کد خبر: ۱۴۶۲۳۶
زمان انتشار: ۰۰:۱۸     ۱۵ تير ۱۳۹۲
در مصاحبه با بي‌بي‌سي
وزير خارجه اسبق انگليس طي نشستي کارشناسانه در بي‌بي‌سي اذعان کرد ايران به دنبال ساخت سلاح اتمي نبوده و اين ديدگاه ساده‌لوحانه نيست.
جک ‌استراو، وزير خارجه اسبق انگليس در يک نشست کارشناسي در رسانه دولتي بي‌بي‌سي، گفت هيچ شواهدي مبني بر اينکه ايران در حال ساخت بمب اتمي است وجود ندارد.
جک استراو، در اين نشست کارشناسي گفت ديدگاه‌هاي او درباره ايران «ساده‌لوحانه» نيستند و به نظر مي‌رسد چشم‌انداز اميدوارانه‌تري از اوضاع برنامه هسته‌اي ايران با رئيس جمهور جديد اين کشور وجود داشته باشد.
استراو در پاسخ به مجري برنامه که گفت: اما شما سالها با ايران مذاکره کرديد ولي به جايي نرسيديد، همانند آنچه در کتاب خاطرات خود آورده، آمريکايي‌ها را مسئول به بن‌بست رسيدن مذاکرات معرفي کرد.
وزير خارجه اسبق بريتانيا پيشتر در کتاب خاطراتش نئوکان‌هاي تندرو آمريکايي و به خصوص سخنراني سالانه جورج دبليو بوش در کنگره آمريکا که ايران را محور شرارت خوانده بود را از جمله عوامل تخريب کننده دستاوردهاي مذاکرات هسته‌اي با ايران که به مراحل خوبي رسيده بود، ذکر کرده بود. جک ‌استراو در اين کتاب به تعليق داوطلبانه غني‌سازي اورانيوم و امضاي پروتکل الحاقي که اجازه نظارت دقيق‌تر و جزئي‌تر به آژانس مي‌داد، اشاره مي‌کند و سپس مي‌نويسد تندروي‌هاي جناح محافظه‌کار آمريکا باعث شد توافق بر سر برنامه هسته‌اي ايران به نتيجه نرسد و «جان بولتون و ديگر نئوکان‌هاي آمريکا آن چيزي را درو کنند که کاشته بودند.»
وي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح کرد: «حس دروني من درباره برنامه هسته‌اي ايران اين است که آنها در حال پيشبرد يک برنامه هسته‌اي غيرنظامي هستند و در عين حال به دنبال دستيابي به ظرفيت‌هاي فکري براي ساخت بمب اتمي هم هستند. اما هيچ شواهدي، نه از آژانس و نه از آمريکايي‌ها- شواهد آمريکايي‌ها که کاملاً عکس اين موضوع است- وجود ندارد که خبر از تسليحات بدهند؛ شواهدي که خبر از تسليحات ايران بدهند،‌کمتر از شواهدي است که خبر از سلاح‌هاي عراق يا ليبي مي‌دادند. اين چيزي است که درست است.» به گزارش فارس،‌ استراو در پايان اين برنامه گفت: «بگذاريد اين را مشخص کنيم. آمريکا يک گزارش برآورد اطلاعاتي منتشر مي‌کند. آنها در سال 2007 يکي از اين برآوردها را منتشر کردند که دقيقاً با همين عبارات مي‌گفت قضاوتشان اين است که ايران برنامه ساخت تسليحات اتمي‌اش را در سال 2003 متوقف کرده است و هيچ شواهدي مبني بر پيگيري مجدد آن وجود ندارد. البته من قبول دارم که مقدار زيادي اطلاعات مبهم وجود دارد، مثلاً درباره غني‌سازي سطح بالاي ايران؛ اما اين، هنوز و به هيچ عنوان به معني ساخت بمب اتمي نيست.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها