کد خبر: ۱۵۳۲۰
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۱۴ تير ۱۳۹۰
به گزارش فارس، رامين مهما‌ن‌پرست در ادامه نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالي درباره ابراز تمايل شيخ الازهر براي سفر به ايران، گفت: همكاران ما در دفتر حفاظت منافع در مصر موضوعات مربوط به سفر نخبگان مصري و منتخبين طبقات، اقشار مختلف، جوانان و افراد مؤثر در جامعه مصر را پيگيري مي‌كند.

وي افزود: ما از هر گونه سفري كه باعث نزديكي و آشنايي ديدگاه‌هاي دو ملت و همفكري و رايزني مقامات مختلف شود، استقبال مي‌كنيم.

مهمان‌پرست سفر اخير هيئت مصري به ايران را بسيار خوب و موفق برشمرد و خاطرنشان كرد: ادامه اينگونه رفت و آمدها مي‌تواند خيلي مؤثر باشد. ما از سفر شيخ‌ الازهر استقبال مي‌كنيم و اگر اين آمادگي در ايشان براي سفر به ايران وجود داشته باشد مسائل مربوط به سفر ايشان را از طريق دفتر حفاظت منافع در قاهره دنبال مي‌كنيم.

اظهارات سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان درباره آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي همكاري صلح‌آميز هسته‌اي با مصر سؤال ديگري بود كه در اين نشست مطرح شد و سخنگوي وزارت خارجه در اين باره اظهار داشت: همكاري‌ هسته‌اي صلح‌آميز با مصر و ساير كشورهاي منطقه موضوعي است كه بارها مسئولان ما اعلام كردند. ما آمادگي داريم دانشي كه در كشور ما به صورت بومي توسط جوانان ما به دست آمده براي پيشرفت و توسعه كشورهاي دوست و منطقه در اختيار آنها بگذاريم.

مهمان‌پرست ادامه داد: يكي از دانش‌هاي پيچيده كه مي‌تواند براي توسعه و پيشرفت كشورهاي مختلف مورد استفاده قرار گيرد، دانش هسته‌اي براي اهداف صلح‌آميز است كه مي‌تواند بسيار مؤثر باشد. ما آمادگي داريم اين دانش پيشرفته را در اختيار دوستان، برادران و خواهران از جمله كشور مصر قرار دهيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار فارس در پيش‌بيني از نشست كميته چهارجانبه صلح خاورميانه كه قرار است 20 تير ماه در واشنگتن برگزار شود، اظهار داشت: سال‌هاي زيادي است كه آمريكايي‌ها و برخي كشورهاي ديگر در غرب تلاش مي‌كنند تا صداي اعتراض ملت مظلوم فلسطين را خاموش و آنها را به سازش هدايت كنند كه به حقوق مشروعشان دسترسي نيابند.

وي افزود: پيش‌بيني ما اين است تا موقعي كه حقوق ملت فلسطين به آنها داده نشود و سرزمين اصلي به آنها برگردانده نشود و آوارگان فلسطيني نتوانند به سرزمين خودشان برگردند، اين گونه نشست‌ها به نتيجه نخواهد رسيد.

مهمان‌پرست گفت: اميدواريم با فراهم كردن زمينه‌هاي بازگرداندن حقوق و سرزمين ملت فلسطين به آنها، شاهد ثبات و آرامش در منطقه باشيم.

خبرنگاري به اظهارات يكي از مقامات ارمنستان كه علت تعويق سفر احمدي‌نژاد به ايروان را به خاطر عدم موضع‌گيري شفاف ايران در مورد مناقشه قره‌باغ عنوان كرده، اشاره كرد و نظر مهمان‌پرست را جويا شد كه وي در اين باره اظهار داشت: ما همان موقع موضع كشور را اعلام كرديم. سفر برنامه ريزي شده بود و قرار بود در تاريخ مقرر انجام شود، شب قبل از سفر، مقامات ارمنستان اطلاع دادند كه مراحل كاري مربوط به امضاي اسناد به خاطر اينكه بايد بخش‌هاي مختلف آن را ببينند و تأييد كنند، طي نشده و سفر مي‌تواند انجام شود و امضاي اسناد يك مقدار با تأخير صورت گيرد و يا اينكه سفر با مقداري تأخير انجام و در زمان سفر اسناد امضا شود كه اين را به مقامات ايران واگذار كردند كه به هر شكلي مناسب‌تر است، اين كار را انجام دهيم.

وي افزود: ما اين طور مناسب‌تر ديديم كه با كمي تأخير ولي با آماده شدن اسناد و امضاي آنها در طول سفر، اين مسئله را دنبال كنيم و هيچ موضوع ديگري در اين كار دخيل نبوده است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره اظهارات "ديويد كامرون " نخست‌وزير انگليس كه عنوان كرده روند خروج نيروهاي اين كشور از افغانستان با كندي صورت خواهد گرفت، با بيان اينكه اين كشورها وضعيت بغرنجي پيدا كرده‌اند،‌ گفت: از يك طرف با فشار افكار عمومي در داخل كشورهايشان روبرو هستند، تلفات زياد انساني، هزينه‌هاي بسيار سنگين مالي با توجه به بحران‌هاي اقتصادي شديدي كه در داخل كشورهاي غربي به وجود آمده اجازه ادامه حضور نيروهاي نظامي آنها را بيش از اين در افغانستان نمي‌دهد.

مهمان‌پرست يادآور شد: هر چند كه برخي مقامات براي دسترسي به اهداف خاصي تلاش مي‌كنند كه اين حضور را به اشكال مختلف ادامه دهند، ولي اختلاف نظري در بين آنها وجود دارد و مردم به هيچ وجه حاضر به پرداخت هزينه‌هاي سنگين براي اهداف خاصي كه برخي از سياستمداران در آمريكا و ساير كشورهاي غربي دنبال مي‌كنند، نيستند.

سخنگوي وزارت خارجه با تأكيد بر اينكه بايد شاهد خروج اين نيروهاي اشغالگر و نظامي از كشورهاي منطقه باشيم،‌ عنوان كرد: به نظر مي‌آيد با خروج آنها وضعيت امنيت منطقه بهتر خواهد شد و ثبات بيشتري را شاهد خواهيم بود.

وي با بيان اينكه چيزي كه در طول سال‌هاي گذشته در نتيجه حضور نظامي نيروهاي آمريكايي، انگليسي و برخي ديگر كشورهاي غربي در منطقه ما در افغانستان و عراق شاهد بوديم، بي‌ثباتي و ناامني بيشتر، افزايش فعاليت‌هاي گروهاي تروريستي و افزايش توليد مواد مخدر بود، گفت: فكر نمي‌كنم دستاورد قابل ارائه‌اي براي مردم در كشورهاي غربي باشد.

اقدام يكجانبه آمريكا در تحريم برخي از شركت‌هاي كشتيراني ايران سؤال يكي ديگر از خبرنگاران از مهمان‌پرست بود كه وي در رابطه با اقداماتي كه آمريكايي‌ها سعي مي‌كنند به صورت يكجانبه دنبال كنند و تحريم‌هايي را در دستور كار بگذارند از جمله شركت‌هاي كشتيراني ايران، اعلام كرد: اين برخلاف ادعاهاي آنهاست كه تبليغ مي‌كنند ما قصد تحت فشار قرار دادن ملت ايران را نداريم و مي‌خواهيم با دولت ايران مقابله كنيم.

به گفته مهمان‌پرست اين يك نقض كاملاً آشكار ادعاي دروغين آنهاست و آنها مي‌خواهند ملت‌ ايران را تحت فشار قرار دهند و از مردم ما انتقام بگيرند.

وي افزود: آنها هنوز ناراحتند كه در 33 سال پيش با وقوع انقلاب اسلامي دستشان از منافع كشور ما بريده شد و تحولات منطقه و بيداري اسلامي در كشورهاي منطقه را نتيجه انقلاب اسلامي مي‌دانند. آنها فكر مي‌كنند حركتي كه در كشور ما ايجاد شده و استقامت ملت ما براي دفاع از استقلالش، به الگويي براي ساير كشورهاي منطقه مبدل شده و آنها خودشان را تحت فشار مي‌بينند.

مهمان‌پرست با بيان اينكه آنها دست به اقداماتي مي‌زنند كه به هيچ وجه قابل توجيه نيست و افكار عمومي نمي‌پذيرد، خاطرنشان كرد: خيلي از اين اقدامات خلاف اصول بين‌المللي است و ما از همه وسايل ممكن براي پيگيري شكايات شركت‌هايمان حمايت مي‌كنيم و دنبال بحث‌هاي حقوقي آن و گرفتن خسارت در مقابل اين اقدامات غيرقانوني هستيم.

همان خبرنگار به مهمان‌پرست گفت به نظر مي‌رسد ايران در قبال تحولات منطقه نتوانسته ديپلماسي فعالي از خود نشان دهد كه وي در پاسخ با بيان اينكه اين برداشت شخصي شماست، عنوان كرد: بايد جدا از تفكرات سياسي داخلي و گرايش‌هاي داخلي سياسي به مسائل منافع ملي توجه داشته باشيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي اضافه كرد: ديپلماسي كشور ما هوشيارانه مبتني بر تحليل‌هاي دقيق و اطلاعات درست و با توجه به حركت‌ مردم به صورت كاملاً مناسب از ابتداي اين تحولات، خودش را همراه كرده است.

وي با ذكر اين نكته كه موضع‌گيري و تبيين مواضع كشورمان كاملاً مشخص بوده است، اظهار داشت: رايزني‌هايي كه در دستور كار مقامات ديپلماسي كشور ما با كشورهاي منطقه و ساير كشورها بوده همه به اطلاع مردم رسيده است. از طريق سازمان‌هاي بين‌المللي و نهادهاي مختلف نقض حقوق مردم منطقه و برخورد خشونت‌آميز با تظاهرات مسالمت‌آميز مردم نيز دنبال شده است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: فكر مي‌كنيم بيشترين روشنگري را در تبيين واقعيات منطقه ديپلماسي ما داشته و هيچ كدام از اقداماتي كه تا الان دنبال كرديم، نتوانسته موضوعي را نشان دهد كه برخلاف واقعيت باشد يا تحليل نادرستي از اقدامات ما باشد.

مهمان‌پرست ادامه داد: آن چيزي كه تاكنون توسط دستگاه ديپلماسي كشور دنبال شده، تبيين حركت مردم منطقه، همراه بودن با آنها، حمايت از مطالبات مشروع مردم و توصيه جدي به دولت‌هاي منطقه براي انتخاب راه صحيح در برخورد با اين تظاهرات مردمي بوده است.

وي تصريح كرد: سياست همگرايي و همكاري منطقه‌اي بايد دنبال شود و كشورهاي منطقه با برخورداري از حمايت مردم به اقتدار واقعي برسند تا بتوانيم در مقابل تجاوزات رژيم صهيونيستي و فتنه‌هايي كه آنها دنبال مي‌كنند و كشورهاي حامي آنها توفيق داشته باشيم.

سخنگوي وزارت خارجه گفت: بحث‌هايي كه در دستور كار ما براي ادامه فعاليت دستگاه ديپلماسي وجود دارد، مؤيد يك برنامه كاملا طراحي شده براي تحولات منطقه است.

خبرنگاري با بيان اينكه اردوغان نخست‌وزير تركيه در مواضع خود در قبال تحولات خاورميانه تغييراتي داده است از مهمان‌پرست پرسيد آيا ايران نمي‌خواهد با اردوغان در اين باره گفت‌وگويي داشته باشد؟ كه وي در پاسخ اظهار داشت: كشورهاي منطقه تلاش زيادي را انجام مي‌دهند تا با رايزني و تحرك ديپلماتيك بتوانند ثبات و آرامش را برقرار كنند.

وي با بيان اينكه ممكن است در برخي موضوعات اختلاف نظر و سليقه وجود داشته باشد،‌ گفت: زماني روابط بين كشورها خوب و سازنده باشد، با رايزني‌هاي مستمر مي‌توان‌ به راه‌حل‌هاي مناسب‌تري رسيد و اين رايزني‌‌ها در دستور كار ماست. اين تماس‌ها با مقامات تركيه به طور منظم برقرار است و حاصل اين مذاكرات و مشورت‌ها، مي‌تواند كمك كند و نتيجه مطلوبي را براي وضعيت منطقه داشته باشد.

يكي از خبرنگاران با بيان اينكه بدهي هند به ايران براي پرداخت بهاي نفت خام به 8 ميليارد دلار رسيده و با گذشت بيش از 3 ماه به نظر مي‌رسد مذاكرات با هندي‌ها كماكان در بن بست است، از سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره تدبير ايران براي شكستن بن بست و گرفتن طلب كشور سؤال كرد كه وي در اين خصوص گفت: مبالغي كه توسط افراد مختلف اعلام مي‌شود، چون با ديدگاه‌هاي مختلف و در زمان‌هاي مختلف اعلام مي‌شود با همديگر فرق مي‌كند.

وي افزود: آنچه من اطلاع دارم، رقم دقيق اين مقدار نيست. مبلغي كه تاكنون كشور هند بابت دريافت نفت خام از ايران بدهكار است، رقم بسيار كمتري است. ولي در هر صورت وقتي كشورها وارد يك تجارت انرژي و نفت و گاز مي‌شوند، بايد پيش‌بيني براي پرداخت قيمت آن را داشته باشند.

مهمان‌پرست با بيان اينكه مشكلات تحريمي كه براي برخي بانك‌ها به وجود آمد، در اين مسئله ايجاد اشكال كرد، اضافه كرد: مقامات اقتصادي كشور ما با مقامات هندي در حال مذاكره هستند و با مذاكره‌اي كه مقامات نفتي و مقامات اقتصادي و بانكي با همتايان هندي دارند، اميدواريم راه‌حل مناسبي پيدا شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها