کد خبر: ۱۴۶۲۲۷
زمان انتشار: ۲۳:۵۷     ۱۴ تير ۱۳۹۲
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد و رئیس نمایشگاه قرآن، حمایت‌ دولت‌های نهم و دهم از فعالیت‌های قرآنی را به اندازه کل حمایت‌های پس از انقلاب از این فعالیت‌ها دانست و گفت: امسال چینش و محتوای نمایشگاه قرآن کریم تغییر کرده است.

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، آیین افتتاحیه بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بعدازظهر امروز 14 تیرماه 1392 در مصلای بزرگ «امام‌خمینی(ره)» با حضور «محمود احمدی‌نژاد» برگزار شد.

بنا بر این گزارش در این مراسم حجت‌الاسلام «حمید محمدی» معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه طی سخنانی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری گفت: یکی از مطالبات کلیدی رهبر معظم انقلاب پیگیری سبک زندگی قرآنی و تحقق تمدن مطلوب قرآنی است؛ از این رو برای تحقق تمدن مطلوب قرآنی باید سبک زندگی قرآنی احیا شود و ما شعار نمایشگاه را همین قرار دادیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی دولت‌های نهم و دهم اظهار داشت: دولت نهم با فراهم کردن مقدمات کار، ریل‌گذاری اصولی را انجام داد و در دولت دهم این مقدمات تثبیت شد، همچنین با اجرای برنامه‌های قرآنی در این دولت قرآن کریم از حاشیه‌نشینی خارج شد.

وی بزرگ‌ترین حادثه در این دولت‌ها را تغییر بینش مدیران کشور، بیان کرد و گفت: بزرگ‌ترین حادثه قرآنی دولت‌های نهم و دهم تغییر بینش مدیران کشور و وسیع شدن ساختار قرآنی بود؛ به عنوان مثال تا پیش از دولت نهم قرآن در وزارت ارشاد در ذیل معاونت فرهنگی بود اما در دولت نهم مرکز هماهنگی توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور راه‌اندازی و در دولت دهم این مرکز به معاونت قرآن و عترت ارتقا پیدا کرد، همچنین در دولت دهم منشور توسعه فرهنگ قرآنی توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.

محمدی با اشاره به برنامه‌های قرآنی دولت نهم و دهم در حوزه پشتیبانی اظهار داشت: دولت با اهتمام ویژه‌ای که به قرآن کریم داشت بودجه‌ای حدود 200 میلیارد تومان در سال 91 برای فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفت و اگر با بودجه‌های استانی تجمیع شود به حدود 500 میلیارد تومان می‌رسد، همچنین این بودجه به تنهایی معادل کل حمایت‌های قرآنی پس از انقلاب اسلامی از فعالیت‌های قرآنی است زیرا پیش از دولت نهم حدود 500 میلیون تومان بودجه به فعالیت‌های قرآنی ارشاد اختصاص داشت اما این بودجه در دولت نهم به 5 میلیارد و در دولت دهم به 50 میلیارد تومان رسید.

وی در خصوص سایر حمایت‌های دولت از فعالیت‌های قرآنی گفت: سال 1391، 25 میلیارد تومان بودجه به منظور تجهیز مؤسسات قرآنی اختصاص یافت که این مؤسسات از حداقل 50 میلیون تومان بودجه برخودار شدند؛ آموزش و پرورش نیز در همین سال حدود 45 میلیارد تومان بودجه دریافت کرد.

معاون قرآن و عترت وزارت و ارشاد از تصویب 600 میلیارد تومان بودجه برای سال 92 خبر داد و گفت: پشتیبانی‌های دولت از فعالیت‌های قرآنی سبب شد دو بودجه 300 میلیارد تومانی برای فعالیت‌های قرآنی در سال 92 تصویب شود و تلاش می‌کنیم تا پیش از تغییر دولت مسیر این بودجه را مشخص کنیم.

وی در خصوص رشد تعداد مؤسسات قرآنی اظهار داشت: قبل از دولت نهم تعداد 180 مؤسسه قرآنی فعالیت می‌کردند اما اکنون بیش از 3 هزار مؤسسه راه‌اندازی شده و در حال فعالیت هستند. همچنین در این دولت‌ها سطح آثار و محصولات قرآنی ارتقا یافته و سال گذشته محصولات قرآنی در قالب بیش از 30 جشنواره آیات برگزار شدند.

محمدی در ادامه از برگزاری 300 نمایشگاه قرآن در سطح کشور خبر داد و گفت: نمایشگاه قرآن که در تهران برگزار می‌شود تنها نمایشگاه ما نیست و وزارت ارشاد با برگزاری بیش از 300 نمایشگاه که پنج نمایشگاه آن بین‌المللی است تلاش بر ارتقای فعالیت‌های قرآنی کشور دارد.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد از ارتقای نیروی انسانی در راستای ارتقای فرهنگ قرآنی خبر داد وگفت: در راستای تأمین نیروی انسانی فعالیت‌های قرآنی بیش از 150 هزار معلم قرآن تربیت شده است، همچنین 5 هزار معلم قرآن در آموزش و پرورش استخدام شده است.

وی از پوشش بیش از 5 میلیون نفر در طرح ملی حفظ قرآن کریم خبر داد و گفت: پس از خواست مقام معظم رهبری و با راه‌اندازی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم بیش از 5 میلیون نفر تحت پوشش ما قرار می‌گیرد.

وی از تغییر چینش و محتوای نمایشگاه قرآن خبر داد و گفت: امسال تلاش کردیم نمایشگاه قرآن را دچار تحول کنیم و از این رو چینش و حتی محتوای نمایشگاه قرآن تغییر کرد که طی آن 14 بخش جدید به نمایشگاه اضافه شد، همچنین ظرفیت فعالیت‌های قرآنی کشور بیش از 10 برابر ظرفیت و فضای نمایشگاه قرآن است از این رو نمی‌توان همه این فعالیت‌ها را در نمایشگاه پوشش داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها