کد خبر: ۱۵۱۰۵۶
زمان انتشار: ۱۳:۱۵     ۰۱ مرداد ۱۳۹۲
گفتگوی خواندنی ۵۹۸ با فيليپ ريكاردو پاز امام جمعه آرژانتين:
امروز مردم آرژانتین انقلاب اسلامی را به خوبی می‌شناسند به‌طوری که این انقلاب را سرچشمه انقلاب‌های منطقه آمریکای لاتین می‌دانند. برخلاف تصور غرب مردم ایران درنگاه آرژانتینی‌ها دارای هویت عزت‌مند هستند زیرا ایران را مظهر مقاومت در برابر استکبار و رژیم صهیونیستی و به خصوص آمریکا می دانند حتي با دقت تحولات منطقه را رصد می‌کنند و بیانات مقام معظم رهبری که به زبان اسپانیولی ترجمه می‌شود را مورد رصد و تحلیل قرار می‌دهند.
سرویس اندیشه دینی پایگاه 598 - نوراسلام،‌ نوري است كه در دل هر كس درهركجاي دنيا كه باشد رسوخ مي‌كند و فطرت خفته افراد را بيدار مي‌سازد به‌خصوص آن‌كه‌ كسي حقيقت طلبي درجست‌وجوي حقيقت باشد اين‌جا ديگرزمان و مكان و مرز‌ها بي‌معنا مي‌شود و نور اسلام دردل اين  افراد تا آن‌جا نفوذ مي‌كند و تا آن‌ها را سيراب كند.

مسيحي مسلمان شده‌اي كه اكنون امام جمعه شيعيان آرژانتين محسوب مي‌شود از آن جمله است؛ كسي كه خدمت به مسلمانان جهت تقویت ایمان و اسلام را سی سال گذشته، هنگام ملاقات با حضرت امام خمینی(ره)اخذ کرد. فرصتي دست داد تا با حجت‌الاسلام (عبدالكريم) فيليپ ریکاردو پاز گفت‌وگو داشته باشيم كه متن گفتگوی پایگاه 598 با این روحانی شیعه در ادامه می آید.


در ابتدا بفرماييد دراسلام چه جذابيتي داشت كه مجذوب آن شديد ؟

من سي سال پيش شيعه شدم چون رشته تحصيلي من فلسفه بود روي اديان وفلسفه‌هاي مختلف تحقيق ومطالعه زيادي داشتم. در18 سالگي به اروپا رفتم و با اسلام آشنا شدم  آن زمان دركشورهاي شرقي مثل هند عرفان‌‌هاي بود كه عده‌اي را جذب مي‌كرد عده ديگري هم به دنبال انقلاب مسلح  ونظام سوسياليستي بودند از طرفي مساله صوفي‌گري هم مطرح بود، لذا شروع به مطالعه درباره اديان كردم  بعد ازچهارسال تحقيقات به يك نقطه مشترك رسيدم  و آن اين‌كه همه اديان ازگذشته صحبت مي‌كنند و براي زمان كنوني اثري وحرف تازه‌اي ندارند تا اين‌كه كنفرانسي درباره اسلام برگزار شد رفتم ببينم چه خبر است خيلي خوشم آمد موضوع درباره زندگي پيامبر اسلام بود ديدم كه اسلام رسانه‌اي زنده و پوياست آن را ديني استوار و منطقي ديدم  كه ادامه ‌دهنده توحيد و از نسل ابراهيم نبي است و به شكلي گسترده تروجامع‌ تر است.

در طول 1400 سال تحريف و تغييري نداشته و از سويي رفتار مسلمانان  برايم جالب بود  آنها در زندگي به تكاليف ديني خود مقيد بودند  اينها همه روي من اثرگذاربود.اسلام را ديني زنده و پويا ديدم كه زمانش تمام نشده است با اينكه مسيحي معتقد به كاتوليك بودم اما وابستگي به كليسا نداشتم  و به اسلام روي آوردم.درعرض يك هفته اسلام را قبول كردم دوسه ماه بعد به مسجد توحيد دعوت شدم  كه مربوط به ايراني‌ها بود والان هم مدير آن مسجد هستم؛ آن‌جا فيلم‌ها و عكس‌هايي از انقلاب ايران، امام خميني و سخنراني‌هاي ايشان براي ما نشان مي‌دادند اولين باربود كه اين چيزها را مي‌ديدم؛ جرياني جامع و كامل ازتوحيد دركنار رفتار خوب مسلمانان و عقايدي كه داشتند مرا مجذوب كرد و تحت تاثير قرار داد .

افرادي هم دراين مسير روي شما تاثير گذاشته اند؟

بله بعد از شيعه شدنم افرادي بودند كه واقعا تاثيرگذار بودند مانند علامه طباطبايي كه كتاب‌هاي‌شان را ترجمه كرده‌ام،‌ استاد شهيد مطهري و... در راس همه آن‌ها امام راحل، ‌چهره ايشان،‌ بيان‌شان و نوشته‌هايشان همه جالب و موثر بودند امام را نماينده واقعي انبيا مي‌ديدم شخصيتي با عظمت و قدرت كه در مقابل فرهنگ سكولار غربي محكم ايستاد و موفق هم شد.

گويا زماني كه اولين بار به ايران سفر كرديد شما را براي بازديد به پشت به جبهه‌ها  و جماران هم از آن زمان خاطره‌اي داريد؟

بله در سال 66 براي جشن 22بهمن ما را به تهران دعوت كردند ما را به پايگاه بسيجيان درجبهه سوسنگرد با هواپيماي ارتش بردند. نوجوانان و جواناني را ديديم كه درعين سادگي امكانات و تجهزيات قرار بود در مقابل ارتش مجهز صدام كه همه طور حمايت مي‌شد بجنگند ما با اين صحنه‌ها فقط گريه مي‌كرديم  و تحت‌تاثير اخلاص اين بچه ها قرار گرفتيم مي‌گفتيم ما را به بهشت آورده‌اند و نمي‌خواستيم برمي‌گرديم حال و هواي خوبي داشتيم. بعد ما را به جماران بردند وقتي امام آمد چهره نوراني و جاذبي داشت همه بلند شدند و شعار دادند ما كه نمي‌فهميديم تنها اشهد ان لااله الا الله مي‌گفتيم و از ديدن امام گريه مي‌كرديم دردرياي عشق امام ام روز غرق شديم بعدا سخنان امام را براي ما ترجمه كردند از آن‌جا به مشهد  و قم بردند اصلا فكر نمي‌كردم يكسال بعد به قم مي‌آيم و درس مي‌خوانم.

آراژانتين كشور آزاديخواهان كه سابقه مبارزاتي عليه استكبار دارد با توجه به اين كه دين اسلام دين آزاديخواهي است ايا به نظر شما مي‌توان شخصيت‌هايي چون مارادونا  كه  شهرت هم دارند اسلام را عرضه كرد؟

اگر اسلام را خوب عرضه كنيم ديگر با خودشان است كه حرف‌هاي اسلامي را از غير اسلام تشخيص دهند و بپذيرند. با مارادونا تجربه‌اي داشتيم، آن‌جا شايعه شده بود كه  وقتي او در فلسطين بوده گفته اگر انگشترم فلسطيني باشد انگشتم را قطع مي‌كنم حتي در لبنان اين شايعه به قدري زياد  بود كه هيچ كس مارادونارا دوست نداشت و همه مي‌گفتند ما از او خوشمان نمي‌آيد از طريق واسطه‌اي  با مارادونا مرتبط شدم و ماجرا سوال كردم.

با ناراحتي همه را تكذيب كرد و گفت  من با مردم فلسطين و مبارزان آنها همراه هستم خيلي هم دوست داشت به ايران بيايد مي‌گفت با افرادي مثل چاورز و فيدل كاستر عكس گرفته و دوست دارد به ايران هم بيايد البته زمينه خوبي براي عرضه اسلام را هم  دارد  اما نمي‌تواند به‌همين خاطر پيراهن ورزشي‌اش را امضا كرد و به سفير ايران هديه كرد مي‌گفت با مردم ايران هستم خيلي دوست دارم روزي به ايران بيايم به‌ همين دليل رسانه‌هاي غربي و صهيونيستي عليه او خبرسازي زيادي كردند معتقدم به چنين افرادي با اين روحيه مبارزاتي اگر اسلام شيعي عرضه شود حتما موثرخواهد بود.

اگر شما بخواهيد آرژانتين را معرفي كنيد چه تعريفي داريد؟

آرژانتين سابقه خوبي دارد و خيلي از نظر فكري با اسلام نزديك است از جمله كشورهاي جهان سوم استكبارستيزي است كه اكثريت مردم آن مسيحي هستند ولي مستقل عمل مي‌كنند. اولين كشوري كه با ايران رابطه خوبي داشت. زمان جنگ ايران با عراق، ‌اسلحه و مواد خوراكي به ايران  مي‌فروخت همكاري‌هاي هسته‌اي هم داشتند. آن زمان آقاي صالحي رييس هيات ايراني بود. غرب وقتي اين رابطه را ديد احساس خطر كرد با توطئه‌سازي و انفجار بمب در كشورمان رابطه را قطع نمود  امروز سعي برآن است تا روابط دوباره بازسازي و تقويت شود به نظرم آرژانتين پتانسيل خوبي براي اسلام‌گرايي و تشيع دارد. یک درصد ازجمعیت 41 میلیونی آرژانتین را مسلمانان تشکیل می‌دهند  و بيشتر طلاب شهر قم هم از اين كشورهستند همه اين‌ها  نشانه خوبي است.

نظر مردم آرژانتين در باره واقعه آميا چيست آيا هنوز ايران را مقصرمي‌دانند؟

آميا مربوط به سال 1994 م است  كه سعي داشتند رابطه ايران و ارژانيتن را خراب كنند؛ البته زمان  خيلي چيزها را مشخص كرده است  معلوم بود اين دروغ  تبليغاتي رسانه‌هاي غربي اسا  كه بين دو كشور را تيره كنند  امروز مردم ديگر به شايعات توجه نمي‌كنند و اكثريت مي‌دانند تمام اين‌ها توطئه غرب است. امروز مردم آرژانتین انقلاب اسلامی را به خوبی می‌شناسند به‌طوری که این انقلاب را سرچشمه انقلاب‌های منطقه آمریکای لاتین می‌دانند. برخلاف تصور غرب مردم ایران درنگاه آرژانتینی‌ها دارای هویت عزت‌مند هستند زیرا ایران را مظهر مقاومت در برابر استکبار و رژیم صهیونیستی و به خصوص آمریکا می دانند حتي با دقت تحولات منطقه را رصد می‌کنند و بیانات مقام معظم رهبری که به زبان اسپانیولی ترجمه می‌شود را مورد رصد و تحلیل قرار می‌دهند.

وضعيت شيعيان در آرژانتين چگونه است؟

شیعیان در پایتخت آرژانتین به‌ رغم بسیاری از فشارهای مختلف ازسوی صهیونیست‌ها، توانسته‌اند در محیط اجتماعی کشور فعالیت داشته باشند و با ایجاد برنامه‌های رادیویی و همچنین انتشار روزنامه و نشریات در جهت ترویج معارف اهل بیت(ع) گام مثبتی را در آمریکای جنوبی بردارند.

نظر شما مشكلات تبليغ شيعه در دنيا به خصوص آمريكاي لاتين چيست؟

رسانه‌هاي غربي با قدرت تمام عليه اسلام و مركز آن ايران فعاليت  منفي دارند البته چند سالي است رسانه‌‌هاي امريكاي لاتين هم فعال شده‌اند و ايران هم شبكه هيسپان.تي. وي را راه اندازي نموده  و مخاطبان زيادي را سمت خود كشانده است  كه هرچند حركت خوبي است اما نياز به  تقويت  بيشتري دارد زيرا آنها با رسانه‌هاي خودشان مردم را نسبت به اسلام  بدبين مي‌كنند اما به نظرم جهان اسلام متوجه اهميت رسانه‌ها شده و خوشبختانه همين مي‌تواند تا حدود زيادي موانع را از سر راه بردارد به‌خصوص درحوزه فضاي مجازي كه تاثيرات زيادي دارد.

شبكه هيسپان. تي.وي تا چقدر موثر بوده است؟

 اين شبكه ايراني،‌ شبكه خوبي است  كه خيلي پيام‌ها  را داده اما نقطه ضعف آن اين است  كه احتياج به زمان دارد زيرا شبكه جواني و تازه كاري است  اگر بتواند با مردم بومي كشورهاي آمريكاي لاتين ارتباط بيشتري برقرار كند و از نيروهاي آنجا استفاده داشته باشد به نظرم خيلي بهتر خواهد بود چون به‌ هر حال از فرهنگ و محيط مطلع‌تر هستند.

يكي ازراه‌هاي تبليغ اسلام پرداخت خمس و زكات و را موقوفات است با توجه به اين‌كه وضعيت اقتصادي شيعيان در كشورهاي مختلف چندان مناسب نيست آيا اين امور بين شيعيان ارژانتين رواج دارد؟

بله متاسفانه شيعيان در مقايسه با وهابيون كه پشتوانه محكم مالي دارند بسيارضعيف است و اگر در امور ديني مانند خمس و زكات كارشود قطعا بسياري ازمشكلات مرتفع خواهد شد اما هنوز در فرهنگسازي اين مسايل محدوديت داريم چون برايشان سخت است پول بدهند لذا در درجه اول بايد عقايد آنها را تقويت كنيم تا در پرداخت خمس و زكات و وقف بيشتر واردشوند و خود را مسئول بدانند.

فعاليت وهابيت در ارژانتين چگونه است؟

 آنها در بهترين  نقطه بوئنوس آیرس مسجدي با اعتبار 40 ميليون دلار ساخته‌اند كه بسيار بزرگ است 100 مدرسه ساخته‌اند و درحال حاضر هم  به دنبال تاسيس دانشگاه هم هستند آنها خيلي هزينه مي‌كنند كنگره‌هاي بزرگي دارند كه ازكشورهاي مختلف مهمان دعوت مي‌كنند اما خوشبختانه چندان توفيق ندارند و تعداد كمي جذبشان مي‌شوند زيرا حرف و عملشان يكي نيست وهابيون هرچند از نظر كمي جلو هستند اما كيفيت و محتواي شيعه غني‌تر است.

براي شيعيان به‌خصوص علما ومبلغان  شيعه مشكل‌سازنيستند؟

 تا كنون كه مشكل جاني و مالي نداشته‌اند البته در اروپا حملات گسترده‌اي به‌راه انداخته‌اند و شايد در آينده اينجا هم خطر ساز باشند اما عمده فعاليت‌هاي ضد شيعي آنها در فضاي رسانه‌هاي به‌ خصوص اينترنت است سايتي دارند كه شديدترين توهين‌ها و اتهامات را به شيعيان و بزرگاني چون رهبر معظم انقلاب و سيد حسن نصرالله وارد مي ‌سازند.

وضعيت ترجمه كتاب‌هاي ديني در آرژانتين چگونه است؟

ترجمه‌ها هم ضعيف هستند و هم قوي. در برخي مواقع ايراني‌ها وقتي ترجمه مي‌كنند به دليل عدم آشناي با فضاي فرهنگي ومحيطي كشور مقصد ترجمه‌ها  ضعبف است كه بايد با همكاري و افراد بومي اين ترجمه‌ها  انجام شود ولي با اين حال ترجمه‌هاي خوبي هم به زبان اسپانيولي داريم. 

با توجه به بيداري اسلامي و هجمه‌هاي غربي در آينده اسلام شيعي را چگونه مي‌بينيد؟

بهترين آينده را براي اسلام شيعي مي‌بينيم، زيرا تنها سي سال از انقلاب اسلامي ايران گذشته و اسلام شيعي تا به اين حد اوج داشته است. بنابراين تا رسيدن به هد نهايي هنوز نياز به زمان داريم  انشالله به زودي امام زمان هم ظهورمي كنند و  نورشان همه دنيا را فرا مي‌گيرد.

گفتگو از معصومه طاهری
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها