کد خبر: ۱۵۲۱۸
زمان انتشار: ۱۰:۲۰     ۱۳ تير ۱۳۹۰
تفاوت در اجراي نقاشي ديواري‌ها در شمال و جنوب شهر از مواردي است كه به افزايش شكاف بين مناطق شهري دامن زده است.
ه گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، اگر تا چند وقت پيش اقدام‌هاي فني و عمراني و توسعه شهرها مورد توجه قرار مي گرفت و هر شهرداري كه پا درون شهر مي گذاشت به فكر افزايش بزرگراه‌ها و نمودهاي فيزيكي و ساختماني مي افتاد امروز توجه به روح شهر از اهميت بيشتري برخوردار شده است.

پاشيدن رنگ روي شهر خاكستري تهران درست مثل دميدن روح بر جسم بي‌جان است.

اين روزها كه چشم‌ها چيزي غير از آلودگي و ترافيك نمي‌بينند و شهروندان، شهر را با سياهي و نازيبايي مي شناسند و با ديوارهاي خشن و خاكستري به ياد مي آورند شايد پاشيده شدن رنگ روي چهره شهر راه چاره‌اي باشد براي بهبود چشم‌هاي افسرده.

نقاشي هاي ديواري از جمله راه‌حل‌هايي است كه مديريت شهري در چند سال اخير در دستور كار خود قرار داده و آن را روي برخي از ديوارهاي تهران اجرايي مي‌كند اما تبعيض در اجراي همين نقاشي ديواري ها نيز دردي شده است كه شهروندان را مي آزارد و شكاف شمال و جنوب شهر را نمايان‌تر مي‌كند.

پراكندگي و تفاوت در نوع كار نقاشي ديواري در شمال و جنوب شهر موجب شده است كه شهروندان همواره اين سوال را از مديريت شهري داشته باشند كه چرا هميشه بهترين و پرهزينه‌ترين طرح ها در خيابان‌هاي شمالي شهر به اجرا درمي‌آيد و براي خيابان‌هاي جنوبي تنها به درهم آميخته شدن چند رنگ روي ديوار بسنده مي شود؟

پلان اول: جنوبي‌ترين منطقه پايتخت

درست پشت يك ايستگاه اتوبوس در ميدان معلم واقع در منطقه 20 نقاشي ديواري اجرا شده كه غير از چند دايره زردرنگ و چند منحني كه در رنگ آبي شناورند چيز ديگري را نمايش نمي‌دهد.

از عابري كه از آن محدوده مي گذرد مي پرسي: اين نقاشي ديواري شما را به ياد چه‌چيزي مي اندازد و آيا مورد پسند شما هست؟

او كه خود را مغازه‌دار معرفي مي‌كند مي‌گويد: به نظرمن شهرداري فقط خواسته ديوار را رنگ كند و هدف ديگري از اجراي آن نداشته است. اين طرح بيشتر شبيه دفتر هندسه است تا يك طرح زيبا، اگر شهرداري به جاي اين نقاشي يك جمله زيبا روي ديوار مي نوشت بهتر بود.

وي ادامه مي دهد: اين خيابان يكي از خيابان‌هاي اصلي منطقه است و ارزش دارد كه طرح‌هاي بهتر و باكيفيت‌تري روي ديوارهاي آن كار شود.

پلان دوم: انتهاي بزرگراه شهيد نواب

ديوارهاي انتهاي بزرگراه شهيد نواب صفوي پر است از ماهيهايي كه خيلي زيبا نقاشي نشده‌اند.

صبري يكي از شهروندان تهراني به خبرنگار فارس مي گويد: نقاشي ديواري ها بايد به درك جامعه نزديك باشد.

وي ادامه مي‌دهد: تصاوير در ذهن انسانها ماندگار مي شوند.

صبري اضافه مي كند: جداي از اين موارد هم اكنون در بزرگ‌راه‌هاي شمالي همچون بزرگراه صدر، همت و مدرس با هزينه هاي بسيار طرح هايي اجرايي مي‌شود كه بسيار زيبا و ماندگار هستند اما در مناطق جنوبي تنها به پاشيدن رنگ روي ديوار بزرگراه اكتفا مي‌شود و ما طرح‌هاي كاشي شكسته و . . . كمتر مي بينيم.

وي ادامه مي‌دهد: نقاشي ديواري كه در بزرگراه شهيد همت تقاطع بزرگراه شهيد ستاري اجرايي شده بسيار زيباست كه البته كاشي‌كاري توأم با نقاشي است و زيبايي آن دوچندان شده است.

صبري اضافه مي كند: دليل اجرايي نشدن كاشي‌كاري‌ها و كاشي شكسته در بزرگراه‌هاي جنوب شهر براي من نامعلوم است.

*محدوديت منابع مالي در مناطق جنوبي شهر
---------------------------------------------------

مهندس نصر معاون شهري و فضاي سبز منطقه 19 كه از مناطق جنوبي شهر است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بيان اينكه در منطقه 19 هنوز طرح‌هاي كاشي شكسته و . . . اجرايي نشده است مي گويد: منطقه ما به دليل محدوديتي كه در بودجه دارد با حداقل‌ها كار زيباسازي را دنبال مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه طرح‌ها با نظر سازمان زيباسازي شهرداري تهران به اجرا درمي‌آيد، مي‌افزايد: نقاشي ديواري‌ها بايد با شرايط محيط هارموني داشته باشند.

لاجوردي معاون امور شهري شهرداري منطقه 3 از مناطق شمالي شهر در اين باره به خبرنگار فارس مي گويد: گاهي طرح ها با نظر شهردار تهران در منطقه اجرا مي‌شود.

وي با بيان اينكه نقاشي‌ها درجه‌بندي دارند، مي افزايد: براي بزرگراه‌هاي اصلي از جمله بزرگراه شهيد مدرس و شهيد همت از طرح هاي درجه يك استفاده مي شود كه گاهي حتي با نظر شخص شهردار تهران است.

لاجوردي ادامه مي‌دهد: منطقه 3 حدود 5،6 اكيپ پيمانكار نقاش دارد كه براي اجراي طرح‌ها از آنها خواسته مي شود طرح هاي خود را ارائه دهند كه با نظر سازمان زيباسازي تهران يكي از طرح ها انتخاب و اجرا مي شود.

*نهادهايي غير از شهرداري هم نظر مي‌دهند
--------------------------------------------------

وي با بيان اينكه خياباني كه موزه دفاع مقدس در آنجا احداث شده از جمله خيابانهايي است كه فرامنطقه‌اي است، مي‌گويد: براي طرح اين خيابان از نهادها و سازمانهاي ديگري هم غير از شهرداري نظر خواسته شد چرا كه اين خيابان يك خيابان عادي نيست كه هر طرحي را بتوان در آن پياده كرد.

*فهرست بها در همه مناطق يكي است
--------------------------------------------

لاجوردي در پاسخ به اين پرسش كه آيا هزينه اجراي طرح ها در همه مناطق يكي است، تصريح مي كند: سازمان زيباسازي فهرست بهايي به مناطق ارائه مي كند و ما بر اساس آن فهرست بها طرح را اجرا مي كنيم و اين فهرست در همه مناطق يكي است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه پس چرا طرح‌هاي اجراشده در مناطق شمالي از كيفيت بيشتري برخوردار است تاكيد مي كند: پيمانكار مربوطه بايد صلاحيت لازم را داشته باشد.

*طرح‌ها در جنوب شهر هم در حال انجام است
------------------------------------------------------

محمدهادي ايازي سخنگوي شهردار تهران در اين باره به خبرنگار فارس مي گويد: پيش از اين در حاشيه بزرگراه آزادگان كه در جنوب شهر است مراكز بزه اجتماعي وجود داشت اما هم اكنون به فضاي سبز تبديل شده است.

وي با بيان اينكه: "طي بازديدي كه هفته گذشته از منطقه 18 داشتم شاهد اجراي طرح هاي زيباسازي در اين منطقه بودم "، مي افزايد: هم اكنون به طور گسترده زيباسازي در مناطق جنوبي در حال انجام است و ما تفاوتي بين شمال شهر و جنوب شهر قائل نيستيم.

به هر حال به نظر مي رسد با توجه به تاكيدات شهردار تهران مبني بر كاهش فاصله شمال و جنوب شهر توجه به اين موارد ضروري است چرا كه گفته مي‌شود تصاوير در ذهن‌ها مي‌ماند و تبديل به باور مي‌شود كه اگر به اين تصاوير در جنوب شهر توجه نشود خيانت بزرگي خواهد شد در حق پايين شهر نشينان . . . .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها