کد خبر: ۱۴۹۲۸۷
زمان انتشار: ۱۵:۳۵     ۲۶ تير ۱۳۹۲
سرمربي تيم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان گفت: بزرگ‌ترين مشکل فوتبال ايران بازيکن‌سالاري است.

لوکا بوناچيچ که فصل گذشته هدايت تيم مس کرمان را بر عهده داشت، در اين فصل به تيم ذوب‌آهن اصفهان آمده است. بوناچيج در فوتبال ايران يک مربي آشناست که حتي مقام قهرماني را هم کسب کرده است. با کمک کامران شيرزادي مدير رسانه‌اي باشگاه ذوب‌آهن گفت‌وگويي با اين مربي به شرح زير انجام داديم:

* فقط 20 درصد بازيکناني که مي‌خواستم جذب شدند

- بازيکنان مدنظر شما از سوي باشگاه جذب شده‌اند؟

با توجه به زمان کمي که داشتيم فقط 20 درصد بازيکنان مدنظرم به باشگاه ذوب‌آهن آمدند. 80 درصد بقيه بازيکناني بودند که با اين باشگاه قرارداد داشتند و من به نظر باشگاه احترام گذاشتم. آنها بايد مي‌ماندند چون قرارداد داشتند.

* منطق مي‌گويد کار سختي داريم

-مديران ذوب‌آهن مي‌گويند مي‌خواهند در جمع شش تيم برتر دنيا باشند مي‌توانيد به اين هدف برسيد؟

آرزوي همه ما از جمله خودم اين است که جزو تيم‌هاي بالاي جدول قرار بگيريم. اما شرايط و منطقي که در آن هستيم اين را مي‌گويد که رسيدن به اين هدف بسيار سخت است. ما تنها تيمي هستيم که تمرينات دوران بدنسازي پيش از فصل را نداشتيم اما تلاش من و ساير بازيکنان ذوب‌آهن در همين راستاست که بتوانيم در جدول ليگ جزو تيم‌هاي بالانشين قرار بگيريم.

* مس دنبال مربي ديگري بود

- چرا لوکا بوناچيچ با وجود نتايج خوبي که گرفت، از مس کرمان جدا شد؟

من تا زمان مقتضي صبر کردم اما احتمالا مسئولان باشگاه مس به دنبال مربي ديگري بودند زيرا تماسي با من نداشتند و من هم نمي‌توانستم خودم را به آنها تحميل کنم و بيش از اين منتظر آنها بمانم. به خصوص که پيشنهاد مشخصي هم به من ندادند.

 * ناز هيچکس را نمي‌کشم

- برخي از بازيکنان فوتبال مي‌گويند لوکا بوناچيچ بداخلاق است؟

من مربي‌اي هستم که بيشتر منافع باشگاه را دنبال مي‌کنم. احتمالا بازيکناني اين حرف را مي‌زنند که خود را سوگلي مي‌دانند وگرنه من هميشه مدافع بازيکنان زحمتکش بوده، هستم و خواهم بود. من به دنبال حفظ شخصيت مربيگري هستم و اين را از اصول يک مربي حرفه‌اي مي‌دانم. احتمالا با بقيه مربيان فرق دارم و روش برخوردم با بازيکنان به شکل ديگري است. من معتقدم بازيکناني که ستاره هستند يا فکر مي‌کنند ستاره هستند بايد بيشتر تلاش کنند چون پول بيشتري مي‌گيرند و هواداران هم از آنها انتظار بيشتري دارند.

هيچ بازيکني به ويژه ستاره‌ها در تيم ما حق کم‌کاري ندارند. به اين دليل برخي من را بداخلاق مي‌دانند که اجازه نمي‌دهم هيچ بازيکني کم‌کاري کند و از ستاره‌ها هم کار بيشتري مي‌خواهم. اگر بازيکني بي‌نظمي کند با او برخورد مي‌کنم. در هر حال سکه دو رو دارد و بايد حرف دو طرف را شنيد. من ناز کسي را نمي‌کشم. رسانه‌ها هم بايد تلاش کنند که فوتباليست‌ها حرمت بزرگ‌ترها و مربيان خود را بيشتر حفظ کنند.

* ايران بايد هميشه در جام جهاني حضور داشته باشد

- تيم ملي ايران به جام جهاني رفته است، نظر شما در اين مورد چيست؟

با وجود مشکلاتي که در مقدماتي جام جهاني براي تيم شما پيش آمد اما در نهايت توانستيد به جام جهاني برويد و به جايگاه واقعي خود برسيد. ايران يکي از چهار تيم برتر آسيا است و انتظار اين است که همواره در جام جهاني حضور داشته باشد. اين مسئله که به جام جهاني برويد اتفاق عجيبي نيست. فوتبال ايران اين پتانسيل را دارد که در همه جام‌هاي جهاني حضور داشته باشد.

* قرعه کشي جام جهاني در سرنوشت‌تان موثر است

- تصور مي‌کنيد تيم ملي در جام جهاني بتواند از گروهش صعود کند؟

اين بستگي دارد که تيم شما در چه گروهي قرار بگيرد اگر در گروه متوسط و ضعيف‌تري نسبت به گروه‌هاي ديگري قرار بگيريد قطعا شانس بيشتري براي صعود خواهيد داشت. در جام جهاني آلمان در گروه شما مکزيک و پرتغال بودند که همه انتظار داشتند اين دو تيم به مرحله بعد صعود کنند که همين اتفاق هم افتاد و هيچ شگفتي رخ نداد. پس فکر مي‌کنم در جام جهاني برزيل هم تيم‌هاي هم‌گروه ايران نقش بسزايي در موفقيت براي صعود يا عدم صعود خواهد داشت.

* بازيکن سالاري بزرگ‌ترين مشکل فوتبال ايران است

- بزرگ‌ترين مشکل فوتبال ايران را چه مي‌دانيد؟

بدون ترديد بزرگ‌ترين مشکل و ايراد فوتبال ايران اين است که بازيکنان در مقام بالاتري نسبت به مربيان قرار گرفته‌اند. اين مسئله مانند آن است که در محيط دانشگاهي دانشجو بالاتر از استاد باشد بنابراين بايد بگويم بزرگ‌ترين مشکل فوتبال ايران بازيکن‌سالاري است و اين شرايط بايد عوض شود.

* فوتبال ترکيه خيلي جلوتر از فوتبال ايران است

- برخي مربيان معتقدند فوتبال ايران مي‌تواند از فوتبال ترکيه پيشي بگيرد، نظر شما در اين مورد چيست؟

کار بسيار سختي است. فوتبال ترکيه خيلي جلوتر از فوتبال ايران است و اين دو فوتبال به هيچ وجه قابل مقايسه نيستند. در فوتبال ترکيه قراردادهاي 10-15 ميليون دلاري بسته مي‌شود. نظم و انضباط فوتبال اروپا در فوتبال ترکيه به خوبي پياده شده است و آنها از فوتبال آسيا بسيار فاصله گرفته‌اند.

* ساکت بهترين مديرعامل بود

-بهترين مديرعاملي که در فوتبال ايران با او کار کرديد، چه کسي بود؟

محمدرضا ساکت

- بدترين مديرعاملي که با آن کار کرديد، چه کسي بود؟

همه در حد متوسط به بالا بودند، بدترين نداشتيم. همه آنها در حد خودشان تلاش کردند اما توانايي‌شان بيش از آن نبوده است ولي محمدرضا ساکت مديرعاملي بود که فاصله‌اش را با مديريت جهاني کم کرده بود و در حد مديريت AFC قرار داشت.

 * دادن قول قهرماني حماقت است

- ذوب‌آهن مي‌تواند دوباره فينال ليگ قهرمانان آسيا را ببيند؟

با کار و تلاش دو سه ساله مي‌توان دوباره در آسيا فيناليست شد، البته اگر همه چيز سر جايش باشد.

-  ذوب‌آهن براي قهرماني در ليگ برتر چه چيزي کم دارد؟

مهم‌ترين عامل زمان است. ما زمان کافي در اختيار نداشتيم اما در حال حاضر زود است که براي قهرماني در ليگ آينده قضاوت کنيم. خيلي مسائل و اتفاقات در طول فصل رخ مي‌دهد.

- قول قهرماني ذوب‌آهن را در ليگ برتر يا جام حذفي مي‌دهيد؟

قول الکي دادن حماقت قبل از شادي کردن است. نمي‌توانم قول قهرماني بدهم اما اين قول را مي‌دهم که براي رسيدن به اين هدف من و تمام بازيکنان ذوب‌آهن تلاش خودمان را مي‌کنيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها