کد خبر: ۱۵۲۸۸۴
زمان انتشار: ۱۵:۲۹     ۰۷ مرداد ۱۳۹۲
کارشناس ارشد مسائل جهان عرب در گفتگو با پایگاه ۵۹۸:
در سال 1992 پس از اینکه جبهه نجات اسلامی به رهبری عباس مدنی در انتخابات شهر و روستا و پارلمانی به پیروزی رسیدند ارتش کودتا کرد و یک جنگ 12 ساله ای را علیه ملت الجزایر تحمیل کرد که منجر به کشته شدن 200 هزار شد. این امکان وجود دارد که مصر مانند الجزایر بشود ولی همانند سوریه نه، زیرا وضعیت سوریه با مصر کاملا تفاوت دارد چرا که وضعیت مصر به عنوان یک بحران دموکراسی تلقی می شود در حالی که در سوریه آنچه که جریان دارد جنگ طائفه ای است و گروههای تروریستی سلفی از کشورهای دیگر وارد سوریه شده اند و جنگ داخلی را علیه این کشور تحمیل کردند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، با تشدید اعتراضات و درگیری های خیابانی در مصر برخی از تحلیلگران داخلی و خارجی تحولات اخیر مصر را هم راستا با حوادث سوریه تحلیل نمودند و درگیری های مردمی در مصر را هم جنس با درگیری های موجود در فتنه سوریه بیان می دارند.

برای بررسی نظریه تشابه اتفاقات مصر با حوادث سوریه پایگاه 598 در گفتگویی با دکتر حسن هانی زاده  کارشناس ارشد مسائل جهان عرب به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه می آید.

دکتر هانی زاده ضمن بررسی مهمترین تحولات اخیر مصر اظهار داشت: در واقع برکناری دولت محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر توسط ارتش مصر  برآیند یک سلسله تحولات داخلی و خارجی بود. در حوزه داخلی به دلیل اینکه اخوان المسلمین در طول یکسال حاکمیت خود اشتباهات بزرگی مرتکب شدند که یکی از این اشتباهات همسویی آنها با سلفی های تکفیری و وهابی بوده که این مجموعه ها یعنی سلفی ها با قرار گرفتن در کنار اخوان المسلمین شرایط مناسبی برای جامعه معتدل مصر به وجود نیاوردند که یکی از اقدامات رادیکالیزم سلفی ها حمله به شیخ حسن شحاته یکی از رهبران محبوب شیعیان مصر و سه تن از یاران او بود که به طرز دردناکی به شهادت رسیدند که این امر تاثیر منفی بر افکار عمومی مردم مصر قرار داد.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اخوان المسلمین که از یک سابقه ی مبارزاتی 85 ساله برخوردارهستند به دلیل همکاری و همگرایی با سلفی های وهابی مورد نفرت قرار گرفتند و لایه های میانی و معتدل جامعه مصر از اخوان المسلمین فاصله گرفتند. از دیگر اشتباهات محمد مرسی قطع رابطه یا سوریه می باشد زیرا سوریه جایگاه خاصی در میان مردم مصر دارد و قطع رابطه اخوان المسلمین با دولت سوریه هم به نارضایتی مردم منجر شد.

ایشان با اشاره به طرح ریزی آمریکا در مصر بیان نمود: در ابعاد خارجی ابتدا آمریکا و غرب به اسلامگرایان اجازه دادند تا وارد مدار دولت سازی و دولت مداری بشوند و پس از پیروزی اسلامگرایان در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، در حقیقت اخوان المسلمین نتوانستند از ظرفیت های ملی مصر و همه طیف ها استفاده بکنند و تلاش کردند که اهرم های قدرت را به دست بگیرند.

وی افزود: آمریکایی ها پس از پیروزی اخوان المسلمین تلاش کردند تا این جنبش مبارزاتی را به عنوان جنبشی ناکارآمد به جهانیان معرفی کنند و به همین دلیل آمریکایی ها در کودتای علیه اسلامگرایان نقش عمده ای ایفا کردند و این آمریکائیها بودند که به نظامیان مصری چراغ سبز نشان دادند تا علیه اسلامگرایان کودتا کنند و لذا در حال حاضر جامعه مصر تبدیل به یک جامعه دوقطبی شده است و آماده رویارویی بزرگی با یکدیگر هستند کشتار اخیری که صورت گرفت نشان میدهد که مصر به سمت خشونت های بیشتر و تقابل جریان های سکولار و لیبرال با اسلامگرایان ممکن است در آینده شدت بیشتری پیدا بکند و اگر رهبران احزاب سیاسی مصر به یک راه حل میانه دست پیدا نکنند قطعا کشور بزرگ و تاریخی مصر به سمت جنگ داخلی و کشتار حرکت خواهد کرد.

هانی زاده در خصوص شرایط کنونی مرسی گفت: البته ممکن است که مصر شبیه الجزایر در سال 1992 شود همانطور که میدانید در سال 1992 پس از اینکه جبهه نجات اسلامی به رهبری عباس مدنی در انتخابات شهر و روستا و پارلمانی به پیروزی رسیدند ارتش کودتا کرد و یک جنگ 12 ساله ای را علیه ملت الجزایر تحمیل کرد که منجر به کشته شدن 200 هزار شد. لذا این امکان وجود دارد که مصر مانند الجزایر بشود زیرا وضعیت سوریه با مصر کاملا تفاوت دارد چرا که وضعیت مصر به عنوان یک بحران دموکراسی تلقی می شود در حالی که در سوریه آنچه که جریان دارد جنگ طائفه ای است و گروههای تروریستی سلفی از کشورهای دیگر وارد سوریه شده اند و جنگ داخلی را علیه این کشور تحمیل کردند.

ایشان با اشاره به تحلیل های متفاوتی که در خصوص سوریه بیان می شود اظهار داشت: در حقیقت بسیاری از تحلیلگران نظریات متفاوتی دارند؛ برخی اعتقاد دارند که جامعه مصر جامعه ای کاملا باز و مردم آن مردمی معتدل هستند و دولتمردان و سیاسیون مصر خواهند توانست این بحران را مهار کنند و برخی اعتقاد دارند مصر شبیه جنگ داخلی سوریه خواهد داشت و مانند سوریه درگیر یک جنگ خواهد شد که این نظریه تقریبا مردود است اما نظریه دیگری که وجود دارد اینست که ممکن است تقابل طیف های لیبرال و سکولار با اسلامگرایان برای مدت طولانی در مصر ادامه پیدا کند که این مسئله به اقتصاد و امنیت ملی و سیاست خارجی مصر زیان خواهد رساند و هدف افرادی که تلاش میکنند وضع مصر را به وضعیت سوریه تشبیه کنند در صدد ناکارآمد نشان دادن اسلام و نهادهای اسلامی هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها