازش بهره ببرد تصریح کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی امیدوارند که با احیای مجدد روند سازش بتوانند دستاوردی پیدا کرده و از این راه به نتیجه مناسبی دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه سایر کشورهای عربی نیر دست کمی از آمریکا و رژیم صهیونیستی ندارند خاطر نشان کرد: صهیونیست‌ها تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا طرف مقابل خود یعنی جنبش فتح را در این مذاکرات وارد سازند؛ این در حالی است که ملت فلسطین همواره مخالفت خود را با روند سازش ابراز داشته و آن را یک خیانت بزرگ در قبال آرمان فلسطین و آزادسازی بیت‌المقدس می‌دانند.

کارشناس لبنانی مسائل راهبردی، عواملی همچون ضعیف شدن حماس به علت سرنگونی کابینه اخوان المسلمین در مصر، کنار گذاشتن قطر از مدیریت سیاسی منطقه از سوی آمریکا و باز یافتن قدرت سیاسی عربستان سعودی جهت ایفای نقش در تحولات منطقه را از دیگر عوامل موثر بر تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی در فعالسازی روند سازش برشمرد و توضیح داد: در این میان عربستان سعودی که در سال 2004 ابتکاری را برای حل مشکل فلسطین و رژیم صهیونیستی ارائه داده بود اینک با یاری آمریکا به عرصه تحولات منطقه‌ای بازگشته است تا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را به سمت جلو براند بلکه به این طریق بتواند در زمینه روند سازش پیشرفتی ایجاد کند.

امهز با بیان اینکه عربستان سعودی مشکل بین فلسطین و رژیم صهیونیستی را یک دردسر و سردرد می‌داند تصریح کرد: عربستان سعودی قصد دارد تا از طریق محمود عباس وارد عمل شده و به این مشکل پایان دهد؛ به ویژه آنکه هم اکنون شرایطی بر کشورهای عربی حاکم است که اگر در روند سازش پیشرفتی حاصل شود هیچ کشور عربی نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان نمی‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه محمود عباس اگر وارد مذاکرات سازش شود از جانب فلسطینی‌ها رانده خواهد شد خاطر نشان کرد: تشکیلات خودگردان فلسطین همواره رویکردهای سیاسی خود را داشته و محمود عباس نیز به خوبی به این موضوع واقف است؛ از این رو باید منتظر بمانیم و نتایج این مذاکرات که قرار است در واشنگتن برگزار شود به نظاره بنشینیم.

کارشناس لبنانی مسائل راهبردی، اعلام زمان‌های متفاوت برای زمان از سرگیری مذاکرات روند سازش از سوی طرف آمریکایی را حاکی از وجود مشکلاتی بر سر راه برگزاری این مذاکرات خواند و تاکید کرد: این زمانبندی‌های متفاوت حاکی از آن است که مذاکرات روند سازش از ابتدا تا کنون همواره با مشکلاتی همراه بوده و از شفافیت لازم برخوردار نبوده است؛ زیرا همیشه شاهد آن بوده‌ایم که هیچ گونه دیدگاهی در قبال شهرک‌سازی‌ها و به رسمیت شناختن دولت فلسطین بر سر مرزهای 1967 وجود ندارد.

امهز با همچنین با تاکید بر اینکه مرحله جدید مذاکرات سازش پیش از اینکه متولد شود مرده است اظهار داشت: بر اساس تجارب گذشته باید بگوییم که مرحله جدید مذاکرات سازش دیگر جانی ندارد تا به پیشرفتی دست پیدا کند؛ زیرا صهیونیست‌ها همه امتیازات فلسطینی‌ها را از آنان گرفته و ملت فلسطین دیگر چیزی برای عقب‌نشینی، کناره‌گیری و ارائه به طرف مقابل ندارند تا نسبت به حل مشکل اقدام کنند.

وی با طرح این پرسش که فلسطینی‌های در مذاکرات سازش چه چیزی را باید به صهیونیست‌ها بدهند تا مشکل حل شود؟ توضیح داد: اکنون این پرونده در دست تشکیلات خودگران فلسطینی است و حتی در صورتی که این تشکیلات به توافقی با صهیونیست‌ها در زمینه سازش دست پیدا کند توافق به دست آمده غیرشرعی و غیرقانونی است.

کارشناس لبنانی مسائل راهبردی با تاکید بر اینکه ملت فلسطین مذاکرات روند سازش را غیرقانونی و غیرشرعی می‌داند تصریح کرد: ملت فلسطین طی روزهای گذشته مخالفت خود با از سرگیری مذاکرات سازش را ابراز کرده است؛ زیرا این ملت مرزهای سرزمین خود را از نهر تا بحر می‌داند و هیچ گاه به کمتر از این محدوده بسنده نمی‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها