کد خبر: ۱۴۶۹۳۱
زمان انتشار: ۱۹:۲۶     ۱۷ تير ۱۳۹۲
دکتر محمد سلیمانی؛
نماینده مردم تهران در مجلس به طرح ۲۸ مطالبه از وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری پیشنهادی دولت یازدهم پرداخت و سوالات مختلفی را درباره رویکرد وی در زمینه کرسی‌های آزاداندیشی، جریان سکولار دانشگاه‌ها و دانشجوی پولی مطرح کرد.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس،‌ محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس طی یادداشتی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد،‌ به طرح سوالاتی از وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری پیشنهادی دولت یازدهم پرداخت که در ادامه می‌آید:

1- دانشگاه محل حضور نخبگان است. سرنوشت کشور بدست فارغ التحصیلان دانشگاه می‌افتد. حتماً مطالبات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در مورد اسلامی کردن دانشگاه‌ها را شنیده و مطالعه کرده‌اید. بفرمایید جنابعالی در این ارتباط کدام اقدام اجرائی ملموس و مشخص را انجام خواهید داد تا دانشگاه را چند قدمی به دانشگاه اسلامی نزدیک‌تر کنید؟

2- همواره حضرت امام (ره) و رهبری و ملت شریف از مسئولین وزارت خواسته‌اند نسبت به خارج کردن دانشگاه از فرهنگ بد آموز غربی و جایگزینی فرهنگ اسلامی اقدام عملی کنند و با نفوذ عمیق و ریشه دار غرب در دانشگاهها مبارزه کنند.  آیا در این ارتباط شما مبارزه‌ای خواهید کرد؟ چگونه و در چه حوزه‌هائی؟

3- مقام معظم رهبری فرمودند دانشگاه سه چیز لازم دارد 1- علم 2- دین و تحصیل، اخلاق 3- بینش سیاسی و شعور سیاسی و تلاش سیاسی. جنابعالی چه برنامه‌ای برای هر کدام از این سه محور دارید. آیا چگونه با سکولارها در دانشگاه برخورد خواهید کرد؟  چه اطمینانی می‌دهید که سکولاریسم در دانشگاه منکوب شود و اسلام ناب محمدی (ص) حاکم گردد؟ آیا در ترویج دین اسلام در دانشگاه تلاش و برنامه ریزی خواهید کرد یا آن را بر عهده دفتر نهاد نمایندگی رهبری می‌دانید و خود را غیر مسئول در این مسیر؟

4- امروز توجه به کیفیت یکی از نیازهای دانشگاهی است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: برای کیفیت حساب ویژه‌ای باز کنید و همچنین: "من بعید می‌دانم اصلاً بدون توجه به تعهدهای انقلابی واسلامی بشود کیفیت را بالا برد". برنامه شما و حساب شما در این امر کدام است؟ چگونه معیار کمی برای کیفیت ارائه می‌دهید که در پایان کار بتوانید بسنجید چه میزان کیفیت تغییر کرده است؟

5- یکی دیگر از مطالبات راه اندازی کرسیهای آزاد اندیشی است. شما از این موضوع چه برداشتی دارید؟ آیا دنبال افراد سیاست زده و مسئله دار و هیجان ساز و شلوغ‌گر و تنش‌زا می‌شود و آنها را به سخنرانی دعوت می‌کنید، یا واقعاً افراد صاحب نظر، دانشمند، صاحب نام علمی و اندیشه‌ای، پخته و کار کشته در اندیشه را دعوت می‌کنید؟

6- نظر شما در مورد پولی کردن دانشگاه‌های دولتی چیست؟ آیا شما هم، مثل من خیلی‌های دیگر، اگر دانشگاه پولی بود نمی‌توانستید تحصیلات عالیه داشته باشید یا چنین مشکلی نداشتید؟ آیا سیاست شما فدا کردن کیفیت با هر قیمتی است؟ یا شما معتقدید دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه، هر کجا غذا می‌خورند بعد از دانشجوئی همانگونه باشند و به دنبال حذف یارانه دانشجوئی می‌روید؟ آیا درآمدزائی دانشگاهها را صرفاً در گرفتن شهریه از دانشجویان تعریف می‌کنید یا به دنبال درآمد از طریق پژوهش و پروژه و فروش دانش فنی می‌روید؟ به طور کلی منابع درآمدی دانشگاه را کدامها می‌دانید؟

7- تولید فناوری را جزء ذات دانشگاه می‌دانید یا آن را امری دست چندم تلقی می‌کنید؟ در تجاری سازی نتایج پژوهشی، علاوه بر مطالب شعاری، چه برنامه¬ی اجرائی قابل اندازه‌گیری دارید؟ سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی را چگونه می‌خواهید به 3% مندرج در قانون برنامه برسانید؟ چرا وزرای قبل از شما نتوانسته اند و چگونه شما می‌توانید؟ چه ویژگی‌های وجود دارد که شما به آنها  اتکا می‌کنید؟

8- مستحضرید که بحث ارتباط صنعت و دانشگاه همیشه مطرح بوده است. ولی هنوز کسی اظهار رضایت نکرده است. چرا؟ برنامه شما چیست؟ آیا شما اعتقاد دارید که صنایع باید در دانشگاه‌ها سرمایه گذاری کنند و ساختمان بسازند و تجهیز کنند یا معتقدید صنایع باید پروژه و کار به دانشگاه سفارش بدهند؟ آیا شما معتقدید دانشگاه باید دست روی دست بگذارد و منتظر باشد تا وقتی صنعت به او رجوع کند و سفارشی دهد، یا معتقدید دانشگاه باید در صنایع حضور فیزیکی پیدا کند و مشکلات را ارزیابی کند و پیشنهاد پروژه دهد و کار را تعریف کند و بیاورد در دانشگاه حل کند؟

9- با دانشگاه آزاد اسلامی چه کار خواهید کرد؟ دیدگاه شما در مورد توسعه این دانشکاه چیست؟

10- آیا اینکه دانشگاهها می‌گویند برای گسترش و کسب مجوز باید دَم افراد شورا و کمیته‌های گسترش را دید، به گوش شما هم خورده است؟ با این پدیده چه خواهید کرد؟ آیا از شکل و شیوه و میزان پذیرایی‌های مختلف از هیات‌های بازدید کننده خبر دارید یا خبر خواهید گرفت؟

11- آیا می‌دانید سالانه بیش از یک میلیون رساله در مقاطع مختلف تحصیلی در کشور تولید می‌شود و هیچکس آنها را سازماندهی و جمع آوری نمی‌کند، در نتیجه اینها در دسترس قرار نمی¬گیرد. لاجرم کارهای سبک و تکراری انجام می‌شود. آیا خود را مخاطب این مشکل می‌دانید؟ در این صورت چه خواهید کرد؟ آیا در سالهای اول کاری خود بانک اطلاعات داده مناسب این شرایط فراهم خواهید کرد؟

12- شروع پروژه‌های ملی، تحرکی و انگیزه‌های مثبتی در دانشگاهها و صنایع ایجاد کرده است. آیا سیاست شما در مورد این پروژه‌ها چیست؟ ادامه می‌دهید یا تعطیل می‌کنید یا اصلاح؟ دیدگاه شما در مورد گسترش یا محدود کردن این نوع برنامه‌ها چیست؟

13- آیا می‌دانید هیات امناء دانشگاهها به کار گِل مشغولند؟ سالی یکی دو بار تشکیل می‌شوند و هر چه رئیس می‌آورد، امضا می‌شود. هیات امناء در درآمد زائی دانشگاه چه نقشی دارد؟ در کیفیت و کمیت دانشگاه چقدر فعال است؟ آیا می‌خواهید افراد هیات امناء را از سیاسیون و صاحبان منصبان و گرفتار از نظر وقت انتخاب کنید یا از افراد صاحب نظر و توانمند علمی و فعال در سطوح مختلف انتخاب کنید؟

14- از استقلال دانشگاه چه برداشتی دارید؟ اگر منظور فعالیت علمی و  آموزشی است، مگر الان آنها استقلال ندارند، مگر آزادی عمل ندارند؟ منظورتان را شفاف و کاربردی و قابل فهم بیان کنید.

15- معیارهای شما در انتخاب رؤسای دانشگاه چیست؟ آیا با داس مدیران را درو می‌کنید یا کلید به دست به کمک آنها می روید تا مشکلشان را حل کنید؟ نکند قصد دارید مثل دوران اصلاحات افراد سیاست زده، کم بضاعت علمی، و تنش زا را حاکم بر دانشگاهها کنید؟ آیا خبر دارید در دوران اصلاحات عده‌ای به نام توسعه سیاسی، ارکان دانشگاه را هدف قرار دادند و دانشگاهها را به رکود کشاندند و خیلی جاها اغتشاش به پا کردند؟ آیا یکی از معیارهای اصلی رئیس دانشگاه را نگرش و تجربه فناوری و فن محوری و پژوهش محوری او قرار می¬دهید؟

16- آیا تداخل در امور اجرائی بین وزارت، شورای عتف و معاونت علمی رئیس جمهور را نمی¬بینید؟ آیا می¬دانید معاون علمی رئیس جمهور و وزیر علوم همیشه با هم در گیر شده اند؟ چرا؟ شما چه کار خواهید کرد که کار به دعوا نکشد؟ آیا اینها را در تقابل می¬بینید یا در عرض یا در طول هم؟

17-  پذیرش دانشجوی خارجی همواره جزء سیاست‌ها بوده است و بسیار مفید به حال کشور. هم ارز آوری دارد و هم ارمغان فرهنگی. برنامه شما چیست؟ آیا برنامه اجرائی خاصی برای این کار دارید؟ با چه اولویتی؟

18- شما در مورد ازدواج دانشجویی چه دیدگاهی دارید و چه کار خواهید کرد؟ آیا درست است که  اگر خانمی در خوابگاه باشد و ازدواج کند، او را از خوابگاه مجردی اخراج می‌کنند و خوابگاه متأهلی هم ندارند به او بدهند؟ در این صورت آیا نرخ ازدواج کاهش نمی‌یابد؟ آیا سن ازدواج بالا نمی رود؟ راهکار شما در عمل چیست؟

19- دیدگاه شما در رابطه با شورای صنفی دانشجویان و اساتید چیست؟ چگونه مدیریت و نظارت می‌کنید که عده‌ای سودجو به نام شورای صنفی، کار سیاسی نکنند و اطلاعیه سیاسی ندهند؟ امری که در دوران اصلاحات اتفاق افتاد و ریشه شورای صنفی را از بیخ زد! برنامه شما چیست که همین بلا بر سر انجمن‌های صنفی نیاید؟

20- نظرتان در مورد آزادی در دانشگاه چیست؟ آیا از آن آزادی بی بند و باری را می‌فهمید، یا آزادی بیان و اندیشه، یا آزادی سیاسی، یا آزادی تحرکات ضد فرهنگی، یا آزادی در شأن انسان، یا آزادی موجود در گفتمان انقلاب اسلامی، و یا تساهل و تسامح در کلاس و کلاس داری؟ کار سیاسی توسط دانشجو و استاد را در چه حد و مرزی تعریف می‌کنید؟ امر به معروف و نهی از منکر را چقدر در دانشگاه‌ها لازم و قابل اجرا می‌دانید؟ آنرا وظیفه چه کسانی می‌دانید؟

21- آیا برنامه ریزی کرده‌اید که سالی چند بار با دانشجویان دیدار پرسش و پاسخی داشته باشید؟ آیا در مقابل انتقادهای تند دانشجویی تاب مقاومت دارید یا آنها را تهدید به اخراج از جلسه می‌کنید؟ مرز اعتراض دانشجویی را کجا می‌دانید؟ آیا دانشجویان را از نظر سیاسی به رقابت با هم وادار می‌کنید یا جدال بین آنها را زیاد می‌کنید تا گردونه مدیریت شما بهتر بچرخد؟ آیا برنامه عفاف و حجاب در دانشگاه را اجرا می‌کنید یا زیر سبیلی رد می‌کنید؟

22- سالهاست مقام معظم رهبری خواهان ایجاد نظام نوآوری در کشور هستند. شما چقدر به این موضوع فکر کرده‌اید؟ آیا خود را مخاطب این مطالبه می‌دانید؟

23- دانشگاه کارخانه آدم سازی است، از این جمله حضرت امام (ره) چه برداشتی دارید؟ آیا واقعاً منظور از آدم چیست؟ الان دانشگاه‌ها در چه موقعیتی نسبت به این جمله قرار دارند؟ آیا وظیفه یا مسئولیتی برای خود در این باب قائل هستید؟ چه کار خواهید کرد؟

24- آیا قبول دارید که دانشگاههای ما در حال حاضر عمدتاً آموزش محور است و در نتیجه از این بابت به دبیرستان تشابه بیشتری دارد. آیا شما برنامه‌ای دارید که آن را پژوهش محور کنید؟ با چه زمان بندی؟

25- معمولاً همه وزرای سابق در برنامه خود به مجلس اظهار داشته‌اند که در جهت تعمیق و گسترش آموزه‌های دینی و ارزشهای اسلامی اقدام خواهند کرد. خدا وکیلی اگر شما می‌خواهید چنین نکته ای را در برنامه خود بیاورید، بفرمایید چگونه و به چه میزان؟ متن قابل سنجش ارائه کنید.

26- آیا در توسعه مراکز آموزشی و پژوهشی، آمایش سرزمین و نیازهای منطقه‌ای و جامعه را دخالت می‌دهید؟ چگونه؟ آیا شما زورتان به شورای گسترش می‌رسد؟ استدلال می‌خواهد.

27- آیا خود را متولی پیاده سازی نقشه علمی کشور می‌دانید؟ در این صورت چه اطمینانی می دهید که هر چند ماه یکبار گزارش عملکرد کمّی به ملت و نمایندگان ملت بدهید؟

28- آیا شما برنامه کاربردی و قابل سنجش عملیاتی به مجلس ارائه می‌دهید یا مثل اسلاف گذشته یکسری کلمات و جملات قلمبه و سلمبه غیر قابل سنجش؟ آیا هر برنامه‌ای بدهید، مرجع آن در برنامه چشم انداز و قانون برنامه پنجم و بودجه سالانه را می‌دهید؟

در نهایت پیشرفت و جهش و بالا رفتن توانمندی‌های کشور بستگی اجتناب ناپذیر به وضعیت دانشگاه‌ها و آن وزارت دارد. پس هر چه دانشگاه‌ها و آن وزارت بیشتر به کار و تلاش و خدمت صادقانه و بی منت همت گمارند، دولت موفق‌تر خواهد بود.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها