عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ما خوشحالیم که
دختران مدارج علمی را طی می کنند اما این نگرانی وجود دارد که توازن جامعه
بهم بخورد بنابراین باید بدنبال عدالت جنسیتی باشیم و نه برابری جنسیتی.
طیبه
صفایی در گفتوگو با خبرنگار مهر افزود: به عنوان یک هیئت علمی وقتی در
کلاس می بینم که اکثریت کلاس با دختران است و تنها دو نفر پسر در سر کلاس
می نشینند، در عین حال که از اینکه دانشجویان دختر مدارج علمی و تحصیلات
عالیه دارند خوشحال می شوم اما دچار یک نگرانی هم هستیم که توازن و تعادل
جامعه نیز بهم می خورد.
وی گفت: مهم در اینجا عدالت جنسیتی است و نه برابری جنسیتی. چرا که هر زمان که توازن جامعه بهم بخورد نگران کننده است.
صفایی
با اشاره به بحران هایی که در پی از بهم خوردن توازن بوجود می آید، گفت:
زمانی که ازمردان می پرسیم که چرا به کمتر به دنبال تحصیلات عالیه رفته
اند می گویند که این تحصیلات کمتر به اشتغال زایی منجر می شود. به هر حال
دو سال سربازی و 4 سال تحصیل برای آنها به نوعی احساس هدر رفتن زمان ایجاد
می کند.
وی اظهار داشت: از دیگر تبعاتی که می توان اشاره کرد این
است که متاسفانه آمار سن ازدواج افزایش پیدا کرده است و دختران در سنین
بالا کمتر موقعیت ازدواج پیدا می کنند و همین مسئله باعث شده که میان
تحصیلات بالای دختران و افزایش سن ازدواج در میان آنها رابطه مستقیم به
وجود بیاید.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: از
سوی دیگر دختران دوست دارند طرف های ازدواج با آنها تحصیلات بالا داشته
باشند و از سوی دیگر نمی خواهند با پسران دیپلمه هم ازدواج کنند و این
مسئله آنها را با مشکلات خاصی مواجه می کند.
ردیف |
مهمترین نکات از نظر طیف صفایی در زمینه ترکیب جنسیتی دانشگاهها |
1 |
عدالت جنسیتی مهم است نه برابری جنسیتی چرا که به هم خوردن توازن جامعه نگران کننده است |
2 |
مردان می گویند تحصیلات عالیه کمتر به اشتغال زایی منجر می شود و احساس هدر رفتن زمان ایجاد می کنند |
3 |
میان تحصیلات بالای دختران با افزایش سن ازدواج در میان آنها رابطه مستقیم دارد |
4 |
افرادی که تحصیلات عالیه دارند اگر بیکار باشند از جامعه طلبکار می شوند و احساس ناکامی می کند |
5 |
باید برای دختران در مشاغلی مورد نیاز که همخوانی با خصوصیات آنها دارد سهمیه های خاصی در نظر بگیریم |
وی
با اشاره به مشکلاتی که در سطح اشتغال برای افرادی که بدون توجه به آینده
شغلی، تحصیلات عالیه دارند، گفت: اگر نتوانیم پیش بینی اشتغال داشته
باشیم، تنها با مدارج علمی، مطالبات فردی را بالا برده ایم. در حالی که
اگر فرد تحصیلات معمولی داشته باشد قبل از آن به شغل های معمولی تر تن می
داد اما با تحصیلات عالیه مطالبه پیدا می کنند و از جامعه طلبکار می شود و
اثر روانی بر روی او دارد و دچار افسردگی و سرخوردگی شده و احساس ناکامی
می کند.
صفایی افزود: افرادی که با مدرک بالا بیکار هستند آسیب های
بیشتری می بینند. با این موضوع باید منطقی و عقلایی برخورد کرد و نگاه ما
نباید جنسیتی باشد بلکه باید نگاه خانواده محور داشته باشیم و بین آحاد
جامعه توازن ایجاد کنیم.
وی با تاکید بر این نکته نیاز است که
دختران در مشاغلی مرتبط با آنها و خصوصیات زنان تحصیلات عالیه داشته
باشند، گفت: باید برای دختران در مشاغل مورد نیاز که همخوانی با خصوصیات
آنها دارد سهمیه های خاصی در نظر بگیریم اما در عین حال به مشکلاتی که در
رشته های غیر مرتبط با زنان بوجود آمده توجه کنیم. به طور مثال در رشته
کشاورزی تعداد دختران بیشتر بوده که این مسئله در آتیه شغلی آنها مشکل ساز
می شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: رشته های تحصیلی
نیاز به اطلاع رسانی و آگاه سازی داوطلبان کنکور دارد و وزارت علوم و
سازمان سنجش می توانند مشکلات را پیگیری کند تا بار و اثرات روحی و روانی
این مسائل را کاهش دهیم.
وی درباره میزان پذیرش زنان در حوزه های
اجرایی تاکید کرد: هنوز سیستم اداری پذیرش این را ندارد که در سطوح مختلف
تصمیم سازی و تصمیم گیری خانم ها را بپذیرد و عملاً می بینیم که دانش
آموختگان دختر که طالب شغل هستند و شغلی متناسب با آنها وجود ندارد.