کد خبر: ۱۴۶۱۶۴
زمان انتشار: ۱۱:۰۵     ۱۵ تير ۱۳۹۲
فرصتی که رسانه ملی آن را به تهدید تبدیل می کند:
همگان به خوبي مي‌دانيم كه به دليل تسلط رسانه‌ها بر زندگي افراد، ‌نسل امروز را فرزندان تصوير، ‌پيام‌هاي بازرگاني،‌ ارزش‌هاي فردي و خصوصي مي‌دانند زيرا بيش از نسل‌هاي قبلي در معرض تبليغات رسانه‌هاي هستند وهمين شايد رسالت عوامل رسانه‌ها به‌ويژه رسانه‌هاي تصويري را دو چندان مي‌كند. دراين ميان وقتي به برنامه‌هاي تبليغاتي تلويزيون به‌ عنوان رسانه فراگير و عمومي نگاه مي‌كنيم جرياني متناقض و دوگانه‌اي را شاهد هستيم كه متاسفانه اخيرا پررنگ‌تر هم شده است.
سرویس فرهنگی پایگاه 598 - معصومه طاهری / همگان به خوبي مي‌دانيم كه به دليل تسلط رسانه‌ها بر زندگي افراد، ‌نسل امروز را فرزندان تصوير، ‌پيام‌هاي بازرگاني،‌ ارزش‌هاي فردي و خصوصي مي‌دانند زيرا بيش از نسل‌هاي قبلي در معرض تبليغات رسانه‌هاي هستند وهمين شايد رسالت عوامل رسانه‌ها به‌ويژه رسانه‌هاي تصويري را دو چندان مي‌كند.

سال گذشته امام خامنه‌اي در سفرشان به خراسان جنوبي در مورد سبك زندگي و برخی از نمادهای آن بياناتي داشتند كه البته براي مدتي هم موضوع داغ رسانه‌ها  وهمايش‌ها و برنامه‌هاي مختلف شده به‌صورتي كه تنها كافي بود پيشوند همايشي، كليد واژه سبك زندگي گذاشته شود هرچند موضوع بي‌ربط باشد و بيشتر معرف بيلان كاري بود تا فرهنگ‌سازي يك اصل مهم در جامعه.

دراين ميان وقتي به برنامه‌هاي تبليغاتي تلويزيون به‌ عنوان رسانه فراگير و عمومي نگاه مي‌كنيم جرياني متناقض و دوگانه‌اي را شاهد هستيم كه متاسفانه اخيرا پررنگ‌تر هم شده است به‌ صورتي‌كه به جاي نهادينه كردن سبك زندگي ايراني- اسلامي بيشتر مروج سبك زندگي غربي است كه آرام و نامحسوس در ميان خانواده‌هاي ايراني رواج مي‌دهد.

معرفي رستوران‌هاي مجلل چيني،‌ عربي،‌ ايتاليايي از شبكه‌هاي تلويزيوني به‌خصوص استاني  از اين دست است  كه علاوه بر تبليغ، نحوه غذا خوردن  به سبك خود آن‌ها را آموزش مي‌دهند  و با افتخار از سرآشپزهاي خارجي صحبت مي‌كنند؛‌ يعني به راحتي ميل و ذائقه مخاطب ايراني را تغيير مي‌دهند و بدون اين‌كه متوجه شود به فرهنگ و سنن آن‌ها علاقه پيدا مي‌كند‌ يا در تبليغي  كه از شبكه‌هاي تلويزيوني هرروز به صورت مداوم پخش مي‌شود؛ مرد جواني از اين‌كه هر روز صبح به آيينه نگاه مي‌كرده و پوست خوبي نداشته ناراحت بوده و احساس افسردگي داشته و حالا با زدن كرم تبليغاتي تقريبا گرانقيمت احساس خوبي دارد!!!

فارغ از توجه بسیار دین اسلام به نظافت و پاكيزگي که مطابق با توصيه‌هاي پيامبر اسلام و ائمه معصومين مردان بايد تميز و معطر باشند  زيرا از نشانه‌هاي دين است  اما اين‌كه مردي اين طور نگران لطافت پوست خودش است نه تنها درجامعه اسلامي يك ارزش نيست بلكه كاملا ضد ارزش و مغاير بافرهنگ و سبك زندگي ماست زيرا با چنين تبليغاتي به جايي خواهيم رسيد كه كم كم بچه‌هايي كه پدران كارگر و زحمت‌كشي دارند،‌ از پوست زخمت و آفتاب ديده پدرانشان خود خجالت مي‌كشند.

پس در درجه اول از كار سخت و مردانه كه پوست آن‌ها خراب كند پرهيز دارند و به دنبال پشت ميزنشيني هستند تا مبادا پوستشان كه نشانه شخصيت آن‌ها خراب شود و ازسويي با ترويج چنين ضد ارزشي، نبايد از صورت‌هاي كاملا صاف زنانه برخي مردان و زير ابرو برداشتن آن‌ها براي زيبايي و رقابت با زنان تعجب كنيم، زيرا اين آقايان به جاي اين‌ كه به كار و تلاش فكر كنند بيشتر در فكر لطافت پوست خود هستند!!

و لذا اگر خود را مقید به پیاده سازی فرامین اسلام می دانیم بايد بیش از پیش مراقب نوع و چگونگي تبليغات رسانه‌های عمومی بود زيرا تبليغاتي كه مكررازصداوسيما پخش مي‌شود ومدام چاه نيازآفريني را درمخاطبان خود عميق‌تر مي‌كند كاملا مغاير با چنين ارزش‌هايي است كه درحرف و سخنراني‌ها ازآن گفته مي‌شود.‌
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها