کریستین کوپر نویسنده این
یادداشت خاطرنشان میکند: در بازخواهی علنی که از نوارهای ناو «یو اس اس وینسنس»
صورت پذیرفته مشخص شده هواپیمای «ایران ایر 655» در مسیر هوایی تجاری قرار داشته و
کد ترانسپوندر بینالمللی هواپیماهای غیرجنگی را مخابره میکرده است. این هواپیما
هم چنین در حال دور شدن از ناو «وینسنس» بوده است، تنها 45 ثانیه بعد «یو اس اس
وینسنس» با شلیک همزمان دو موشک زمین به هوا هواپیمای ایرباس ای300 را به سرعت به
دو نیم کرد و تمام 290 سرنشین آن را کشت.
به گزارش «تیک» وی میافزاید: ریگان،
در پاسخ به این اتفاق در بیانیهای 151 کلمهای این رخداد را اقدام صحیح دفاعی
خواند و به خانوادههای گروه پروازی و مسافران تسلیت گفت اما برای این موضوع واقعا
عذرخواهی نکرد. «هاشمی رفسنجانی» به درستی از اقدام تلافیجویانه علیه این جنایت
آمریکا سخن گفت آیا لازم است که از کنگره امروز عذرخواهی کند؟ و یا شاید بیانیهای
از سوی رئیسجمهور کافی باشد؟ و شاید به بیانیهای از سوی «کمیته روابط خارجی سنا»
یا بیانیهای توسط یک نماینده کنگره هم بتوان اکتفا کرد؟
تحلیلگر اندیشکده امنیت
ملی ترومن تأکیدکرد: چه طور است که من، به عنوان یک شهروند آمریکایی، شروع کننده
باشم؟ من متأسفم که کشورم 25 سال پیش مرتکب خطایی شد که به کشته شدن شهروندان
بیگناه شش کشور، که بیشترشان از ایران بودند، انجامید. من متأسفم که پیچیدگیهای
جنگ ایران و عراق به احتمال بسیار موجب شد روند اخلاقی و صحیح عذرخواهی رسمی آمریکا
از ایران رخ ندهد و من متأسفم که سقوط پرواز 655 ایرانایر موجب شد تا آن چه که
میتوانست پس از روابط با عربستان سعودی مهمترین روابط آمریکا در منطقه محسوب شود
در سایه سرد و طولانی بدبینی فرو رود. من متأسفم که آمریکا مرتکب چنین خطایی شد و
هنوز هم باید برای جبران آن تلاش کند.
کوپر در پایان نوشت: زمان آن فرا رسیده که
آمریکا با نشان دادن حسن نیت آغازگر بهبود روابط با ایران باشد و بدون این که
موضوعی موجب رنجش طرفین شود در را به روی روابطی نو با دولت «حسن روحانی» بگشاید.
آیا عذرخواهی آمریکا در سال 2013 میتوان فرصت از دست رفته را دوباره بازگرداند؟
احتمال این اتفاق ضعیف است.