کد خبر: ۱۵۱۹۳
زمان انتشار: ۱۷:۲۹     ۱۲ تير ۱۳۹۰
صراط ؛ محمد حسین آزادبخت/ بیش تر از دو هفته از توقیف هفته نامه ارزشی 9 دی به صاحب امتیازی حجت الاسلام رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می گذرد . در طی این دو هفته اظهار نظرهای گوناگونی از طرف مردم و مسئولان در خصوص این توقیف صورت گرفت اما نکته مهم تر موضع منفعلانه وزارت ارشاد در خصوص توقیف این نشریه بود . با اینکه 9 دی توسط هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شد اما ابهامات فشار بیرونی برای توقیف این هفته نامه هنوز هم بر طرف نشده است .
در ابتدای توقیف این نشریه مواردی چون اضافه شدن دو صفحه اقتصادی به عنوان عوامل توقیف به رسانه ها اعلام شد که با موضع گیری به جا و به موقع رسانه ها این دلایل جای خود را به چاپ کاریکاتور سید محمد خاتمی به مناسبت سالروز دوم خرداد دادند . اما به راستی چرا 9 دی به محاق توقیف رفت؟ در این دو هفته موافقان و مخالفان توقیف نشریه حمید رسایی اظهار نظر های گوناگونی را پیرامون این توقیف انجام داده اند اما نکته ای بسیار مهم این است که بالاخره اگر 9 دی با درج کاریکاتور یک روحانی مرتکب تخلفی هم شده است می شد با سعه صدر بیشتر و با تذکر و توجه آن را رفع کرد چرا که به هر حال صاحب امتیاز این نشریه خود یک روحانی ولایتمدار است که به هیچ وجه قصد توهین به روحانیت در هر جناح و دسته ای را ندارد .
از طرف دیگر برخوردهای دوگانه وزارت ارشاد و هیئت نظارت بر مطبوعات به این موضوع دامن زده است که ظاهرا سیاست فرهنگی کشور این روزها به سان روزهای اصلاحات شده است با این مشابهت که آن روزها هم باید شلمچه و یالثارات رنگ مظلومیت می دیدند و امروز هم 9 دی و نشریات انقلابی . سال های پایانی دهه 70 و سال های ابتدایی دهه 80 هم روزنامه های زنجیره ای وابسته به افراد خاص فرصت جولان دهی داشتند و بی پروا و بدون کوچکترین واهمه ای به هجمه علیه نظام می پرداختند و امروز هم همان افکار در قالب نشریات و سایت هایی جدید فرصت عرض اندام پیدا کرده اند .
درست در روزهایی که نیروهای ارزشی اصولگرا و فعالان رسانه ای از توقیف هفته نامه 9 دی در نگرانی بودند خبر رفع توقیف روزنامه اعتماد و انتشار مجدد آن و همچنین رفع توقیف هفته نامه شهروند امروز که به سردبیری محمد قوچانی از متهمین بعد از حوادث ریاست جمهوری منتشر می شد بسیاری از دوستداران نظام را ناراحت کرد چرا که سابقه دست اندر کاران این نشریات در حمله به نظام و انقلاب و زیر سوال بردن شخصیت های کشور بر کسی پوشیده نیست و امروز بسیاری از خبرنگاران این دو نشریه یا به جرم اقدام علیه نظام در زندان به سر می برند و یا در شبکه های BBC و VOA مشغول خدمت رسانی به استکبار هستند . حال چگونه است که باید یک نشریه ارزشی از فعالیت متوقف شود تا راه برای عرض اندام دوباره این آقایان باز شود؟ نمونه هایی از این دست بسیار است چه اینکه هم اکنون انتشار ماهنامه آئین وابسته به حزب منحله مشارکت و یا نشریه رونا وابسته به محمد باقر صمیمی چهره بدنام اصلاح طلبان هم اکنون به راحتی روی دکه می آید .
آیا هیئت نظارت بر مطبوعات که با چاپ یک کاریکاتور ساده اینچنین رگ قانونگرایی اش بیرون زده است این همه بی قانونی نشریه های اصلاح طلب را نمی بیند و یا خود را به ندیدن زده است؟ البته همه این صحبت ها برای مخفی کاری اشتباه دوستان نشریه 9 دی نیست چرا که به هرحال مر قانون برای همه یکسان است و چاپ کاریکاتور روحانی به هر دلیلی حتی اینکه خاتمی در لباس پیامبر بدترین جنایت ها را در حق کشور کرده است به دلیل اینکه بر خلاف قانون مطبوعات است ممنوع بوده اما چرا در همین موضوع هم کسی نگفت که شاید دوستان 9 دی سهوا این کاریکاتور را به چاپ رسانده اند؟ چرا دوستانی که با رای قاطع به توقیف این هفته نامه رای دادند یک بار حرف خود را با سخن امام راحل که فرمودند "ببینید از کارتان دشمن شاد می شود یا دوستان" نسنجیدند که ببینند از توقیف هفته نامه 9 دی دشمنان انقلاب شاد شدند یا دوستان نظام؟ آیا نمی شد با یک تذکر و یا یک توضیح و حتی یک اخطار تحریریه 9 دی را نسبت به اشتباه خود آگاه کرد؟ آیا نیاز بود با این هجمه رسانه ای توقیف این هفته نامه رقم بخورد که بسیاری از نمایندگان مجلس طرح استیضاح وزیر ارشاد را رقم بزنند؟
قطعا هفته نامه 9 دی آخرین نشریه ای نخواهد بود که به این درد مبتلا می شود چرا که متاسفانه برخی ها دوست دارند به نوعی فرهنگ را نیز به سمت و سوی اهداف مورد نظر خود هدایت کنند و درب انتقاد سازنده حتی تند و تیز را گل بگیرند . امیدواریم دوستان هیئت نظارت بر مطبوعات با سعه صدر بیشتر نسبت به بررسی تخلفات نشریات اقدام کنند و فشارهای سیاسی و خارج از حوزه هیئت را در رای خود لحاظ نکنند و امیدواریم دادگاه مسئول رسیدگی به پرونده هفته نامه ارزشی 9 دی نیز به زودی حکم رفع توقیف و سپس رفع پیگرد این نشریه را صادر کند تا باز هم 9 دی با مواضعی انقلابی و با قدرتی بیشتر از قبل به کار مطبوعاتی خود ادامه دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها