تهران امروز در ادامه نوشت: تنوع طلبی پسران امروزی به حدی رسیده که کارخانههای سازنده لوازم آرایشی نیز بیکار ننشستهاند و انواع ستهای لوازم آرایش مردانه را روانه بازار کردهاند تا از قافله زننما شدن پسران و مردان عقب نمانند. آمار استفاده 7 درصدی از لوازم آرایش توسط مردان در ایران نشان از اقبال پسران و مردان جوان ایرانی به استفاده از لوازم آرایشی دارد که تا قبل از این به عنوان لوازم آرایش زنانه شناخته میشدند.
انواع کرم، رنگهای مخصوص گریم، انواع ژل، آدامس و چسب مو، اسپریهای خوشبوکننده، ریمل، سایه چشم و... که تا پیش از این به عنوان لوازم آرایش زنانه شناخته میشدند این روزها در سالنهای آرایش مردانه به وفور یافت میشوند و میزان استفاده از آنها کمکم به قدری زیاد شده است که بیم آن میرود گوی سبقت را در استفاده از این لوازم آرایش از سالنهای آرایش زنانه بربایند.
استفاده از لوازم آرایش توسط مردان و پسران جوان در حالی در کشورمان اتفاق میافتد که بر اساس آمارها سن استفاده از لوازم آرایش نسبت به دو دهه گذشته در کشورمان 10 سال کاهش یافته و به گفته کارشناسان نوجوانان 17 ساله نیز که تا دهههای گذشته در استفاده از لوازم آرایش محتاطتر عمل میکردند این روزها گوی سبقت را از مادران خود ربودهاند.
این در حالی است که ایران در مصرف لوازم آرایشی دارای رتبه دوم در آسیا و رتبه هفتم در جهان است و اگر وضع به همین منوال پیش برود احتمال اول شدن در دنیا را در مصرف لوازم آرایش نباید نادیده بگیریم.
به گفته کارشناسان گرایش به داشتن ظاهر زنانه توسط مردان میتواند دلایل متعددی داشته باشد، تنوع طلبی، کنجکاوی و ابراز وجود از دلایلی است که جوانان به اقتضای سنشان حاضر به استقبال از هر نوع تغییر میشوند تا از این طریق بتوانند در گروه همسالان و در مرحله بعد در مقابل جنس مخالف خود ابراز وجود کنند و مورد توجه قرار بگیرند. دکتر جعفر بای با اشاره به رواج استفاده از آرایشهای زنانه در میان پسران، میگوید: طبیعتا همه انسانها گرایش به جلوهگری و خودنمایی دارند، بخصوص جوانان که علاقهمند هستند با نمایاندن خویش بیشتر در جامعه دیده شوند اما نکته قابل توجه این است که برخی از جوانان برای اثبات خود و برای تحسین دیگران خود را با شیوههای نامناسب میآرایند.
به گفته این جامعهشناس، اینگونه پسران برای اثبات خویش و خودنمایی در جامعه از روشهای مختلفی استفاده میکنند این در حالی است که در گذشته داشتن اخلاق پهلوانی و قهرمانی و داشتن زور بازو معیار اصلی برای «مرد بودن» پسران نامیده میشد اما این روزها مورد توجه قرار گرفتن به سبک آرایش زنانه سادهترین و سهلالوصولترین روش برای افرادی است که نمیتوانند با قدرت بازو و تواناییهای ذهنی خود را به جامعه نشان دهند و از آسانترین روش یعنی تغییر در چهره و ظاهر استفاده میکنند تا تحسین دیگران را نسبت به خود داشته باشند.
به گفته این جامعهشناس، آرایش کردن پسران به کمبود اعتماد به نفس، ضعف، تزلزل باورهای اعتقادی،کمرنگی اندیشههای دینی، سستی اصول اخلاقی و مذهبی و فروپاشی نظام اخلاقی در جامعه بر میگردد به همین دلیل است که روز به روز شاهد افزایش انواع جراحیهای زیبایی در مردان و پسران جوان هستیم.
لوازم آرایش مردانه
مغازههای لوازم آرایشی این روزها مملو از لوازم آرایش زنانه و مردانهای است که به تفکیک از هم جدا شدهاند تا مشتری با خیال راحت جنس و مارک مورد نظر خود را انتخاب کند. اگر تا چند سال قبل خرید کرم ضد آفتاب بدون رنگ برای مردان مایه خجالت بود و استفاده از آن در ملاعام باعث خجالت و شرمساری میشد این روزها اما استفاده از انواع کرمهای آرایشی، پنکیکهای مردانه، ریمل، فرمژه و برق لب به موضوعی عادی برای پسران تبدیل شده است. پسرانی که حاضرند ساعتها در سالنهای آرایش مردانه وقت بگذارند تا در نهایت زمانی که از سالن بیرون میآیند بیشتر ظاهری دخترانه داشته باشند تا مردانه. سالنهایی که مسئولان آنها نیز برای جذب هر چه بیشتر مشتری خود را به شکل و شمایل دخترانه در آوردهاند و به دیوارهای سالن نیز تصاویری از پسران ابرو برداشته، اصلاح کرده، با مدلهای عجیب و غریب آرایش مو خودنمایی میکنند.
اصلاحات آرایشی در آرایشگاههای مردانه اما کمی با سالنهای آرایش زنانه متفاوت است. اگر چه در قدیم اصطلاحی رایج بود با این مضمون که «مرد است و ابرویش» اما این اصطلاح این روزها جایگاهی نزد پسران ندارد و آنچه در آرایشگاههای زنانه به برداشتن ابرو معروف است در سالنهای آرایش مردانه به آن «کار ابرو» اطلاق میشود. اقدامی که در سالنهای آرایش مردانه صندلی مخصوص به خود را دارد و پیرایشگران مجربی که گفته میشود دوره مخصوص این کار را دیدهاند «کار ابرو» را برای مشتریان جوان و بعضا دامادها با هزینه 15 تا 30 هزار تومانی انجام میدهند. در کنار اینها کارهایی از قبیل مش و رنگن یا رنگهای مد سال که یخی و تیتانیومی است نیز مشتریهای فراوانی دارد. مشتریهایی که بیشتر ترجیح میدهند به جای استفاده از فویل از کلاه برای مش کردن استفاده کنند تا مشهایی یک دستتر داشته باشند.
آمار سازمان بهداشت جهانی حکایت از فروش 22 رژ لب در هر ثانیه در جهان دارد حالا با استقبالی که جوانان ایرانی از آرایش کردن از خود نشان میدهند بعید نیست که دستکم یکی از این رژ لبها نیز در ایران توسط پسران خریداری شود تا ظاهرشان بیشتر شبیه دختران شود، ظاهری که به تنها از آرایش صورت گذشته بلکه به رنگ و مش کردن مو، انواع بافتهای فانتری، اکستنشن، پاکسازی و جوانسازی صورت و انواع تاتوهای ریز و درشت تک رنگ و چند رنگ با قیمتهای سر به فلک کشیده، رسیده تا شاید در سایه این تغییرات جوانتر و جذابتر به چشم بیایند و در موقعیتهای خانوادگی و شغلی موفقتر باشند.