کد خبر: ۱۴۸۸۲
زمان انتشار: ۱۰:۴۶     ۰۷ تير ۱۳۹۰
بولتن نيوز : برنامه هاي طنز كه با دستمايه قرار دادن موضوعات و معضلات اجتماعي به خنداندن و نقد مطلوب از آنها مي پردازند، همواره يكي از آيتم هاي ثابت در برنامه هاي سيما بوده است و بازيگران و كارگردانان در اين عرصه مي كوشند هر روز با موضوعي جديد به اين مقوله بپردازند. فارغ از نقدهاي وارد به شاكله و محتواي اين برنامه ها از منظر هنر و فن فيلم سازي، بسياري از نقدهاي وارده به اين برنامه ها به محتواي فرهنگي و ديني آنها وارد است كه در بسياري از موارد (متأسفانه!!) به شعار «خنداندن به هر قيمتي» متوسل مي شوند! "ساختمان پزشكان " يكي ديگر از دستاوردهاي فخيم!! سيما در اين ايام است كه بسته ي ضد فرهنگي پر و پيماني است براي هدم اخلاقيات در جامعه!

در فرهنگ ديني ايراني ملت مسلمان ايران احترام به يكديگر به ويژه احترام و ارج نهادن كوچكترها به بزرگترها و به طور خاص احترام نسبت به والدين از موارد مهمي است كه در سالهاي اخير كوشش شده است از طريق القاي شكاف ميان نسلها، اين مقوله مهم را مورد تاخت و تاز قرار دهند!

                       

پدر و مادر به عنوان نزديكترين افراد كه حق بسيار ويژه اي بر گردن فرزندان دارند همواره در فرهنگ ديني و ملي ما مورد احترام و سپاسگزاري بوده اند. در آيات شريفه قرآني به موضوع احترام به والدين، پس از اعتقاد به توحيد پرداخته شده و از حتي «اُف گفتن» به آنها كه كوچكترين بي اعتنايي به ايشان به شمار مي رود نيز نهي شده است.

در روايات شريفه نيكي به پدر و مادر بزرگترين فريضه و امر واجب براي مسلمانان نام برده شده است. در فرهنگ ايراني ما نيز همواره پدربزرگها و مادربزرگها و مادر و پدرها از جايگاه ويژه اي برخوردار بوده اند كه كوچكترين بي توجهي و اهانت به ايشان همواره مطرود عام و خاص بوده است. اكنون چه شده است كه سيما به خود اجازه مي دهد بدون توجه به فرهنگ ديني و ايراني ما اين احترام به والدين را مورد تمسخر قرار دهد؟! آيا خدمت به پدر در زمان بيماري و نياز از جمله كوچكترين وظايف يك فرزند نيست؟! چرا مي خواهيم اخلاقيات منفي را به اين صراحت در جامعه ترويج دهيم؟! به راستي چه سود و منفعتي در پشت اين مسائل نهفته است؟ آيا خنداندن به هر قيمتي رواست؟!

به علاوه احترام همسران به يكديگر و برادران نسبت به هم و دوستان در حق يكديگر نيز از ديگر مباحث فراموش شده در اين برنامه است. بخش عمده اي از مشكلات زناشويي و زندگي مشترك در ميان زوجين جوان اگر نگوييم متأثر از برنامه هاي سيماست بايد بگوييم حداقل با ديدن آنها رفع نمي شود! 

روابط آزاد ميان زن و مرد كه ديگر از نگاههاي معنادار به حرفها و حركات زننده مبدّل شده است شايد در بين قشري از جامعه عادي سازي شده باشد! در جايي كه در فقه و شرع ما نگاه لذت آميز به جنس مخالف به هر نحوي مطرود است و جايز نيست، چگونه در برنامه طنزي چنين پرمخاطب، زنان و مردان حتي متأهل به اين راحتي با يك نگاه شيفته يكديگر مي شوند و از آن بالاتر در كلام نيز اظهار علاقه مي كنند و "قصد ازدواج دارند "!! فرهنگ ازدواج و خواستگاري سالم در كجاي سيما تأمين مي شود؟! شايد بهانه اين روابط، خنداندن و جدّي نبودن آنها باشد. اما به نظر نمي رسد چنين بهانه اي پاسخي مناسب به ضد ارزشها باشد! 

  
جدا از مسائل و موارد قابل نقد در اين برنامه، نگاه نقادانه و همراه با طنز به مسائل روز اجتماعي نگاهي نو و مورد نياز جامعه است كه بايستي براي رسيدن به كيفيت بهتر آن هر روز بيشتر تلاش شود و اين نكته مهم البته نبايد فراموش شود كه هنگامي برنامه اي به نقدي منصفانه و مطلوب در بستر طنز دست مي يابد كه بتواند بدون ضربه زدن به فرهنگ و اخلاقيات در جامعه گام بردارد وگرنه چيزي را فداي چيز ديگري كردن هرگز نمي تواند مطلوب مناسبي را بدست دهد.

در اين كوتاه نوشتار سعي بر آن بود كه به برخي از ويژگي هاي مثبت و منفي برنامه اي طنز بپردازيم و بايد اذعان نماييم كه متأسفانه هر روز شاهد برنامه هاي بيشتري هستيم كه خواسته يا ناخواسته در جهت تهاجم به فرهنگ و اخلاقيات در جامعه گام برمي دارند! چه خوب بود مردم فهيم ايران را با مخاطبان ماهواره اي و شبكه هاي آنچناني يكي نمي كرديم و براي هويت تاريخي، ديني و ملي ايشان ارزش قائل بوديم!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها