کد خبر: ۱۵۰۶۵
زمان انتشار: ۲۰:۳۷     ۱۰ تير ۱۳۹۰
به گزارش 598 به نقل از فارس، همزمان با آغاز انقلاب‏هاي مردمي تونس و مصر در ابتداي سال جاري ميلادي، شهروندان اردني نيز به وضعيت موجود در كشور اعتراض كرده‌اند و هر هفته پس از اقامه نماز جمعه، شهرهاي مختلف اين كشور شاهد حضور انبوه شهرونداني است كه خواستار تغييرات اساسي در نحوه اداره كشور شده اند.

در همين راستا، اسلامگرايان اردن (جماعت اخوان المسلمون و جبهه عمل اسلامي) از چند روز پيش شهروندان اين كشور را به برگزاري تظاهرات ضد دولتي فراخواندند.

بر همين اساس، شهروندان "امان " (پايتخت اردن) پس از برگزاري نماز جمعه، از مقابل مسجد "حسيني " به سمت شهرداري اين شهر تظاهرات كردند.

شركت كنندگان در اين تظاهرات كه تعدادشان چند هزار نفر بود، در اعتراض به تبرئه شدن "معروف بخيت " نخست وزير اين كشور به اتهام دست داشتن در پرونده فساد "كازينو "، از سوي پارلمان، خواستار بركناري دولت و نيز انحلال پارلمان شدند.

شركت كنندگان همچنين خواستار مبارزه با فساد و مفسدين و نيز انجام اصلاحات جامع در كشور شدند.

"جميل ابوبكر " سخنگوي جماعت اخوان المسلمون اردن در همين راستا تصريح كرد: هدف از اين تظاهرات، محكوم كردن جلسه پارلماني است كه "معروف بخيت " را از دست داشتن در پرونده فساد "كازينو " تبرئه كرده است.

وي افزود: پارلمان ديگر نماينده حقيقي مردم نيست و بايد قانوني در زمينه انتخابات در كشور تصويب شود كه بر اساس آن، پارلمان بتواند نماينده حقيقي ملت و پاسخگوي نيازهاي آن باشد.

از سوي ديگر، ده‏ها تن از طرفداران و حاميان رژيم اردن، با برگزاري تظاهراتي در تاييد پادشاه اين كشور و عملكرد نظام، سعي در ايجاد اخلال در تظاهرات مخالفان داشتند كه با دخالت نيروهاي امنيتي اين مساله محقق نشد. حضور انبوه نيروهاي امنيتي از مسائل قابل توجه در تظاهرات مخالفان دولت اردن بود.

در همين راستا، استان‏هاي جنوبي اردن نيز با برگزاري تظاهرات مشابهي تحت عنوان "جمعه ننگ "، خواستار انحلال پارلمان و بركناري دولت شدند.

در استان "كرك " (جنوب اردن)، صدها تن از شهروندان اين استان پس از اقامه نماز جمعه با برگزاري يك تظاهرات ضد دولتي، خواستار مبارزه با فساد، بركناري دولت "معروف بخيت " و انجام اصلاحات در كشور شدند.

شركت كنندگان در اين تظاهرات با در دست داشتن دسته گل‏هايي، تبرئه شدن نخست وزير از پرونده "كازينو " را به‎سخره گرفتند و به وي تبريك گفتند.

"معاذ بطوش " سخنگوي جنبش جوانان و مردمي "كرك " در همين راستا گفت: بحران‏هاي موجود در كشور از طريق پارلمان برطرف نخواهد شد؛ زيرا ملت، اعتماد خود را به مجلس از دست داده و از همين رو از طريق برگزاري اعتراضات خياباني به دنبال دستيابي به خواسته‏هاي خود است.

در استان "معان " نيز هزاران تن از ساكنان اين استان با برگزاري تظاهراتي خواستار مبارزه با فساد، بركناري دولت و انحلال پارلمان شدند.

"محمد سقا الله " يكي از برگزار كنندگان اين تظاهرات گفت: هدف از برگزاري چنين تظاهراتي، علاوه بر مساله مبارزه با فساد، انجام اصلاحات سياسي، اجتماعي و اقتصادي نيز مي‏باشد.

در استان "اربد " (شمال اردن) نيز شهروندان با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز، خواستار مبارزه با مفاسد و بركناري دولت "معروف بخيت " شدند.

در ادامه اعتراضات شهروندان اردني به عملكرد دولت، استان "طفيله " در جنوب اين كشور نيز شاهد برپايي تظاهرات ضد دولتي در اعتراض به عملكرد دولت و مبارزه با فساد و مفسدين بود.

به هرحال، پس از گذشت 6 ماه از آغاز اعتراضات شهروندان اردني به عملكرد دولت و نظام، حكومت اين كشور تاكنون اقدام جالب توجهي در راستاي تامين نيازهاي شهروندان صورت نداده و بسياري از كارشناسان هشدار داده‌اند كه در صورت بي‎تفاوتي دولت به خواست ملت، ممكن است اين كشور وارد بحراني جدي شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها