کد خبر: ۱۴۹۳۴۰
زمان انتشار: ۲۳:۴۱     ۲۶ تير ۱۳۹۲
از سرگیری درگیری بین شورشیان گروه 23 مارس با نیروهای دولتی در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو نگرانی شدید سازمان ملل را به همراه داشته است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل متحد درباره وخامت اوضاع انسانی در استان کیووی شمالی در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو ابراز نگرانی کرد.

مارتین نسیرکی، سخنگوی رسمی دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد: از سرگیری درگیری‌ها در شرق کنگو می‌تواند پیامدهای انسانی فاجعه بار داشته باشد.

وی از طرف‌های درگیر خواست اقدامات ضروری را برای اطمینان خاطر یافتن از حفظ جان شهروندان مطابق با قوانین بشر دوستانه بین‌المللی و حقوق بشر اتخاذ کنند.

شورشیان گروه 23 مارس یکشنبه گذشته حمله جدیدی را خارج از گوما مرکز استان کیووی شمالی آغاز کردند که به درگیری با نیروهای دولتی منجر شد.

دولت جمهوری دموکراتیک کنگو اعلام کرده است که دست‌کم 130 نفر از جمله 10 نظامی و 120 شورشی در این درگیری‌ها کشته شدند.

از سرگیری درگیری‌ها در استان کیووی شمالی به آواره شدن ده‌ها هزار نفر از مردم منجر شده است.

از سوی دیگر دولت جمهوری دموکراتیک کنگو در نامه‌ای که دیروز سه شنبه منتشر شد، اعلام کرد: نیروهای رواندا شورشیان را در پیشروی جدید خود در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو کمک کرده‌اند.

در این نامه که ایگناس گاتاماویتا، سفیر جمهوری دموکراتیک کنگو در سازمان ملل متحد به شورای امنیت انتقال داد، آمده است: یگان‌های ویژه از رواندا از شورشیان جنبش 23 مارس که با نیروهای دولتی خارج از شهر گوما جنگ می‌کنند، حمایت می‌کنند.

رواندا دوشنبه گذشته جمهوری دموکراتیک کنگو و نیروهای سازمان ملل متحد را به بمباران روستاهای مرزی این کشور متهم کرد.

سفیر جمهوری دموکراتیک کنگو در سازمان ملل متحد تاکید کرد حملاتی مرگبار از سوی شورشیان 23 مارس و نیروهای رواندایی علیه ارتش جمهوری دموکراتیک کنگو آغاز شده است.

وی افزود: شورشیان ام 23 و متحدان رواندایی آنها در ساعات اولیه صبح یکشنبه به مواضع ارتش جمهوری دموکراتیک کنگو و نیروهای سازمان ملل متحد حمله کردند و آنها مجبور شدند برای عقب راندن دشمن از خود دفاع کنند.

گاتاماویتا تصریح کرد: این اقدام تحریک آمیز نقض توافقنامه صلح و امنیت بود که چندین کشور آفریقایی از جمله رواندا آن را در فوریه گذشته امضا کردند.

هدف از این توافقنامه کمک به حل بحران و پایان یافتن درگیری‌ها در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو بود.

کارشناسان سازمان ملل متحد نیز سال گذشته پس از بررسی و تحقیقات مفصل در گزارشی اعلام کردند که شورشیان 23 مارس از سوی رواندا و اوگاندا حمایت می‌شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها