به گزارش خبرگزاری فارس،مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پی انتشار یادداشت «علی محمد قاسمی» کارگردان و فیلمبردار سینما که واکنش به مصاحبه فارس با مدیرعامل مرکز گسترش صورت گرفته بود،توضیحاتی را ارائه کرد که انتشار این یادداشت باعث شد تا قاسمی توضیحاتی را در این خصوص در قالب یادداشتی ارائه کند.
ذکر این نکته ضروری است که با وجود انتشار یادداشت انتقادی «علی محمد قاسمی» بر مصاحبه فارس با آقامحمدیان در مورد دلایل تولید آثار فاخر توسط مرکز گسترش و پیرو آن واکنش مرکز گسترش به این یادداشت،از آنجائیکه مورد بحث سینمای مستند و فیلمهای فاخر است، هرچند به نظر میرسد در پارهای از موارد از جانب دو طرف بحثهای شخصی مطرح شده اما به لحاظ اهمیت موضوع «فیلمهای فاخر»و مسولیتهای مراکز سینمایی از جمله مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تصمیم به انتشار یادداشت دوم قاسمی گرفتیم.
در یادداشت جدید «علی محمد قاسمی» آمده است: ریاست مرکز محترم گسترش سینمای مستند و تجربی ضمن تشکر از توضیحات ارایه شده لازم به ذکر است که اولا دو قرار داد «پیتزا میامی» و «گزارش شنبه» در زمان مدیریت قبلی مرکز منعقد شده و در بیلان کاری شما نمیگنجد و شما احتمالا موظف بودید که شرایطی را فراهم آورید که این دو فیلم تحویل مرکز شود که نشد. ثانیا جهت اطلاع فیلم «پیتزا میامی» به «جزیره سگها» تغییر نام یافته ، همچنین شما بدون دیدن فیلم چگونه تشخیص دادید که فیلم غیر قابل پخش است؟
در ادامه این مطلب نوشته شده است: و اما پروژه دوم، گزارش شنبه/شهید اندرزگو؛کدام پیگیری از طرف مرکز صورت رفت؟ اینکه یک بار خانمی زنگ بزند و بگوید فیلم را بیاور پیگیری تلقی میشود؟ یکجایی فرموده بودید پنج برابر و حالا میگویید دو برابر، تکلیف را روشن بفرمایید.اینجانب با توجه به تورم ایجاد شده چند برابر مبلغ قرارداد را مطالبه نمودهام؟ اینجا میگویم به شهادت دوستانی از طیفهای مختلف که فیلم را دیدهاند و دوستار اندرزگو شدهاند از زبان خودم بشنوید که قطعا فیلم «گزارش شنبه» از همه فیلمهای فاخر تولید شده فاخرتر است زیرا اگر اندرزگو نبود شما در این جایگاه نبودید ، هر چند به شهادت نشستی که با شما داشتم روزگارشان را سپری شده تلقی فرمودید و فراموش کردیدکه امروز بر خوان سفره همین مردان نشستهاید و جولان میدهید.
قاسمی در ادامه نوشته است:امروز برای شما میگویم اگر درخواستم را به درستی میخواندید سه برابر قرارداد اولیه را درخواست نمودم نه پنج و نه دو.آن زمان که شما در حال سماجت برای تولید پروژه «لاله» بودید و پروژههای میلیاردی تمام ذهنتان را اشغال کرده بود. فراموش کردید که پروژه کوچک اندرزگو نیز چکهایش پس از دو سال پرداخت نشده بود. تاریخ قرارداد و پرداخت چکها را بدهید مطبوعات.
در ادامه میخوانیم: بگذارید تا برایتان بگویم فیلم چگونه ساخته شد، چگونه تلاش کردم آبروی پروژه اندرزگو و خودم بر باد نرود و چگونه پروژه بدهیاش به عوامل را پرداخت نمود، از آنروز که درگیر پروژه اندرزگو شدم به این باور رسیدم که میتواند فیلمی ماندگار در سینمای مستند ایران باشد . به مدیریت قبلی گفتم و ایشان هم پذیرفت و با توجه به اعتماد متقابلی که وجود داشت قرار شد بر اساس کار انجام شده هزینهها پرداخت شود. پروژه با یک گروه 10 نفره تحقیق شروع شد، شما که آمدید پول قطع شد، تصویر برداری در همه جای ایران که ردی از اندرزگو دیده میشد ادامه داشت ، پاکستان ، افغانستان ، عراق ، سوریه ، لبنان ، هیچ رد پایی بی تصویر نماند.
قاسمی در ادامه خطاب به مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نوشته است: دستمزد همکاران و هزینهها از طریق فیلمهای سینمایی که فیلمبرداری نمودم پرداخت شد و همین اواخر که شما در حال شمردن پولهای فاخر بودید اینجانب دربه در به دنبال پول برای پرداخت بدهیهای معوقه به دوستانی بودم که برای پروژه اندرزگو از هر گونه کمک دریغ نکردند، زیرا باور داشتند که این فیلم می تواند نمایش سینمایی داشته باشد و اساسا با همین نیت پیش رفت . ده سال هم که بگذرد شما قیم «گزارش شنبه» نخواهید بود .
در بخش دیگری از این نامه آمده است: آقای مدیر تا بحال اشک یک فیلمبردار،اشک یک مونتور را دیدهای؟ اگر دیده بودی اینگونه خسته نباشید نمیگفتی ، شما حتی مدیریت زمان ندارید، سال گذشته در روز فوت پدرم از دادگاه برایم احضاریه فرستادید و امروز در سالگردش در حال نوشتن برای شما هستم. چشمان من برای «گزارش شنبه» پرخون شد و دلم سوخت بر اندرزگو و یارانش که اگر میدانست امروز را که امثال شما قیم مقاومت اسلامی شدهاید قطعا زندگی خود و خانواده و یارانش را به مخاطره نمیانداخت.
در ادامه میخوانیم:و اما در مورد فیلم «شهابی از جنس نور» ، از آنجایی که هنوز فیلم را ندیدهام اظهار نظری نمیکنم ،شما واژهها را جابجا استفاده کردهاید ولی آنچه مشخص است هیچ فیلمبرداری نمیتواند از قبل تشخیص دهد یک فیلم چگونه خواهد شد، مضاف بر اینکه آن زمان شما تمام تلاشتان را کردید تا من فیلمبردار این فیلم نباشم ، همچنین خود میدانید که در میانه فیلمبرداری اگر مردانگی حاج کاظم نبود این فیلم در میانه راه نیمه کاره رها میشد و فصل تازهای از مدیریت شما رقم میخورد، بگذریم!.
قاسمی در خاتمه نوشته است: نکته آخر آقای مدیر شما چگونه مدیری هستید که پس از شش سال نتوانستید دو پروژه کوچک را از من فیلمساز بد قول و بی تعهد و نامهربان تحویل بگیرید در حالیکه بر صندلی پروژههای فاخر نشسته اید.اگر پسر استون و یا یکی از عوامل خارجی حلقههای فیلم فاخر «ایرباس» را که قصد تولید دارید برد، تکلیف بیتالمال که شما مراقبش هستید چه میشود؟